Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373
https://app.periodikos.com.br/journal/rigd/article/doi/10.51995/2237-3373.v13i4e110068

Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373

Review

Influence of Cooperative Games on Inclusion

Rosa Souza da Silva, Roberto Ferreira dos Santos, Roberto Poton Martins

Downloads: 2
Views: 297

Abstract

In physical education classes, although sports practices are collective in the school context, competitiveness can directly interfere with forming students ' interpersonal relationships and encouraging individualistic thinking. Therefore, it is of the utmost importance to envisage new possibilities of methodological approach, focused on the idea of ​​cooperation and collaboration, implementing actions that value the potential of each one, which can contribute to the inclusion of people with disabilities. Physical activity can facilitate individuals' socialization, collaborating in the formation of citizenship and social relations in favor of the common good. One of the pedagogical tools suggested in this research is the Cooperative Games, which are not predominantly competitive and presented with playfulness, collaborate with thinking and acting in the community, promoting the expression of feelings and solidary attitudes. In this study, the aim is to carry out a literary review of bibliographical research and action research, interviewing 10 Physical Education teachers of Elementary Schools in Municipal schools of Niteroi - RJ, to observe and study the theme of Cooperative Games and their contributions to inclusive education.

Keywords

Competitiveness, Cooperation, Physical Education, School, Inclusion, Cooperative Games.

References

Alves, M.C; Silva, C; G; Correia, M.S.  Pesquisa e ação no contexto da educação inclusiva: os jogos cooperativos como proposta para a inclusão de crianças com déficit intelectual nas aulas. VII ENALIC, 2018. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enalic/2018/443-53825-26112018-210657.pdf. Acesso em 16 mai. 2023.

Alves, A.G; Hostins, R.C; Magagni, N.M. Autoria de Jogos Digitais por Crianças com e sem Deficiências na Sala de Aula Regular. Revista Brasileira de Educação Especial, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/VqCSCFqR9yp78RQf8bhYr8S/. Acesso em 23 mai. 2023.

Antunes, Celso. Relações interpessoais e autoestima: a sala de aula como um espaço de crescimento integral. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Bezerra, S. E. Os jogos cooperativos na educação infantil: brincar, crescer e conviver. 2022. Disponível em: https://repositorio.ifgoiano.edu.br/handle/prefix/3002. Acesso em 31 mai. 2023.

Freire, Paulo. (1979). Educação como prática da liberdade. 17a ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra.

Kenski, V. M. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação.  Campinas, São Paulo, Papirus, 2007.

Oliveira, L. D. et al. Transtorno do espectro autista: capacitação de professores para atividades escolares em grupo. Psicol. Educ. (Online) ; (52): 74-85, jan.-jun. 2021. ilus, tab. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1340393. Acesso em 31 mai. 2023.

Oliveira, A.A; Ferreira, T.S; Alencar, G.P. Contribuições dos jogos cooperativos na Educação Física escolar. Uma revisão integrativa. Rev. EFDEsportes, 2021.

Palmieri, M.W.A.  Jogos cooperativos e a promoção da cooperação na educação infantil. Psicol. Esc. Educ. 19 (2) • May-Aug 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/DcM9yddNgtXcZRZjXM9gFVs/. Acesso em 27 mai. 2023.

Orlick, T. Vencendo a competição. São Paulo: Círculo do Livro, 1989.

Sikora, G. et al. O ensino dos jogos cooperativos e a inclusão escolar: contribuições a partir dos pressupostos de Jean Piaget. Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genética. 2017. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/scheme/article/view/7663Acesso em 27 mai. 2023.

Silva, A.H. et al. Jogos Cooperativos como instrumento para a inclusão social e escolar dos alunos nas aulas de Educação Física. 2020. Disponível em: https://www.inesul.edu.br/revista/arquivos/arq-idvol_32_1421771572.pdf. Acesso em 30 mai. 2023.

Silva, M.D.R. A importância dos jogos cooperativos como fator de inclusão social nas séries iniciais do Ensino Fundamental. UNICEUB, Brasília, 2015. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/185255525.pdf. Acesso em 30 mai. 2023.

Prisma Group. (2023). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA, 2023).


Submitted date:
09/07/2023

Accepted date:
10/20/2023

65776a44a953956507315644 rigd Articles
Links & Downloads

RIGD

Share this page
Page Sections