Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373
https://app.periodikos.com.br/journal/rigd/article/doi/10.51995/2237-3373.v12i2e110039

Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373

Original Article

“With de word…, the children”: experience and access to sport and leisure in the west region of Paraná state - Brazil

Verónica Gabriela Silva Piovani, Shayda Muniz Oliveira Guilherme, Andréia Juliane Drula, João Fernando Christofoletti, Felipe Canan, Arestides Pereira da Silva Júnior

Downloads: 1
Views: 323

Abstract

The aim was to analyze and understand the universe of sport and leisure practices that were accessible to children from three cities in the western region of Paraná state – Brazil (Maripá, Marechal Cândido Rondon, and Toledo). The research was exploratory, with a quantitative and qualitative approach. It used a questionnaire with open and closed questions. The sample was composed of 472 children of the 3rd, 4th, and 5th grades from seven public council schools. The information was analyzed considering two categories previously selected: a) Sport and leisure children’s experience; and b) Access to spaces and projects/activities 1 Revista Intercontinental de Gestão Desportiva ARTIGO ORIGINAL https://doi.org/10.51995/2237-3373.v12i 2e110039 2022, Vol. 12, e110039 of sport and leisure. The quantitative data were analyzed by descriptive statistics using the software SPSS Statistics 22.0 and, the qualitative data were analyzed by the content analysis using the software NVivo 11 Plus. The results showed that more than half of the children (53,3%) participated in projects or activities of sports or leisure. When comparing the cities, it was observed that a minor number of children participated in projects or activities in Toledo (41,2%) than in Marechal Cândido Rondon (57,1%) and Maripá (60,2%). Team sport was more practiced by the children than individual sport and the football/futsal was highlighted as a modality they practice. Moreover, the children described being interested in swimming despite it being less practiced due to the poor offer. In general, the access to sports and leisure spaces and projects/activities had satisfactory results, showing that in the places investigated there were some favorable aspects to practicing sports and leisure. Thus, a considerable amount of the children researched participated in sports and leisure activities and had some favorable conditions of access to them.

Keywords

Sport, Leisure, Politics, Children.

