Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.5935/1414-8145.20170039
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Educational and care-related (geronto) technology in Alzheimer's disease and in supporting the elderly/family: perspective of teachers and studentsa  

(Geronto) Tecnología cuidativa-educativa en la enfermedad de Alzheimer y en el apoyo al anciano/familia: perspectiva de los enseñantes y estudiantes

(Geronto) Tecnologia cuidativo-educacional na doença de Alzheimer e no apoio ao idoso/família: perspectiva dos docentes e discentes 

Silomar Ilha; Silvana Sidney Costa Santos; Dirce Stein Backes; Edaiane Joana Lima Barros; Marlene Teda Pelzer; Adriane Maria Netto de Oliveira

Downloads: 0
Views: 27

Abstract

Objective: Knowing the comprehension of teachers and students of ​​health and human sciences about the group on Integrated Multidisciplinary Care to Caregivers of People with Alzheimer's disease as an educational and care-related (geronto)technology in the context of Alzheimer's disease and of support to the elderly person/family.

Methods: Exploratory, descriptive and qualitative research involving seven professors and nine university students of a support group in Rio Grande do Sul, Brazil. Data were collected between November and December/2015, through Focus Groups, and then submitted to Discursive Textual Analysis.

Results: Teachers and students understand the group as a (geronto)technology, due to the developed educational and care-related activities. For them, the group is able to produce new gerontotechnologies, which demonstrates its ability as a complex educational and care-related (geronto)technology.

Conclusion: It is necessary to rethink the Group as a complex educational and care-related (geronto)technology, thus strengthening it to develop new technologies.

Keywords

Aged; Alzheimer's disease; Technology; Nonlinear dynamics; Nursing

Resumen

Objetivo: Conocer la comprensión de enseñantes y estudiantes de las áreas de salud/ciencias humanas acerca del grupo Asistencia Multidisciplinaria Integrada a los Cuidadores de Personas con la enfermedad de Alzheimer como una (geronto)tecnología cuidativa-educativa en el contexto de la enfermedad de Alzheimer y de apoyo a la persona anciana/familia.

Métodos: Investigación exploratoria, descriptiva y cualitativa con siete enseñantes y nueve estudiantes universitarios de un grupo de apoyo en Rio Grande do Sul, Brasil. Los datos fueron recogidos entre noviembre/diciembre 2015, mediante Grupo Focal, y posteriormente sometidos al Análisis Textual Discursivo.

Resultados: Enseñantes y estudiantes comprenden el grupo como una (geronto) tecnología, debido a las acciones de educación y cuidado desarrolladas. Ellos afirman que el grupo es capaz de producir nuevas gerontotecnologías, lo que demuestra su capacidad como (geronto) tecnología cuidativa-educativa compleja.

Conclusión: Es necesario replantear el Grupo como una (Geronto) tecnología cuidativa-educativa compleja, fortaleciéndolo para el desarrollo de nuevas tecnologías.

Palabras clave

Anciano; Enfermedad de Alzheimer; Tecnología; Dinámicas no lineales; Enfermería

Resumo

Objetivo: Conhecer a compreensão dos docentes e discentes dos cursos das áreas da saúde/humanas acerca do grupo Assistência Multidisciplinar Integrada aos Cuidadores de Pessoas com a doença de Alzheimer como uma (geronto)tecnologia cuidativo-educacional no contexto da doença de Alzheimer e de apoio à pessoa idosa/família.

Métodos: Pesquisa exploratória, descritiva, qualitativa, realizada com sete docentes e nove discentes do grupo de apoio de uma instituição universitária do Rio Grande do Sul, Brasil. Os dados foram coletados entre novembro e dezembro/2015, pela técnica de Grupo Focal, e foram submetidos à Análise Textual Discursiva.

Resultados: Docentes e discentes compreendem o grupo como uma (geronto)tecnologia, pelas ações de educação e cuidado desenvolvidas. Referem que o mesmo possui a capacidade de produzir novas gerontotecnologias, o que demonstra a sua capacidade como (geronto)tecnologia cuidativo-educacional complexa.

Conclusão: Necessita-se repensar o Grupo como uma (geronto)tecnologia cuidativo-educacional complexa, fortalecendo-o para o desenvolvimento de novas tecnologias.

