Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373
https://app.periodikos.com.br/journal/rigd/article/5f2c63420e8825e24fbd1626

Revista Intercontinental de Gestão Desportiva - RIGD (Intercontinental Journal of Sport Management) ISSN 2237-3373

Original Article

The Management of the Sport in School Projects: Implementation, Monitoring and Evaluation

Eduard Angelo Bendrath, Tamires Fernanda Ferreira, Andreia Paula Basei

Downloads: 7
Views: 394

Abstract

The objective of this work was to understand the peculiarities of implementation and monitoring of projects developed in extra-curricular school sports in the state of Paraná. The sample was composed of 49 managers representing the 32 regional centers of education in the state. Data collection was conducted from semi-structured interviews and adapted the instrument of UNESCO on management in Physical Education of quality. For the analysis of the qualitative data obtained through interviews was used the IRAMUTEQ software from the technique of descending hierarchical classification (CHD). The results indicated a negative discourse regarding the provision of sports projects supported the principle of democratic management. The class category analysis of the statements showed that observation and informal contacts are the main vectors used by managers to evaluate the conduct of sporting projects in the public schools of Paraná. It also noted the lack of an effective mechanism for monitoring and evaluation of the sporting projects developed in extra-curricular, which hinders the establishment of goals and standards of quality. It is concluded from the data obtained from the need to establish clear benchmarks for implementation and monitoring by the State Department of Education about the objectives and goals of this policy.

Keywords

Education; School Sports, School Management, School Sports Projects

References

Basei, A. P.; Bendrath, E. A.; Menegaldo, P. H. I. (2017). Atividades complementares curriculares em contraturno escolar no estado do Paraná: um estudo do macrocampo esporte e lazer. Motrivivência. 29 ( 51), 136-156.

Bendrath, E.A; Basei, A.P. (2018). Atividades Complementares Curriculares (ACCs) como política educacional no estado do Paraná. Revista Educação e Perspectiva. 9 (1), 1-23

Bendrath, E.A; Basei, A.P. (2019) O esporte como atividade complementar curricular: uma análise a partir da teoria do capital social. EccoS, 48, 219-237

Bendrath, E; et al (2017). Análise de perfil da política de atividades curriculares complementares a partir do macrocampo esporte e lazer. 8(2), 36-52.

Brasil. (2005) Política Nacional do Esporte. Ministério do Esporte. Brasília.

Cohen, E; Franco, R. Avaliação de Projetos Sociais. 7 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

Dourado, L.F; Oliveira, J.F; Santos, C.A. (2007). A Qualidade da Educação: Conceitos e Definições. Brasília.

Farjalla, R. (2015) Análise do impacto das Políticas Públicas de Esporte e Lazer em Petrópolis, RJ. Licere, 18(2), 114-153

Lima, L. L; D'Ascenzi, L. (2013). Implementação de políticas públicas: perspectivas analíticas. Revista de Sociologia e Política, 21(48), 101-110. https://dx.doi.org/10.1590/S0104-44782013000400006

Luck, H. (2007). Gestão educacional: Uma questão de paradigma. Petrópolis, RJ: Vozes.

Luck, H. (2008). Liderança em gestão escolar . Petrópolis, RJ: Vozes.

Luck, H. (2009). Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba, PR: Positivo.

Luck, H. (2015). Gestão Educacional: uma questão paradigmática. 12.ed. Petrópolis, RJ: Vozes,

Luguetti, C. N.; et al. (2015). O planejamento das práticas esportivas escolares no ensino fundamental na cidade de Santos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 37(4), 314-322.

Luguetti, C.N; et al (2013). Práticas Esportivas Escolares na cidade de Santos: o ponto de vista dos professores/treinadores. Motriz. 19(1), 10-21

Luguetti, C.N; Bastos, F.C; Bohme, M.T.S. (2011). Gestão de Praticas Esportivas Escolares no ensino fundamental de Santos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 25(2), 237-49,

Mazzei, L.C; Bastos, F.C. (2012) Gestão de Esporte no Brasil. Desafios e Perspectivas. São Paulo. Ícone editora.

Machado, T.S; et al (2010). As práticas de desinvestimento pedagógico na Educação Física escolar. Movimento, 16(2), 129-147.

Mazzei, L.C.; Rocco Junior, A. (2017). Um ensaio sobre a Gestão do Esporte: Um momento para a sua afirmação no Brasil. Revista de Gestão e Negócios do Esporte, 2(1), 96-109.

Rua, M.G. (2010) Avaliação de Políticas, Programas e Projetos: notas introdutórias. Disponível em: <https://jacksondetoni.files.wordpress.com/2014/05/texto-apoio-05-_-grac3a7as-rua.pdf>. Acesso em: 21 abr. 2020.

Paraná. (2011). Secretaria do Estado da Educação. Superintendência da Educação. Resolução 1.690 - 27 de Abril de 2011. Publicado no Diário Oficial nº. 8472 de 24 de Maio de 2011.

Paraná. (2012) Secretaria do Estado da Educação. Superintendência da Educação. Instrução n° 007/2012-SEED/SUED. Dispõe sobre o Programa de Atividades Complementares Curriculares em contraturno, nas instituições de ensino da Rede Estadual.

Sérgio, M. (2003). Alguns olhares sobre o corpo. Lisboa: Instituto Piaget.

Souza, M.A.R; et al. (2018) The use of IRAMUTEQ software for data analysis in qualitative research. Revista da Escola de Enfermagem. 52, 1-7 . DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1980-220X2017015003353

Ubinski, J.A.S; Strieder, D.C. O (des) interesse dos professores frente às atividades de contraturno. Revista Actualidades Investigativas em Educación. 15(1), 1-18

Unesco. (2015) Diretrizes de Educação Física de Qualidade (EFQ) para gestores de políticas. 86.

Unesco. (2013) O esporte como possibilidade de desenvolvimento. Brasília: UNESCO, Fundação Vale, 30 p.

Vance, P.S; Nassif, V.M.J; Masteralexis, L.P; (2015). Gestão do Esporte. Casos Brasileiros e Internacionais. LTC editora, 230.

Vago, T. (1996). M. Esporte da escola, esporte na escola: da negação radical à tensão permanente - um diálogo com Valter Bracht. Revista Movimento. 5, 4-17.

Voser, R.C. (2018). PIBID na Educação Física: uma proposta metodológica e práticas para o ensino do esporte na escola. Cadernos Pedagógicos de Educação Física – PIBID/UFRGS [e-book]..


Submitted date:
06/09/2020

Accepted date:
08/01/2020

5f2c63420e8825e24fbd1626 rigd Articles
Links & Downloads

RIGD

Share this page
Page Sections