Inclusion in school physical education: a look at diversity
José Vanderlin Nascimento Miranda, Carlos da Silva, Roberto Poton Martins
Abstract
This study aims to map and analyze the research published in the last five years on inclusion in physical education in schools. The motivation for this study arises from the practical demands in the school setting regarding architectural accessibility, instrumental resources, teaching strategies, and interpersonal relationships, where the social world is constructed by different social actors in the school and students with disabilities. A systematic review methodology was employed, utilizing electronic databases and reference lists of identified articles. The inclusion criteria included studies that focused on adolescents with physical disabilities, utilized measures of inclusive physical activity, were related to elementary education, involved the training of physical education teachers, and were original research articles. The review process involved the evaluation of titles, abstracts, and full texts according to predefined criteria. The selected articles were analyzed for sample characteristics, assessment instruments, inclusive activities, and teaching methodologies in physical education, implementation of active methodologies with physically disabled students, teacher training and pedagogical methodologies, ethical considerations, and the journal in which the article was published. The studies analyzed encompass various perspectives and methodological proposals for physical education and the inclusion of students. Five categories emerged from the analysis: concepts and practices of inclusion, student participation, diverse socio-educational environment, use of technological resources, and teacher perception and practice. The findings emphasize the importance of promoting inclusive practices, listening to students' experiences, creating an inclusive school environment, incorporating technological resources with pedagogical mediation, and providing continuous teacher training. These conclusions underscore the need to consider the needs of students with disabilities, support teacher education, and foster an inclusive school environment in physical education.
Keywords
References
Santos, C. E. M. D., & Capellini, V. L. M. F. (2021). Inclusão escolar e infraestrutura física de escolas de ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, 51. https://www.scielo.br/j/cp/a/Mn6nQZYbCQ wFgRv9L3XGHzk/?lang=pt&format=html
Alencar, A., Backes, A. F., Manta, S. W., Resende, R., Farias, G. O., & Nascimento, J. V. D. (2022). Passos e descompassos: a dança nos currículos de formação inicial em educação física. Pro-Posições, 33. https://www.scielo.br/j/pp/a/SNJHrbv4TH4n 9TCN4yjTzMk/citation/
Almeida, F. Q. D. (2022). A saúde como afirmação das vidas na Educação Física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 44. https://www.scielo.br/j/rbce/a/SgsL4hHdwbc zcqZk4hYYQQP/
Bagnara, I. C., & Boscatto, J. D. (2022). Multidimensionalidade dos conhecimentos: uma proposição para o ensino da educação física. Movimento, 28. https://www.scielo.br/j/mov/a/wzMjHnqH8 5kTF4kBVVvk3rr/
Becker, T. O. F., Cortela, D. D. C. B., Miura, H., & Matsuhara, M. L. (2019). Avaliação da acuidade visual em escolares do ensino fundamental. Revista Brasileira de oftalmologia, 78, 37-41. https://www.scielo.br/j/rbof/a/GDRPzGfW8j jdnk8F869Wvnj/
Bernardo, F. G. (2022). Vivências, Percepções e Concepções de Estudantes com Deficiência Visual nas Aulas de Matemática: os desafios subjacentes ao processo de inclusão escolar. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 36, 47-70. https://www.scielo.br/j/bolema/a/BpxYwQv 8zLNW83ZGVMXx4fC/
Bezerra, G. F. (2020). A Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva: a problemática do profissional de apoio à inclusão escolar como um de seus efeitos. Revista Brasileira de Educação Especial, 26, 673-688. https://www.scielo.br/j/rbee/a/B8T8rMXW8 BzMJnNq5JBsXqK/