Palavras-chave

Idoso; Doença de Alzheimer; Tecnologia; Dinâmica não linear; Enfermagem

References

1 Alzheimer Association. Alzheimer's Disease Facts and Figures. Alzheimer's & Dementia [Internet]. 2015 [cited 2016 Oct 05]; 11(3): 332-384. Available from: https://www.alz.org/facts/downloads/facts_figures_2015.pdf

2 Seima MD, Lenardt MH, Caldas CP. Relação no cuidado entre o cuidador familiar e o idoso com Alzheimer. Rev Bras Enferm [Internet]. 2014 Mar/Abr [cited 2016 Oct 5]; 67(2):233-240. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672014000200233. http://dx.doi.org/10.5935/0034-7167.20140031

3 Ilha S, Backes DS, Backes MTS, Pelzer MT, Lunardi VL, Costenaro RGS. Family (re)organization of elderly with Alzheimer: the professors perception based on its complexity. Esc. Anna Nery [Internet]. 2015 June [cited 2016 Oct 5]; 19(2): 331-337. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452015000200331&lng=en. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20150045

4 Ilha S, Zamberlan C, Gehlen MH, Dias MV, Nicola GDO, Backes DS. Qualidade de vida do familiar cuidador de idosos com Alzheimer: contribuição de um projeto de extensão. Cogitare Enferm [Internet]. 2012 Abr/jun [cited 2016 Oct 5]; 17(2):270-276. Available from: http://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/27876/18481. http://dx.doi.org/10.5380/ce.v17i2.27876

5 Ilha Silomar, Zamberlan C, Piexak DR, Backes MTS, Dias MV, Backes DS. Contributions of a group about the Alzheimer's disease for family members/caregivers, professors and students from the healthcare field. J Nurs UFPE online [Internet]. 2013 May [cited 2016 Oct 05]; 7(4):1279-1285. Available from: http://www.revista.ufpe.br/revistaenfermagem/index.php/revista/article/view/3967/pdf_2469

6 Áfio ACE, Balbino AC, Alves MDS, Carvalho LV, Santos MCL, Oliveira NR. Analysis of the concept of nursing educational technology applied to the patient. Rev Rene [Internet]. 2014 Jan/feb [cited 2016 Oct 05]; 15(1):158-165. Available from: http://www.redalyc.org/pdf/3240/324030684020_2.pdf

7 Nietsche EA, Lima MGR, Rodrigues MGS, Teixeira JÁ, Oliveira BNB, Motta CA, et al. Tecnologias inovadoras do cuidado em enfermagem. Rev Enferm UFSM [Internet]. 2012 Jan/Abr [cited 2016 Oct 05]; 2(1):182-189. Available from: http://dx.doi.org/10.5902/217976923591

8 Goncalves LHT, Polaro SHI, Alvarez AM, Goes TM, Medeiros HP. Tecnologias de/em enfermagem no cuidado da vida e saúde do cliente/usuário/paciente idoso. In: Nietsche EA, Teixeira E, Medeiros HP, editores. Tecnologias cuidativo-educacionais: uma possibilidade para o empoderamento do(a) enfermeiro(a)? Porto Alegre: Moriá; 2014. p. 97-112.

9 Morin E. A Cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 17ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2010. 128 p.

10 Morin E. Ciência com consciência. 14 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2010. 344 p.

11 Lacerda MR, Costenaro RGS. Metodologias da pesquisa para a enfermagem e saúde: da teoria a prática. 1ed. Porto Alegre: Moriá; 2015. 511p.

12 Trad LAB. Grupos focais: conceitos, procedimentos e reflexões baseadas em experiências com o uso da técnica em pesquisas de saúde. Physis Revista de Saúde Coletiva [Internet]. 2009 [cited 2016 Oct 05]; 19(3):777-796. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73312009000300013. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312009000300013

13. .Moraes R, Galiazzi MC. Análise textual discursiva. 2 ed. Ijuí: Editora Unijuí; 2011. 224p.

14 Ministério da Saúde (BR). Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília (DF): Conselho Nacional de Saúde; Ministério da Saúde; 2012.

15 Barros EJL, Santos SSC, Gomes GC, Erdmann AL. Gerontotecnologia educativa voltada ao idoso estomizado à luz da complexidade. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2012 Junho [cited 2016 Oct 5]; 33(2): 95-101. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-14472012000200014. http://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472012000200014

16 Schwonke CRGB, Lunardi Filho WDL, Lunardi VL, Santos SSC, Barlem ELD. Perspectivas filosóficas do uso da tecnologia no cuidado de enfermagem em terapia intensiva. Rev bras enferm [Internet]. 2011 Jan/Fev [cited 2016 Oct 5];64(1):189-92. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672011000100028. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000100028

17 Santos SSC, Hammerschmidt KSA. A complexidade e a religação de saberes interdisciplinares: contribuição do pensamento de Edgar Morin. Rev bras enferm [Internet] 2012 Jul/ago [cited 2016 Oct 5]; 65(4): 561-565. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672012000400002. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672012000400002

18 Backes MTS, Backes DS, Drago LC, Koerich MS, Erdmann AL. Cuidado ecológico como um fenômeno amplo e complexo. Rev Bras Enferm [Internet]. 2011 Set/Out [cited 2016 Oct 5]; 64(5):876-881. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672011000500012. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672011000500012

19 Morin E. A via para o futuro da humanidade. 2 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil; 2015. 392p.

20 Morin E. Método 1: A natureza da natureza. 2 ed. Porto Alegre: Sulina; 2008. 479 p.
 


Submitted date:
12/19/2016

Accepted date:
02/27/2017

68262dc8a953954d4d6e7272 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections