Educational and care-related (geronto) technology in Alzheimer's disease and in supporting the elderly/family: perspective of teachers and studentsa
(Geronto) Tecnología cuidativa-educativa en la enfermedad de Alzheimer y en el apoyo al anciano/familia: perspectiva de los enseñantes y estudiantes
(Geronto) Tecnologia cuidativo-educacional na doença de Alzheimer e no apoio ao idoso/família: perspectiva dos docentes e discentes
Silomar Ilha; Silvana Sidney Costa Santos; Dirce Stein Backes; Edaiane Joana Lima Barros; Marlene Teda Pelzer; Adriane Maria Netto de Oliveira
Abstract
Objective: Knowing the comprehension of teachers and students of health and human sciences about the group on Integrated Multidisciplinary Care to Caregivers of People with Alzheimer's disease as an educational and care-related (geronto)technology in the context of Alzheimer's disease and of support to the elderly person/family.
Methods: Exploratory, descriptive and qualitative research involving seven professors and nine university students of a support group in Rio Grande do Sul, Brazil. Data were collected between November and December/2015, through Focus Groups, and then submitted to Discursive Textual Analysis.
Results: Teachers and students understand the group as a (geronto)technology, due to the developed educational and care-related activities. For them, the group is able to produce new gerontotechnologies, which demonstrates its ability as a complex educational and care-related (geronto)technology.
Conclusion: It is necessary to rethink the Group as a complex educational and care-related (geronto)technology, thus strengthening it to develop new technologies.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Conhecer a compreensão dos docentes e discentes dos cursos das áreas da saúde/humanas acerca do grupo Assistência Multidisciplinar Integrada aos Cuidadores de Pessoas com a doença de Alzheimer como uma (geronto)tecnologia cuidativo-educacional no contexto da doença de Alzheimer e de apoio à pessoa idosa/família.
Métodos: Pesquisa exploratória, descritiva, qualitativa, realizada com sete docentes e nove discentes do grupo de apoio de uma instituição universitária do Rio Grande do Sul, Brasil. Os dados foram coletados entre novembro e dezembro/2015, pela técnica de Grupo Focal, e foram submetidos à Análise Textual Discursiva.
Resultados: Docentes e discentes compreendem o grupo como uma (geronto)tecnologia, pelas ações de educação e cuidado desenvolvidas. Referem que o mesmo possui a capacidade de produzir novas gerontotecnologias, o que demonstra a sua capacidade como (geronto)tecnologia cuidativo-educacional complexa.
Conclusão: Necessita-se repensar o Grupo como uma (geronto)tecnologia cuidativo-educacional complexa, fortalecendo-o para o desenvolvimento de novas tecnologias.
Palavras-chave
Referências
1 Alzheimer Association. Alzheimer's Disease Facts and Figures. Alzheimer's & Dementia [Internet]. 2015 [cited 2016 Oct 05]; 11(3): 332-384. Available from:
2 Seima MD, Lenardt MH, Caldas CP. Relação no cuidado entre o cuidador familiar e o idoso com Alzheimer. Rev Bras Enferm [Internet]. 2014 Mar/Abr [cited 2016 Oct 5]; 67(2):233-240. Available from:
3 Ilha S, Backes DS, Backes MTS, Pelzer MT, Lunardi VL, Costenaro RGS. Family (re)organization of elderly with Alzheimer: the professors perception based on its complexity. Esc. Anna Nery [Internet]. 2015 June [cited 2016 Oct 5]; 19(2): 331-337. Available from:
4 Ilha S, Zamberlan C, Gehlen MH, Dias MV, Nicola GDO, Backes DS. Qualidade de vida do familiar cuidador de idosos com Alzheimer: contribuição de um projeto de extensão. Cogitare Enferm [Internet]. 2012 Abr/jun [cited 2016 Oct 5]; 17(2):270-276. Available from:
5 Ilha Silomar, Zamberlan C, Piexak DR, Backes MTS, Dias MV, Backes DS. Contributions of a group about the Alzheimer's disease for family members/caregivers, professors and students from the healthcare field. J Nurs UFPE online [Internet]. 2013 May [cited 2016 Oct 05]; 7(4):1279-1285. Available from:
6 Áfio ACE, Balbino AC, Alves MDS, Carvalho LV, Santos MCL, Oliveira NR. Analysis of the concept of nursing educational technology applied to the patient. Rev Rene [Internet]. 2014 Jan/feb [cited 2016 Oct 05]; 15(1):158-165. Available from:
7 Nietsche EA, Lima MGR, Rodrigues MGS, Teixeira JÁ, Oliveira BNB, Motta CA, et al. Tecnologias inovadoras do cuidado em enfermagem. Rev Enferm UFSM [Internet]. 2012 Jan/Abr [cited 2016 Oct 05]; 2(1):182-189. Available from:
8 Goncalves LHT, Polaro SHI, Alvarez AM, Goes TM, Medeiros HP. Tecnologias de/em enfermagem no cuidado da vida e saúde do cliente/usuário/paciente idoso. In: Nietsche EA, Teixeira E, Medeiros HP, editores. Tecnologias cuidativo-educacionais: uma possibilidade para o empoderamento do(a) enfermeiro(a)? Porto Alegre: Moriá; 2014. p. 97-112.
9 Morin E. A Cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 17ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2010. 128 p.
10 Morin E. Ciência com consciência. 14 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2010. 344 p.
11 Lacerda MR, Costenaro RGS. Metodologias da pesquisa para a enfermagem e saúde: da teoria a prática. 1ed. Porto Alegre: Moriá; 2015. 511p.
12 Trad LAB. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis Revista de Saúde Coletiva [Internet]. 2009 [cited 2016 Oct 05]; 19(3):777-796. Available from:
13. .Moraes R, Galiazzi MC. Análise textual discursiva. 2 ed. Ijuí: Editora Unijuí; 2011. 224p.
14 Ministério da Saúde (BR). Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília (DF): Conselho Nacional de Saúde; Ministério da Saúde; 2012.
15 Barros EJL, Santos SSC, Gomes GC, Erdmann AL. Gerontotecnologia educativa voltada ao idoso estomizado à luz da complexidade. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2012 Junho [cited 2016 Oct 5]; 33(2): 95-101. Available from:
16 Schwonke CRGB, Lunardi Filho WDL, Lunardi VL, Santos SSC, Barlem ELD. Perspectivas filosóficas do uso da tecnologia no cuidado de enfermagem em terapia intensiva. Rev bras enferm [Internet]. 2011 Jan/Fev [cited 2016 Oct 5];64(1):189-92. Available from:
17 Santos SSC, Hammerschmidt KSA. A complexidade e a religação de saberes interdisciplinares: contribuição do pensamento de Edgar Morin. Rev bras enferm [Internet] 2012 Jul/ago [cited 2016 Oct 5]; 65(4): 561-565. Available from:
18 Backes MTS, Backes DS, Drago LC, Koerich MS, Erdmann AL. Cuidado ecológico como um fenômeno amplo e complexo. Rev Bras Enferm [Internet]. 2011 Set/Out [cited 2016 Oct 5]; 64(5):876-881. Available from:
19 Morin E. A via para o futuro da humanidade. 2 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2015. 392p.
20 Morin E. Método 1: A natureza da natureza. 2 ed. Porto Alegre: Sulina; 2008. 479 p.
Submetido em:
19/12/2016
Aceito em:
27/02/2017