References

Abrahão, C. M. de S. (2011). Periferias urbanas - território de complexidades: o caso da Vila Santa Maria em Paranaguá. In V. F. Denardin, C. M. de S. Abrahão, & D. A. de Quadros (Eds.), Litoral do Paraná: reflexões e interações (pp. 111–139). Matinhos: Editora UFPR Litoral. Amaral, S. C. F. (2004). Políticas Públicas. In C. L. Gomes (Ed.), Dicionário Crítico do Lazer (pp. 181–185). Belo Horizonte: Autêntica Editora. Araújo, A. L. C. de. (2016). Infância e cidade: reflexões sobre espaço e lugar da criança. Aprender – Cad. de Filosofia e Psic. Da Educação, X(16), 107–127. Retrieved from https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprend er/article/view/2347/1958 Bento, G., Ferreira, E., Silva, F., Mattana, P., & Silva, R. (2017). Motivação para a prática de atividades físicas e esportivas de crianças: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, 22(1). https://doi.org/10.12820/rbafs.v.22n1p13-23 Bittencourt, M. I. G. F. (2010). O espaço e os outros: Aspectos da experiência da vida urbana retratada por crianças de diferentes classes sociais. Revista Mal-Estar e Subjetividade, 10(4), 1301–1323. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/pdf/malestar/v10n4 /11.pdf Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasil. (1990). Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Retrieved from http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/ L8069.htm#art266 Brasil. (2015). Diagnóstico Nacional do Esporte – DIESPORTE, Caderno 1. Brasília. Retrieved from http://cev.org.br/arquivo/biblioteca/4029772. pdf Campos, J. G., & Nassif, V. M. J. (2017). A lei de incentivo ao esporte como ação estratégica em uma associação desportiva. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, 7(3), 214–227. Retrieved from http://www.revista.universo.edu.br/index.ph p? journal=gestaoesportiva&page=article&op= view&path%5B%5D=6286&path%5B %5D=3247 Canan, F. (2014). Ações do setor público frente à 13 Revista Intercontinental de Gestão Desportiva 2022, Vol. 12, e110039 constituição da estrutura de uma modalidade esportiva em nível local. In: F. M. Mezzadri, F. M. (Ed.), Políticas públicas de esporte (pp. 233–254). Jundiaí: Editora Fontoura. Canan, F. (2021). Direito ao esporte: perspectivas nacionais e internacionais. Curitiba: CRV. Costa, A. R., Souza, M. F., Miranda, D., & Kunz, E. (2015). Brincar e movimentar” da criança: a imprescindível necessidade humana em extinção? Revista Corpoconsciência, 19(3), 45–52. Retrieved from https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/inde x.php/corpoconsciencia/article/view/4148 Darido, S. C., & Oliveira, A. A. B. (2009). Procedimentos Metodológicos para o Programa Segundo Tempo. In A. A. B. Oliveira & G. L. Perim (Eds.), Fundamentos pedagógicos do Programa Segundo Tempo: da reflexão à prática (pp. 209–238). Maringá: Eduem. Dias, M. S. (2017). Brincando na cidade, crescendo em cidadania: Um estudo sobre os parques infantis de Barcelona, Espanha. Ocumum Ensaios, 14(3), 501–522. Retrieved from https://pt.calameo.com/read/002812705695f e493764e Doistua, R. S. S. del V. (2000). Políticas de Ocio. Cultura, turismo, deporte y recreación. Documentos de Estudio de Ocio, n. 17. Bilbao: Universidad de Deusto - Instituto de Estudios de Ocio. Eiras, S. B., Vialich, A. L., Souza, D. L. de, & Cavichiolli, F. R. (2010). Objetivos da Oferta e da Procura de Projetos SócioEsportivos. LICERE - Revista Do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 13(3). https://doi.org/10.35699/1981- 3171.2010.802 Gil, A. C. (2010). Como elaborar projetos de pesquisa (5. ed.). São Paulo: Atlas. Guedes, S. L., Davies, J. D., Rodrigues, M. A., & Santos, R. M. (2006). Projetos sociais esportivos: notas de pesquisa. Niterói: Anais... Rio de Janeiro: ANPUH. Retrieved from http://www.encontro2012.rj.anpuh.org/resou rces/rj/Anais/2006/conferencias/Simoni LGuedes, Julio Davies, Michelle ARodrigues e Rafael MSantos.pdf Horii, A. K. D. (2014). Religiosidades na construção do sujeito: uma proposta na formação identitária no Oeste do Paraná. Revista Perspectiva Geográfica, 9(11), 1– 14. Retrieved from http://erevista.unioeste.br/index.php/pgeografica/art icle/view/10901/8424 Ibge. (2015). Práticas de esporte e atividade física (I. B. de G. e Estatística, Ed.). Rio de Janeiro: IBGE. Ibge. (2020a). Panorama Marechal Cândido Rondon. Retrieved from nstituto Brasileiro de Geografia e Estatística website: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/p r/marechal-candido-rondon.html Ibge. (2020b). Panorama Maripá/PR. Retrieved from Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística website: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/p r/maripa.html Ibge. (2020c). Panorama Toledo. Retrieved from Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística website: https://www.ibge.gov.br/cidades-eestados/pr/toledo.html Laville, C., & Dione, J. (1999). A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: Artmed. Luz, G. M. da, Raymundo, L. dos S., & Kuhnen, A. (2010). Uso dos espaços urbanos pelas crianças: uma revisão. Psicologia: Teoria e Prática, 12(3), 172–184. Retrieved from http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v12n3/v12n 3a14.pdf Marcellino, N. C. (2001). Lazer e esporte: políticas públicas. Campinas: Autores