Revista Científica Novas Configurações – Diálogos Plurais
https://app.periodikos.com.br/journal/dialogosplurais/article/626abd35a9539547bc6ccd57
Revista Científica Novas Configurações – Diálogos Plurais
Artigo de Revisão

Desigualdades E tecnologias digitais: INTERFERÊNCIAS QUE ENVOLVEM O CAPITAL SOCIAL, ECONÔMICO E CULTURAL FRENTE AO CAPITAL TECNOLÓGICO

DIGITAL INEQUALITIES AND TECHNOLOGIES: INTERFERENCES INVOLVING SOCIAL, ECONOMIC AND CULTURAL CAPITAL AGAINST TECHNOLOGICAL CAPITAL

Wesley Anderson de Souza

Downloads: 6
Views: 597

Resumo

O desenvolvimento da sociedade da informação reforça a existência de barreiras que impedem determinados grupos de acessar e usar adequadamente a tecnologia, levando a novas formas de exclusão nos mercados de trabalho, instituições governamentais, atividades de lazer e educação. No entanto, fechar a lacuna entre aqueles que estão conectados e aqueles sem acesso físico mais barato e mais rápido à internet não levará automaticamente a fechar a lacuna criada pela desigualdade digital. Este artigo visa vincular a teoria da modernidade à construção da desigualdade no mundo moderno, com foco no campo da educação. Para isso, contatamos autores que debatem desigualdade e educação, como Pierre Bourdieu.

Palavras-chave

Desigualdade, Capital cultural, tecnologia

Abstract

The development of education for the existence of barriers that prevent group activities from accessing and using appropriate technology, aiming at new forms of exclusion in labor markets, governmental institutions and governmental labor institutions. However, it will close between those who are separated and faster to the internet will not automatically have a gap to close the gap for equal digital access. This article aims to link the theory of modernity to the construction of inequality in the modern world, focusing on the field of education. For this, we contacted authors who debate inequality and education, such as Pierre Bourdieu.

Keywords

Inequality, Cultural capital, technology

Referencias

BOURDIEU, Pierre.  “A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura." In: Escritos de educação 8, Editora Vozes, 1998. pp. 39-80.

 BOURDIEU, Pierre. Coisas ditas. Tradução de Cássia R. da Silveira e Denise Moreno Pegorim. São Paulo: Brasiliense, 2004.

 BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATTANI, A. (Org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 2007.

 BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, Renato. (Org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho D’Água, 2003

 BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 9. ed. Tradução de Mariza Corrêa. Campinas: Papirus, 2008.

 BREDARIOLI, Cláudia Maria Moraes. Desenvolvimento de capital cultural digital e prossumidores: perspectivas de atuação em rede para os formandos em Jornalismo. Intercom. Rio de Janeiro – 4 a 7/09/2015.

 CHINN, M. D.; FAIRLIE, R. W. The determinants of the global digital divide: a cross-country analysis of computer and Internet penetration. Oxford Economic Papers, Oxford, v. 59, n. 1, p. 16-44, 2007.

 COMPAINE, B. M. Information gaps: myth or reality? In:

______. Issues in new information technology. Norwood: Ablex, 1988. p. 179-191.

 ______. The digital divide: facing a crisis or creating a myth? Cambridge, MA: MIT, 2001.

 DIJK, J. A. G. M. The deepening divide: inequality in the information society. London: Sage, 2005.

 DIJK, J. A. G. M.; HACKER, K. The digital divide as a complex and dynamic phenomenon. The Information Society, London, v. 19, n. 4, p. 315-326, 2003.

 DIMAGGIO, Paul, Eszter Hargittai, Coral Celeste, and Steven Shafer. 2004. ‘‘Digital Inequality: From Unequal Access to Differentiated Use.’’ Pp. 355–400 in Social Inequality, edited by Kathryn Neckerman. New York: Russell Sage Foundation.

 DUBET, François. As desigualdades multiplicadas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.

 FOX, S. Digital divisions: there are clear differences among those with broadband connections, dial-up connections, and no connections at all to the Internet. Washington, DC: Pew Internet & American Life Project, 2005.

 FREITAS, Christiana Soares de. O capital tecnológico-informacional. Estudos de Sociologia, Araraquara, v. 9, n. 17, 2004.

 RAGNEDDA, M.; MUSCHERT, G. W. Theorizing digital divides and digital inequalities. In: SERVAES, J.; OYEDEMI, T. (Ed.). Social nequalities, media and communication: theory and roots. London: Lexington Books, 2016. p. 23-35.

 RAMÍREZ MARTINELL, Alberto; CASILLAS ALVARADO, Miguel Angel; MÉNDEZ, Verónica Ortiz. El capital tecnológico una nueva especie del capital cultural. Una propuesta para su medición. In: RAMÍREZ MARTINELL, Alberto; CASILLAS ALVARADO, Miguel Angel. (Org.). Háblame de TIC: Tecnología Digital en la Educación Superior. Córdoba: Brujas, 2014.

 ROJAS, V; SPENCE, J; OKUR, O.; PINON, J.; FUENTES-BAUTISTA, M.. Comunidades, capital cultural e inclusão digital: acompanhando as tendências tecnológicas numa década. Revista Media & Jornalismo, v. 19, n.1, p. 15-38, 2011.

 THIERER, A. D. Is the “digital divide” a virtual reality? Consumers’ Research Magazine, Washington, DC, v. 83, n. 7, p. 16-20, 2000.

 WARSHAUER, M. Tecnologia e Inclusão Social: A Exclusão Digital em Debate. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.


Submitted date:
27/12/2021

Accepted date:
09/02/2022

626abd35a9539547bc6ccd57 dialogosplurais Articles
Links & Downloads

RCNCD-Plurais - Qualis C (2017-2020)

Share this page
Page Sections