Boscatto, J. D., & Bagnara, I. C. (2022). Educação Física no Ensino Médio Integrado: conhecimento e especificidade. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 44. https://www.scielo.br/j/rbce/a/nYHQPknXjR fPBFPbqkJXt5K/?lang=pt
Castillo-Retamal, F., de Carvalho, R. S., de Oliveira, A. A. B., de Souza, V. D. F. M., Anversa, A. L. B., & da Silva Júnior, A. P. (2022). Avaliação na Educação Física escolar: discussões a partir da formação de professores (Evaluation in school Physical Education: discussions based on teacher training)(Evaluación en Educación Física escolar: discusiones a partir de la formación de profesores). Retos, 46, 179-189. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/v iew/93736
Costa, B. G. G. D., Silva, K. S. D., Silveira, P. M. D., Berria, J., Machado, A. R., & Petroski, E. L. (2019). Efeito de uma intervenção sobre atividade física moderada a vigorosa e comportamento sedentário no tempo escolar de adolescentes. Revista Brasileira de Epidemiologia, 22, e190065. https://www.scielo.br/j/rbepid/a/jTQV3tPj3 XHxwYp77xvn3PN/
da Silva Lopes, B. O., de Assis Souza, V. C., & Carvalho, R. S. (2021). Percepções de professores de Química sobre o trabalho em espaços de educação não formal e os 24 Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - ISSN 2237-3373 desafios para incluir estudantes com deficiência nesses locais. Olhar de Professor, 24, 1-24. https://revistas.uepg.br/index.php/olhardep rofessor/article/view/18397
da Silva, C. M., Machado, R., & da Fonseca, D. G. (2021). Educação física e aulas remotas: um olhar para o trabalho com alunos com deficiência em escolas do Rio Grande do Sul. Pensar a Prática, 24. https://scholar.archive.org/work/wqe7rmm derdpnfcl3nebxblcuu/access/wayback/ https://www.revistas.ufg.br/fef/article/ download/66039/36947
da Silva, G. G., Silveira, J. R., & Marques, A. C. (2022). Inclusão, formação e educação física: uma análise na perspectiva dos professores. Pensar a Prática, 25. https://scholar.archive.org/work/iv4os7odhz fjtfix2jloop2k6a/access/wayback/https:// revistas.ufg.br/fef/article/download/ 69956/38375
da Silva, J. B., & Fidêncio, V. L. D. (2021). Conhecimento de professores sobre a inclusão de alunos com deficiência auditiva no ensino regular/Knowledge of teachers about the inclusion of students with hearing loss in regular education/Conocimiento de profesores sobre la inclusión de estudiantes con pérdida auditiva en la educación regular. Journal Health NPEPS, 6(2) .https://periodicos2.unemat.br/index.php/jh npeps/article/view/5469
Darido, S. C., & Rangel, I. C. A. (2000). Educação Física Na Escola: Implicações Para a Prática Pedagógica . Grupo Gen-Guanabara Koogan.
de Cássia Gusmão, G. (2022). Análise Das Ações Do Núcleo De Apoio Às Pessoas Com Necessidades Educacionais Específicas (Napne) Do Instituto Federal Do Norte De Minas Gerais No Período De 2016 A 2019. REIN-Revista Educação Inclusiva, 7(2), 419-431. https://revista.uepb.edu.br/REIN/article/vie w/1002
de Paula, S., da Rocha Romero, F. F., de Queiroz, L. C., Miesse, M. C., Silva, F. L. O., Ferreira, L., & de Souza, V. D. F. M. (2022). Avaliação na Educação Física Escolar: uma Revisão Integrativa sobre os Instrumentos Avaliativos. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 23(3), 448-453. https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.co m.br/ensino/article/view/9645
de Souza, I. F., Ferreira, B. C., Lima, D. C., & Del Prette, Z. A. P. (2022). Habilidades sociais educativas de professores de alunos públicoalvo da educação especial. Interação em Psicologia, 26(2). https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/do wnload/76622/47333
Especiais, E. (1994). Declaração de Salamanca. Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades. http://perspectivasustentavel.com.br/pdf/educ acao/02_DECLARACAO_DE_SALAMAN CA_INCLUSAO_EM_QUESTAO_1994.pdf
Ferreira, H. J., Kirk, D., & Drigo, A. J. (2022). “Não é só exercício físico”: o trabalho de profissionais de Educação Física na promoção da saúde. Movimento, 28. https://www.scielo.br/j/mov/a/tZfCYMV7qt DYqfFjPMkXgwD/
