Health care provided by SUS: the experience of foreign students
La asistencia prestada por el SUS: la experiencia de los estudiantes extranjeros
Assistência à saúde prestada pelo SUS: a experiência de estudantes estrangeiros
Mayara Lima Barbosa; Suely Deysny de Matos Celino; Anne Gomes Carneiro; Gabriela Maria Cavalcanti Costa
Abstract
Objective: To analyze the experience of foreign students in health care provided by the SUS services.
Methods: Qualitative approach study, with undergraduate and graduate foreign students who used the SUS health services. The interviews were submitted to the technique of content analysis.
Results: Emerged three thematic categories: knowledge about SUS, health services used and evaluation of users regarding assistance. User (dis)satisfaction regarding to health services was related to the reception, resoluteness, the time in the waiting room and facilities and difficult access.
Conclusions: The study showa the need to clarify the foreign students about systema organization and how to seek service to achieve better resolution.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Analisar a experiência de estudantes estrangeiros na assistência à saúde prestada pelos serviços do SUS.
Métodos: Estudo com abordagem qualitativa, realizado com estudantes estrangeiros de graduação e pós-graduação que utilizaram os serviços de saúde do SUS. As entrevistas realizadas foram submetidas à técnica de análise de conteúdo.
Resultados: Emergiram três categorias temáticas: conhecimento sobre o SUS; serviços de saúde utilizados e; avaliação dos usuários em relação à assistência. A (in)satisfação dos usuários em relação aos serviços de saúde esteve relacionada ao acolhimento, à resolutividade, ao tempo na sala de espera e às facilidades e dificuldades no acesso.
Conclusões: O estudo revela a necessidade de esclarecimento dos estudantes estrangeiros acerca da organização do sistema e como buscar atendimento para alcançarem maior resolutividade.
Palavras-chave
Referências
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Submetido em:
27/11/2015
Aceito em:
06/07/2016