AN INTERDISCIPLINARY PROPOSAL FOR ENVIRONMENTAL EDUCATION CARRIED OUT IN THE MUNICIPALITY OF ITAPIRA-SP
Anderson Martelli; Ariadne Fabiana Rodrigues Alvarenga; Lucas Alan Hamaguti Bernardes de Carvalho; José Carlos Simão Júnior; Roberta Andreotti Machado Olimpio; Camila Bonelli de Milano.
Resumo
Currently, concern for the environment is present in the lives of a large part of the population and understanding and responsibility are essential values in a society with regard to environmental preservation. This article aimed to describe the environmental education actions developed at the Environmental Education Center located in Parque Juca Mulato, Itapira-SP in an event held during the celebrations of Children's Day. During the event, participants were able to observe the taxidermized animals in this space, encourage residents to plant trees on public sidewalks, watch educational films for children, among other actions. The results showed that the activities developed characterize plausible actions with regard to raising the awareness of children and families on issues related to environmental preservation, serving as a link for sustainable participation in the construction of cities.
Palavras-chave
Referencias
ABREU, D. G.; CAMPOS, M. L. A. M.; AGUILAR, M. B. R. Educação ambiental nas escolas da região de ribeirão preto (sp): sobre a formação inicial de professores de química. Quim. Nova, v. 31, n. 3, p. 688-93, 2008.
BARBOSA, G. S. O desafio do desenvolvimento sustentável. Revista Visões, 4ª ed. n. 4, v. 1, Jan/Jun 2008.
BAUNGRATZ, A. R.; RANKRAPE, F.; HAAS, J. Conservação de espécimes utilizando técnicas de taxidermia a fim de promover a educação ambiental. Arquivos do MUDI, v.22, n.1, p. 79-89, 2018.
CARVALHO, P. E. R. Técnicas de recuperação e manejo de áreas degradadas. In: GALVÃO, A. P. M. Reflorestamento de propriedades rurais para fins produtivos e ambientais: Um guia para ações municipais e regionais. Brasília: Embrapa Florestas, 2006. cap. 14. p. 251-268.
CUNHA, F. C. Educação ambiental: uma descrição das ações realizadas no município de Cruz das Almas (BA). Revbea, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 76-95, 2018.
DIAS, G. F. Educação Ambiental - Princípios e Práticas. 9. ed. Gaia Brasil, 2004.
FERREIRA, E. S.; AMADOR, M. B. M. Arborização Urbana: A questão das praças e calçadas no município de Lajedo-Pe a a percepção da população. IX Fórum Ambiental da Alta Paulista, v.9, n.4, 2013, p. 59 -78.
GOMES, M. A. S.; AMORIM, M. C. C. T. Arborização e conforto térmico no espaço urbano: estudo de caso nas praças públicas de Presidente Prudente (SP). Caminhos de Geografia. v. 7, n. 10, p. 94-106, set, 2003.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE Cidades: Censo 2010 Disponível em: < https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/itapira/panorama> Acesso em 09 de outubro, 2022.
LIMA, J. F. S.; BARBOSA, M. V. M. Atuações educativas do Mudeu de Zoologia “José Hidasi” da Unitins para com as instituições de Ensino e Comunidades Tocanstinenses. Revista Humanidades e Inovação, v. 3, n. 1, p. 58-65, 2016.
MARCONDES, T.C., ANDRADE, F.S., VELLOSO, S.L., Educação ambiental para a adesão aos princípios do carbono neutro em Paraty, RJ. Revista - Educação Ambiental. v. 3, 2010.
MARTELLI, A. Educação ambiental aliada ao método de recuperação por plantio em uma nascente localizada na área urbana do município de Itapira – SP. REGET - v. 17 n. 17 Dez. 2013, p. 3357- 3365.
MARTELLI, A. Forest fragment in the municipal spring of Itapira-SP favors carbon neutralization mitigaging the greenhouse effect. Journal of Interdisciplinary Debates, v. 3, n. 01, 2022.
MARTELLI, A.; ALVARENGA, A. F. R. Educação ambiental com aula de campo visando a conscientização de crianças sobre a preservação florestal e de nascentes no município de Itapira-SP. RCMOS – Revista Científica Multidisciplinar O Saber. v.2, n. 2, jul./dez. 2022.
MARTELLI, A.; CARDOSO, M. M.; VALADARES, A. L. P. Reconstituição da mata ciliar do Ribeirão da Penha município de Itapira – SP e minimização dos gases causadores do efeito estufa. Revista de Educomunicação Ambiental. v. 2, n. 2, Julho/Dezembro, 2012.
OLIVEIRA JÚNIOR, E. F.; SOUZA, I. S. Os impactos ambientais decorrentes da ação antrópica na nascente do Rio Piauí - Riachão do Dantas/SE. Revista Eletrônica da Faculdade José Augusto Vieira, Ano V, n. 7, 2012.
PELICIONI, A. F. Trajetória do Movimento Ambientalista. In: Curso de gestão ambiental, pg 19. ed. Manole, 2004.
TAFFAREL, C. D. Museus Escolares: A utilização de técnicas de taxidermia como auxílio no ensino da educação ambiental. Monografia apresentada ao Curso de Pós-Graduação a Distância Especialização Lato-Sensu em Educação Ambiental, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, RS), 2011.
VIVEIRO, A. A., DINIZ, R. E. S. Atividades de campo no ensino das ciências e na educação ambiental: refletindo sobre as potencialidades desta estratégia na prática escolar. Ciência em Tela, v. 2, n.1, 2009.
Submitted date:
04/11/2022
Reviewed date:
05/11/2022
Accepted date:
08/11/2022
Publication date:
08/11/2022