Fu, H. S., Silva, P. H. B. D., Silva, A. P. D., Souza Junior, M. B. M. D., & Melo, M. S. T. D. (2022). Filmes como estratégias para as aulas de Educação Física na Escola. Movimento, 28. https://www.scielo.br/j/mov/a/d9SjXTKCh8d g3Y8mQky4hrd/
Garozzi, G. V., & Chicon, J. F. (2021). EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR E INCLUSÃO: O QUE DIZEM OS ESTUDOS. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, 29(3). https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RBC M/article/view/11792
Hillesheim, B., & Cappellari, A. (2019). Vamos ser inclusivos/as? Campanhas na mídia e produção de verdades sobre inclusão. Estudos e pesquisas em Psicologia, 19(1), 28-49. https://www.redalyc.org/journal/4518/4518 59860003/451859860003.pdf
Jacoby, L. F., & Goellner, S. V. (2022). A Educação Física em uma escola Militar: de turmas separadas por sexo e por altura a turmas mistas. Movimento, 26, e26031. https://www.scielo.br/j/mov/a/rDdd5YyrND dnDHhyLfKfh6c/ 25
Miranda et al. 2023, Vol. 13, n. 3, e110067 Linde, K., & Willich, S. N. (2003). How objective are systematic reviews? Differences between reviews on complementary medicine. Journal of the royal society of medicine, 96(1), 17- 22. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177 /014107680309600105
Menino-Mencia, G. F., Belancieri, M. D. F., Santos, M. P. D., & Capellini, V. L. M. F. (2019). ESCOLA INCLUSIVA: uma iniciativa compartilhada entre pais, alunos e equipe escolar. Psicologia Escolar e Educacional, 23. https://www.scielo.br/j/pee/a/skzNLZcGzPC NYFm7hrCqzHh/?lang=pt
Nascimento, A., & Nascimento, G. S. (2020). Dificuldades na aprendizagem escolar, atraso motor e prática de atividade física: Revisão sistemática. Arquivos de Ciências da Saúde da UNIPAR, 24(1). https://ojs.revistasunipar.com.br/index.php/ saude/article/view/6907
Nascimento, C. P. (2022). A expressão cultura corporal na obra Metodologia do Ensino de Educação Física. Pensar Prát.(Online). https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resourc e/pt/biblio-1400035
Oliveira, B. N. D., & Fraga, A. B. (2022). Cultura fitness digital no léxico da cultura corporal de movimento: temas emergentes para a educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 44, e001922. https://www.scielo.br/j/rbce/a/gjynVxSCFRK SbzjCCjJJsbH/
Paes, S. S. M., Renk, V. E., & Simão-Silva, D. P. (2021). A inclusão de alunos com TDAH–um decênio das diretrizes de Educação Especial em Santa Catarina: um modelo de beneficência?. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 30, 254-273. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/wTrsS6svFX c9NLLGT6YPMCw/?lang=pt
Pereira, S., Reyes, A., Moura-Dos-Santos, M. A., Santos, C., Gomes, T. N., Tani, G., ... & Maia, J. (2020). Por que as crianças são diferentes em seus níveis de atividade física de intensidade moderada a vigorosa? Uma análise multinível. Jornal de Pediatria, 96, 225-232. https://www.scielo.br/j/jped/a/HQmfG9Yvp YmFcKtmbYzHzZr/?format=html&lang=pt
Ponce, J. O., & Abrão, J. L. F. (2019). Autismo e inclusão no ensino regular: o olhar dos professores sobre esse processo. Estilos da Clínica, 24(2), 342- 357.https://www.revistas.usp.br/estic/articl e/view/155742
Ribeiro, B. A., Martins, R. L. D. R., & MELLO, A. D. S. (2021). Os conteúdos de ensino da educação física na perspectiva dos estudantes: uma revisão sistemática de produções da área. Pensar a Prática, 24. https://www.researchgate.net/profile/Rodri go-Martins-35/publication/ 356152677_Os_conteudos_de_ensino_da_e ducacao_fisica_na_perspectiva_dos_estudan tes_uma_revisao_sistematica_de_producoes _da_area/links/ 61b9edc763bbd9324295ec59/Osconteudos-de-ensino-da-educacao-fisica-naperspectiva-dos-estudantes-uma-revisaosistematica-de-producoes-da-area.pdf
Rigo, N. M., & Oliveira, M. M. D. (2021). Inclusão escolar: efeitos do plano nacional de educação nos planos municipais. Cadernos de Pesquisa, 51, e07304. https://www.scielo.br/j/cp/a/g7gPkWP6pjtg XVqfdx9xhnm/
