Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.5935/1414-8145.20170038
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Giving meaning to the teaching of Therapeutic Play: the experience of nursing students

Otorgando sentido a la enseñanza del Juego Terapéutico: la experiencia de estudiantes de enfermería

Dando sentido ao ensino do Brinquedo Terapêutico: a vivência de estudantes de enfermagem 

Laura Maria Sene Carelli Barreto; Edmara Bazoni Soares Maia; Jéssica Renata Bastos Depianti; Luciana de Lione Melo; Conceição Vieira da Silva Ohara; Circéa Amália Ribeiro

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Abstract

Objective: To understand the meaning attributed by undergraduate nursing students to the teaching and practice of Therapeutic Play (TP) in the Undergraduate Program in Nursing.

Methods: A qualitative research project held using Symbolic Interactionism. Participants were 17 nursing students from a public university. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed by Conventional Qualitative Content Analysis.

Results: Our results allowed us to understand the meaning attributed by the nursing student to the teaching of TP on the undergraduate program - it is a necessary and important intervention to promote quality and humane nursing care; therefore, its teaching must be ensured for undergraduate students.

Final Considerations: We hope that our results will contribute to a reflection on the teaching of TP and that this content may go beyond the boundaries of the classroom and academic practice, promoting students' awareness for its future use in their future careers as nurses.

Keywords

Play and playthings; Nursing students; Teaching; Pediatric Nursing

Resumen

Objetivo: Comprender el significado asignado por el graduando de enfermería en cuanto a la enseñanza y la práctica del Juego Terapéutico (JT) en el Curso de Pregrado en Enfermería.

Métodos: Investigación cualitativa desarrollada a la luz del Interaccionismo Simbólico. Se incluyeron 17 estudiantes de enfermería de una universidad pública, y los datos fueron recolectados mediante entrevistas semiestructuradas y analizados por Análisis Cualitativo de Contenido Convencional.

Resultados: Fue posible comprender el significado asignado por el graduando de enfermería a la enseñanza del JT en el curso de pregrado como una condición necesaria e importante para promover una atención de enfermería cualificada y humana; así, se debe garantizar a los alumnos de pregrado su enseñanza.

Consideraciones finales: Se espera que sus resultados ayuden a reflexionar sobre la enseñanza del JT, con el objetivo de que este contenido rebase las fronteras del aula y de la práctica académica, favoreciendo la sensibilización del alumno para su futura utilización, cuando enfermero.

Palabras clave

Juegos y juguetes; Estudiantes de enfermería; Enseñanza; Enfermería pediátrica  

Resumo

Objetivo: Compreender o significado atribuído pelo graduando de enfermagem quanto ao ensino e à prática do Brinquedo Terapêutico (BT) no Curso de Graduação em Enfermagem.

Métodos: Pesquisa qualitativa, realizada à luz do Interacionismo Simbólico. Participaram 17 estudantes de enfermagem de uma universidade pública, sendo os dados coletados por meio de entrevista semiestruturada e analisados pela Análise Qualitativa de Conteúdo Convencional.

Resultados: Possibilitaram compreender o significado atribuído pelo graduando de enfermagem ao ensino do BT no curso de graduação, como uma intervenção necessária e importante para promover um cuidado de enfermagem qualificado e humano; em vista disso, seu ensino deve ser garantido aos alunos de graduação.

Considerações Finais: Espera-se que seus resultados contribuam para uma reflexão sobre o ensino do BT, visando que esse conteúdo ultrapasse as fronteiras da sala de aula e da prática acadêmica, favorecendo a sensibilização do aluno para sua utilização futura, quando enfermeiro.

Palavras-chave

Jogos e brinquedos; Estudantes de enfermagem; Ensino; Enfermagem pediátrica  

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Submitted date:
11/05/2016

Accepted date:
02/27/2017

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Esc. Anna Nery

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