Associados. Marques, M. N., & Krug, H. N. (2008). As contribuições do Programa Segundo Tempo para os discentes de uma escola estadual de Santa Maria (RS): um estudo de caso fenomenológico. Ef Deportes, 13(124). Martines, I. C. (2014). As relações entre as organizações não governamentais e o governo do Estado do Paraná no campo esportivo. In F. M. Mezzadri (Ed.), Políticas públicas e esporte (pp. 161–180). Jundiaí: Fontoura. Melo, J. P. de, & Dias, J. C. N. de S. e N. (2009). Fundamentos do Programa Segundo Tempo: entrelaçamentos do esporte, do desenvolvimento humano, da cultura e da educação. In A. A. B. Oliveira & G. L. Perim (Eds.), Fundamentos pedagógicos do Programa Segundo Tempo: da reflexão à prática (pp. 19–45). Maringá: Eduem. Melo, V. A., Brêtas, A., & Monteiro, M. B. (2009). Fundamentos do lazer e da animação cultural. In A. A. B. D. Oliveira & G. L. Perim (Eds.), Fundamentos pedagógicos do Programa Segundo Tempo: da reflexão à prática (pp. 45–72). Maringá: Eduem. Retrieved from 14 Piovani et al 2022, Vol. 12, e110039 https://www.paranagua.pr.gov.br/imgbank2/f ile/fundamentosPedagogicos2009.pdf Paiva, A. R., & Burgos, M. B. (2009). A escola e a favela. Rio de Janeiro: Editora da PUC - Pallas. Pinto, L. M. S. M. (2010). Apresentação. In A. A. B. Oliveira & G. G. A. Pimentel (Eds.), Recreio nas férias e os valores olímpicos (pp. 13–22). Maringá: Eduem. Retrieved from https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/ 123456789/134/livro recreio nas ferias.pdf? sequence=5&isAllowed=y Pinto, P. S. P., & Bichara, I. D. (2017). O que dizem crianças sobre os espaços públicos onde brincam. Interação Em Psicologia, 21(1). https://doi.org/10.5380/psi.v21i1.47242 Rechia, S. (2006). O jogo do espaço e o espaço do jogo em escolas da cidade de Curitiba. Revista Brasileira de Ciências Do Esporte, 27(2), 91–104. Retrieved from http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/ar ticle/view/93/101 Roemmich, J. N., Epstein, L. H., Raja, S., Yin, L., Robinson, J., & Winiewicz, D. (2006). Association of access to parks and recreational facilities with the physical activity of young children. Preventive Medicine, 43(6), 437–441. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2006.07.007 Santos, A. K., & Dias, Á. M. (2010). Comportamentos lúdicos entre crianças do nordeste do Brasil: categorização de brincadeiras. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(4), 585–594. https://doi.org/10.1590/S0102- 37722010000400002 Silva Júnior, A. P., Miranda, M. L. J., & Velardi, M. (2012). Atividade física para crianças e adolescentes: a questão da promoção da saúde. In P. H. S. Fonseca (Ed.), Promoção e avaliação da atividade física em jovens brasileiros. São Paulo: Phorte. Silva, S. M., Knuth, A. G., Duca, G. F. Del, Camargo, M. B. J. de, Cruz, S. H. da, Castagno, V., … Hallal, P. C. (2009). Prevalência e fatores associados à prática de esportes individuais e coletivos em adolescentes pertencentes a uma coorte de nascimentos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 23(3), 263–274. https://doi.org/10.1590/S1807- 55092009000300007 Souza, D. L. de, Castro, S. B. E. de, & Mezzadri, F. M. (2012). Facilitadores e barreiras para a implementação e participação em projetos sociais que envolvem atividades esportivas: os casos dos projetos Vila na Escola e Esporte Ativo. Rev. Bras. Educ. Fís. Esporte, 26(3), 419–430. Retrieved from https://www.scielo.br/j/rbefe/a/Kp4mTVkHq s6jxjtG7mLjzRQ/?lang=pt&format=pdf Souza, Doralice Lange de, Castro, S. B. E. de, & Vialich, A. L. (2012). Barreiras e facilitadores para a participação de crianças e adolescentes em um projeto socioesportivo. Revista Brasileira de Ciências Do Esporte, 34(3), 761–774. https://doi.org/10.1590/S0101- 32892012000300016 Stigger, M. P., & Thomassim, L. E. (2013). Entre o “Serve” e o “Significa”: uma análise sobre expectativas atribuídas ao esporte em projetos sociais. Licere, 16(2), 1–33. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/a rticle/view/656/457 Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2012). Métodos de pesquisa em atividade física (6. ed.). Porto Alegre: Artmed. Thomassim, L. E. (2010). O “público-alvo” nos bastidores da política: um estudo sobre o cotidiano de crianças e adolescentes que participam de projetos sociais esportivos. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tschoke, A., Rechia, S., Stresser de Assis, T., Gomes Tardivo, T., Ciminelli Maranho, M., Brauza Ramos, P. V., & Moro, L. (2012). Espaço, lugar e brincadeiras: o que pensam professores e o que vivem os alunos. Pensar a Prática, 15(2). https://doi.org/10.5216/rpp.v15i2.12109 Veitch, J., Salmon, J., & Ball, K. (2007). Children’s active free play in local neighborhoods: a behavioral mapping study. Health Education Research, 23(5), 870–879. https://doi.org/10.1093/her/cym074 Viana-Meireles, L. G., Saldanha, D. M. F., Menescal, D. M. P., Oliveira, R. K. A., & Gonzalez, R. H. (2020). Projetos esportivos sociais para adolescentes no Brasil: impactos, implicações e barreiras. Aderno de Educação Física e Esporte, 18(1), 77–82. Retrieved from http://e-revista.unioeste.br/index.php/cadern oedfisica/article/view/24020/15584


Submitted date:
08/13/2021

Accepted date:
03/03/2022

62a27d7ca95395317e0bbf33 rigd Articles
Links & Downloads

RIGD

Share this page
Page Sections