Rocha, M. C., Almeida, F. Q., & Moreno, A. (2022). Teorizações sobre o Brincar e o Semovimentar da criança: implicações para a prática pedagógica da Educação Física na Educação Infantil e outras problematizações. Pro-Posições, 33. https://www.scielo.br/j/pp/a/PLSPZxNytNQv QkZsL3Dywmx/
Rozendo, J. F., Lima, G. A., Cisne, M. D. N., Campos, A. S., da Silva, I. M. B., de Oliveira, R. A. F., ... & Ferreira, H. S. (2022). O conteúdo curricular da capoeira nos cursos de Educação Física: possibilidades e estratégias do ensino docente. Research, Society and Development, 11(15), e431111536483-e431111536483. https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/ view/36483
Salgado, K. R., & Scaglia, A. J. (2020). Os exergames como recurso didático no ensino do atletismo na educação física escolar. Journal of Physical Education, 31. 26 Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - ISSN 2237-3373 https://www.scielo.br/j/jpe/a/NgrLVhXNd3H rD8gPzVmCHtM
Sanches Neto, L., Costa, J., & Ovens, A. (2023). A complexidade e a criticidade dos processos colaborativos de longo prazo: autoestudo de um professor-pesquisador de Educação Física dentro de uma comunidade de saberes. Movimento, 28. https://www.scielo.br/j/mov/a/hBP4mFYd6L KHTycxM8QHSgG/
Santos, F. R. D., Prado, L. T., Frederigue-Lopes, N. B., & Delgado-Pinheiro, E. M. C. (2021). Percepção e atuação de professores sobre o aluno com perda auditiva na escola. Distúrbios da comunicação, 33(3), 437-446. https://repositorio.usp.br/item/003095726
Santos, T. V. D., Moreira, M. C. N., & Gomes, R. (2020). “Eu esqueço que sou deficiente”: interações e sociabilidade de adolescentes com deficiência física que praticam esportes. Cadernos de Saúde Pública, 36, e00014219. https://www.scielosp.org/article/csp/2020.v 36n2/e00014219/pt/
Silva, C. M. D., Silva, D. S. D., Monteiro, R., & Silva, D. N. H. (2018). Inclusão escolar: concepções dos profissionais da escola sobre o surdo e a surdez. Psicologia: Ciência e profissão, 38, 465-479. https://www.scielo.br/j/pcp/a/WpsRynyXQX DMCh3gGKZGVwS/?lang=pt
Silva, E., França, E., & Elias, L. C. D. S. (2022). Inclusão de alunos com deficiência intelectual: recursos e dificuldades da família e de professoras. Educação em Revista, 38. https://www.scielo.br/j/edur/a/WYpDcmkRf D86Ftvwj9mgTFd/?lang=pt
Silva, J. A. D., Gonçalves, E. C. D. A., Silva, D. A. S., & Silva, K. S. (2019). Programas de intervenção para atividade física nas escolas brasileiras: revisão com base no modelo REAIM. Ciência & Saúde Coletiva, 24, 3443- 3456. https://www.scielo.br/j/csc/a/cfQTYRf3TmN XB9JdwbhPNgb/?format=html&lang=pt
Silva, K. S., da Silva Bandeira, A., de Paula Ravagnani, F. C., de Camargo, E. M., Tenório, M. C., de Oliveira, V. J. M., ... & Barbosa Filho, V. C. (2021). Educação física escolar: guia de atividade física para a população brasileira. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, 26, 1-18. https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/145 56
Silva, S. S. D., Souza, C. T. D., Barros, M. M. G. D., Santos, A. R. M. D., & Gehres, A. D. F. (2022). Produção do conhecimento em educação física nas pesquisas com abordagens qualitativas: áreas de conhecimento e temáticas. Movimento, 28. https://www.scielo.br/j/mov/a/NsV8LrrRGJ MXqG69vPWjRgw/
Silveira, A. D., Costenaro, R. G. S., & Neves, E. T. (2020). Adolescentes com necessidades especiais de saúde: Desafios da inclusão escolar no discurso de familiares/cuidadores. Rev. Pesqui.(Univ. Fed. Estado Rio J., Online), 1290-1295. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resourc e/pt/biblio-1140986
Tenório, J. G., Galindo, V. A., & Maia, M. (2021). EDUCACAO FISICA ESCOLAR E O CELULAR: MOVER O CORPO TODO OU SOMENTE MEXER OS DEDOS. SALUSVITA, 40(1), 106-123. https://revistas.unisagrado.edu.br/index.php /salusvita/article/download/124/104
Velloso, L. R. D. S., Maldonado, D. T., Miranda, M. L. D. J., & Freire, E. D. S. (2022). Pesquisa participante na Educação Física Escolar: o estado da arte. Movimento, 28. https://www.scielo.br/j/mov/a/5RQxmkxDF mXY3KRmHwGNLxS/
Submitted date:
05/27/2023
Accepted date:
07/23/2023