Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373
https://app.periodikos.com.br/journal/rigd/article/doi/10.51995/2237-3373.v13i4e110069

Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373

Review

Physical Education and its contribution to Agenda 2030: a systematic review

Carlos Felipe Cunha Paula, Marcelle Cabral Volpasso, Roberto Poton Martins, Renata de Sá Osborne da Costa

Downloads: 0
Views: 272

Abstract

The United Nations (UN) is an institution that seeks world peace and development of all countries through dialogue and cooperation of all Member States. In the 2000s, the Member States outlined eight goals, which were expanded in 2015 to 17 SDGs (Sustainable Development Goals). The SDGs of the 2030 Agenda continue with the same purpose of improving the destiny of humanity. The UN understands that sport is a powerful instrument in overcoming social vulnerabilities. Therefore, School Physical Education has the role of expanding the motor repertoire of its students so that they enjoy body practices and become adults with healthy habits. This systematic review uses the Pubmed, Scielo, ERIC and Science Direct online collections. The question of the present study was, “How has school Physical Education contributed to sustainable development?. Three articles were included in this review. All included studies address the sustainability of the school's physical space, relating it to the practice of physical activity. The Physical Education teacher does not participate significantly but is a secondary assistant in promoting the students' health. Despite all the mentions of sustainable development, only one paper discusses SDGs, 3 and 11. The other two articles do not explicitly state which SDG physical education is related to. With this, it was concluded that few works in the literature address physical education and the 2030 agenda. The studies were related to the school environment and no study directly cited the Sustainable Development Goals. In this way, future research should be invested in dealing with the contributions of the Physical Education curricular component to the 17 sustainable development goals.

Keywords

Physical Education, School; Agenda 2030, Sustainable development.

References

Anjos, R. C. (2020). FORMAÇÃO MORAL POR MEIO DO ESPORTE: DA HETERONOMIA À AUTONOMIA. Ciência Atual–Revista Científica Multidisciplinar do Centro Universitário São José, 16(2).

Brasil (2017). Relatório Nacional Voluntário sobre os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: Brasil 2017/Secretaria de Governo da Presidência da República, Ministério do Planejamento, Desenvolvimetno e Gestão. Brasília: Presidência da República.

Costa, J. C. G. D., Souza, C. T. V. D., & Carvalho, R. M. D. A. (2020). Atuação docente em Educação Física escolar na Educação de Jovens e Adultos (EJA): ações de Promoção da Saúde. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 42. https://doi.org/10.1590/rbce.42.2019.215

Fernandes, J. L. (2018). Desafios e oportunidades para a comunicação das organizações nos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, (14), 103-117.

Freitas, G. D. S., Miguel, I. G. S., Fernandes, D. V., Reis, M. C. D., Dias, T. M., Borges, D. S., ... & Graeff, B. (2022). O esporte para o desenvolvimento e a paz nas revistas acadêmicas brasileiras: uma revisão de literatura integrativa. Movimento, 28. https://doi.org/10.22456/1982-8918.121670

Gomes, I. S., & Caminha, I.O. de (2014). Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as Ciências do Movimento Humano. Movimento, 395-411..

Hayama, G. S., Castilho, L. R. de., & Leme, R. S. (2022). Carta das Nações Unidas como ferramenta de ressignificação da soberania das Nações para resolução diplomática dos conflitos. Anais do Encontro Nacional de Pós-graduação, 6(1), 282-286.

Kronemberger, D. M. P. (2019). Os desafios da construção dos indicadores ODS globais. Ciência e cultura, 71(1), 40-45. http://dx.doi.org/10.21800/2317- 66602019000100012

Lima-Rodrigues, L. M. S., & Rodrigues, D. A. (2020). Agenda 2030: desafios da pedagogia inclusiva à educação física. Quaestio-Revista de Estudos em Educação, 22(3), 721-739. https://doi.org/10.22483/2177- 5796.2020v22n3p721-739

Lopes, L. P. (2022). As negociações sobre financiamento para o desenvolvimento nas Nações Unidas: histórico, interesses e perspectivas para a atuação brasileira. Revista Tempo do Mundo, (29), 29-56. https://doi.org/10.38116/rtm29art1

Matos, M. G. de., & Carvalhosa, S. F. (2001). A saúde dos adolescentes: ambiente escolar e bem-estar. Psicologia, saúde e doenças, 2(2), 43-53.

Máximo, L. M. (2015). A agenda de desenvolvimento pós-2015 da ONU: os desafios e potencialidades dos objetivos de desenvolvimento sustentável para o continente africano. Revista Perspectiva: reflexões sobre a temática internacional, 8(15). ONU BR – NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL – ONU BR. A Agenda 2030. 2015. Disponível em: . Acesso em: 24/05/2023.

Pedrosa, R. F. C. de B., & Tamaio, I. (2022). A Educação Ambiental frente ao desafio da crise climática, na visão de um material pedagógico da Unesco: reprodutivista ou transformadora?. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 17(6), 227- 246. https://doi.org/10.34024/revbea.2022.v17.14 325

Pimentel, G. S. R. (2019). O Brasil e os desafios da educação e dos educadores na agenda 2030 da ONU. Revista Nova Paideia-Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, 1(3), 22-33. https://doi.org/10.36732/riep.v1i3.36

Silva, A. C. C., Lima, V. A., Imperador, A. M., & Botezelli, L. (2022). Projeto BEBETECA ODS Primeiros Passos: uma abordagem dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável 2021, Vol. 11, e110010 10 Assis para crianças. Educação Ambiental (Brasil), 3(2).

Silveira, V. O. da, & Pereira, T. M. L. (2018). Uma nova compreensão dos direitos humanos na contemporaneidade a partir dos objetivos de desenvolvimento sustentável (ODS). Revista Jurídica Cesumar-Mestrado, 18(3), 909-931. https://doi.org/10.17765/2176- 9184.2018v18n3p909-931 SOUSA, Rafaela. "Organização das Nações Unidas (ONU)"; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/geografia/onu. htm. Acesso em 20 de janeiro de 2023.


Submitted date:
07/27/2023

Accepted date:
10/20/2023

6581e1a7a953952e8430a584 rigd Articles
Links & Downloads

RIGD

Share this page
Page Sections