Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373
https://app.periodikos.com.br/journal/rigd/article/doi/10.51995/2237-3373.v15i3e110044

Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373

Review

Bullying and its repercussions in Physical Education classes

Keilla Mara Soares Tavares, Roberto Poton, Roberto Ferreira dos Santos

Downloads: 0
Views: 46

Abstract

Bullying has been gaining more and more attention in Brazilian educational establishments, due to the need to encourage educators, parents and the community to reflect on their conceptions regarding socialization among students. This literature review study with meta-analysis aimed to obtain recognition of the different forms of violence practiced in Physical Education classes, analyzing the literature and research carried out on the subject, aiming to search for a more comprehensive understanding of the phenomenon. The Scielo, Pubmed and Google Scholar databases were consulted. This systematic review was conducted in accordance with the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA). Five studies were included. The PICO strategy was used to guide the research; however, element C was not included for reasons of methodological characteristics. We sought to understand the types of bullying practiced in Physical Education classes. According to the studies analyzed, all studies presented cases of bullying in Physical Education classes, and the phenomenon is present in the school environment, consisting of one of the main factors involved in violence in schools (Chapell et al., 2006). The conclusions highlight the importance of identifying and preventing bullying in Physical Education classes, highlighting the need for partnership between the family, the school, and the community, since relationships within the school are also reproductions of these social contexts.
 

Keywords

Educators; students; school; violence.

References

Almeida, G. P. (2017). Bullying e educação física: Incidências de casos entre escolares residentes em Agrovilas [Trabalho de Conclusão de Curso]. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, PARFOR.
Araújo, N. C., & Neto, A. M. de M. (2019). Prevalência de bullying e violência escolar nas aulas de educação física. SAJEBTT, *6*(2), 358–367. https://doi.org/10.29327/issn.2446-4821
Brasil. (2015). Lei nº 13.185, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13185.htm
Chalita, G. (2008). Pedagogia da amizade: Bullying – o sofrimento das vítimas e dos agressores (2ª ed.). Editora Gente.
Chapell, M. S., Hasselman, S. L., Kitchin, T., Lomon, S. N., MacIver, K. W., & Sarullo, P. L. (2006). Bullying in elementary school, high school, and college. Adolescence, *41*(164), 633–648.
Cunha, M. J., & Weber, D. N. L. (2007). Bullying escolar e estilos parentais. In R. R. Starling (Org.), Sobre cognição e comportamento (pp. 45–58). ESETec Editores Associados.
da Silva, C. A. F., & Devide, F. P. (2009). Linguagem discriminatória e etnométodos de exclusão nas aulas de educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 30(2). http://rbce.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/444
Douglas, D. O., Fabio, H., & Valéria, H. (2016). O bullying nas aulas de educação física. Anais do IX Congresso de Pesquisa e Extensão da FSG & VII Salão de Extensão. http://ojs.fsg.br/index.php/pesquisaextensao
Fante, C. (2005). Fenômeno Bullying. Editora Atlas.
Franco, M. L. P. B. (1985). O estudo de caso no falso conflito que se estabelece entre análise quantitativa e análise qualitativa. Cadernos de Pesquisa, *55*, 53–60.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (4ª ed.). Editora Atlas.
Lopes Neto, A. A. (2005). Bullying: Comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, *81*(5), 164–172. https://doi.org/10.2223/JPED.1403
Lopes Neto, A. A. (2011). Bullying: Saber identificar e como prevenir. Editora Brasiliense.
Maciel, M. B., & Finck, S. C. M. (2009). O esporte educacional como mediador na prevenção da violência e do bullying no contexto escolar. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, *23*(4), 363–375.
Minayo, M. C. de S. (1994). Pesquisa social: Teoria, método e criatividade (17ª ed.). Editora Vozes.
Murad, M., Santos, J. O., & Silva, E. (Orgs.). (2018). Escolas, violências e educação física. Editora Jaguatirica.
Pereira, B. O. (2001). A violência na escola – Formas de prevenção. In B. Pereira & A. P. Pinto (Orgs.), A escola e a criança em risco: Intervir para prevenir (pp. 17–30). Edições Asa.
Resende, H. G., et al. (1997). Elementos constitutivos de uma proposta curricular para o ensino-aprendizagem da educação física na escola: Um estudo de caso. Revista Perspectivas em Educação Física Escolar, *1*(1), 26–35.
Silva, A. B. B. (2010). Bullying: Mentes perigosas nas escolas. Editora Objetiva.
Sousa, A. B. de. (2011). A escola contra a violência de crianças e adolescentes [Monografia]. Universidade de Brasília. http://bdm.bce.unb.br/handle/10483/1870
Sousa, R. L. B. (2018). Bullying em aulas de Educação Física: Um estudo com alunos do 9º ano de uma escola da rede pública estadual de Fortaleza [Trabalho de conclusão de curso]. Universidade Federal do Ceará.
Weimer, W. R., & Moreira, E. C. (2014). Violência e bullying: Manifestações e consequências nas aulas de Educação Física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, *36*(1), 254–267. https://doi.org/10.1590/S0101-32892014000100023


Submitted date:
11/18/2024

Accepted date:
07/17/2025

68a76bbca95395706d42da2a rigd Articles
Links & Downloads

RIGD

Share this page
Page Sections