COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA: UMA ANÁLISE DA IMPORTÂNCIA DO ACOMPANHAMENTO ESCOLAR NO PERÍODO PANDÊMICO
PEDAGOGICAL COORDINATION: AN ANALYSIS OF THE IMPORTANCE OF SCHOLAR ACCOMPANIMENT IN THE PANDEMIC PERIOD
Marta Magna Pina de Souza (FacMais)1, Heloísa Helena Barreira Carvalho Melo (FacMais) 2
Abstract
The enormity of problems to follow from the COVID-19 pandemic in Brazil and in the world affected the educational area. Austerity measures of social isolation, activities of daily life, especially the suspension of face-to-face classes, disruption of a problem for schools. The objective of this study was to analyze the importance of the pedagogical coordinator work during the period of remote classes. In facing the challenges taken into account the teaching professionals of this proposal. The integration of initiatives that participate in online training, as a method of learning by the faculty, as well as the interaction of students and families in the use of the digital platform. In this one, a methodological approach was chosen, adopting the mixed method with a quali-quantitative approach. The semi-structured questionnaire was used with questions collected in the school environment. The object of study consists of four school units belonging to the state network of Goiás. An analysis of the data was based on reports associated with the inherent conditions of each school and the available digital technologies. The results revealed that education in the speeches and experiences of the CP’s wasn’t able to teach distance classes due to the inefficiency of digital networks and the lack of preparation of teachers. There was a readjustment of the school space, although with insufficient participation of the family and evident disinterest from the students. It is concluded, however, that from the manifestation of the CP, it becomes possible to adapt, share digital applications and minimize the prejudice of teaching and learning in the pandemic.
Keywords
References
CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: Realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. 2 Ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986, p.1- 30.
________, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativos e mistos. Trad. Sandra Maria Mallmann da Rosa; 5ª ed. Porto Alegre: Penso,2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/11610. Acesso em 10 de fev.de 2022.
FORQUIN, J. C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993, p.9-26 e p.123-143.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1967.
_________. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.
FREITAS, M. R. M. M.; LIBÂNEO, J.C. Didática Desenvolvimental e políticas educacionais para a escola no Brasil. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.24, p.367-87, 2018.Pontifícia Universidade Católica de Goiás.Disponível em: https://periodicos.unb .br/index.php/linhascriticas/article/view/21850?msclkid=738305d3b4e211ecbfff494e6b54e. Acesso em 05 de abril de 2022.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. - São Paulo: Atlas, 2019.
LIBÂNEO, J. C. As teorias pedagógicas modernas revisitadas pelo debate contemporâneo na educação. In: LIBÂNEO, J. C.; SANTOS, A. (Orgs.) Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. 3 ed. Campinas, SP: Editora Alínea, 2010. p. 19-62.
_______, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6ª. Ed. rev. e ampl. – São Paulo: Heccus Editora, 2015.
_______. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa. [online]. 2012, vol.38, n.1, p.13-28. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/YkhJT
Pw545x8jwpGFsXT3Ct/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 de abril de 2022.
LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. M. Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico. In: LONGAREZZI, A.; PUENTES, R. A. (orgs.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos.2017. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/ educativa/article/view/5391. Acesso em: 14 de abril de 2022.
LIMA, R do S. C. (2021). Tecnologia Educacionais como Recurso Pedagógico Em Tempos De Covid-19. Educational Technologies. A Pedagogical Resource In Covid19.
NÓVOA, A. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, [S.l.], v. 7, n. 3, p. 8-12, ago. 2020. Disponível em: <http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905>. Acesso em: 29 mar. 2022.
ROSA, R. T. N. Das aulas presenciais às aulas remotas: as abruptas mudanças impulsionadas na docência pela ação do Coronavírus, o COVID-19. Rev. Cient. Schola Colégio Militar de Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil Vol. VI n. 1, julho 2020.
SANTOS, M. P. dos. (Re)Adequando O Projeto Político-Pedagógico Escolar Ao Contexto Da Educação Remota Em Tempos De (Pós) Pandemia De Covid-19: pensares-fazeres urgentes e emergentes no “novo normal”. XVIII Jornada Científica Dos Campos Gerais. Ponta Grossa, PR, 28 a 30 de outubro de 2020. Disponível em: https://www.iessa.edu.br/revista/index.php/jornada/article/view/1900. Acesso em 13 de março de 2022.
SABÓIA, V. S. M.; BARBOSA, R. P. Pandemias reais currículo, gestão escolar e nós. E agora? Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 1, 2021.
SEDUC/GO. Diretrizes Operacionais da Rede Pública Estadual de Educação de Goiás 2020-2022. Goiânia-GO, 2020.
TIBALLI, E. F. A. Estratégias de inclusão frente à diversidade social e cultural da escola. In: LISIA, Werbena e SOUZA, Luciana. Políticas educacionais, práticas educativas e alternativas de inclusão escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
TIBALLI, E. F. E. POLETTI, G. Diversidade, cultura e educação (Orgs.). Curitiba: Brasil Publishing, 2020. (E-Book). Disponível em: https://pt.scribd.com/document/
521654044/eBook-Educacao-Cultura-e-Diversidade-Uj9y10-2. Acesso em 10 de março de 2022.
________________________. Crise Da Sociedade, Crise Da Educação: Desafios Políticos E Perspectivas Pedagógicas Para A Educação Escolar. Rev Educativa, PUC- Go, Goiânia, v. 23, p. 1-14, 2020. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/ index.php/educativa/article/view/8749/4972. Acesso em 05 de abril de 2022.
VIGOTSKY, L. S. Internalização das funções psicológicas superiores. Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 69-76.
Submitted date:
12/20/2022
Accepted date:
12/31/2022