Good professors of nursing, medicine, and dentistry: Perception on the knowledge of learners
Buenos maestros de enfermería, medicina y odontología: Percepción acerca del conocimiento de los alumnos
Bons professores de enfermagem, medicina e odontologia: Percepção acerca do conhecimento sobre os alunos
Jouhanna do Carmo Menegaz; Vânia Marli Schubert Backes
Abstract
Objective: To analyze the knowledge about students and the characteristics of good professors of nursing, medicine, and dentistry in a public university in the southern region of Brazil based on the perception of students.
Methods: A qualitative study with an exploratory descriptive approach. Data were collected from October 2011 to January 2012 through vignette-focused interviews conducted with 16 students. Thematic analysis of the content and the concept of knowledge about the students and their characteristics was used to process the data.
Results: It was observed that the knowledge about the students and their characteristics is manifested in the relationship during the learning process. This is perceived in the adoption of a flexible, welcoming attitude and willingness to observe and understand the specific demands of students, when working with them pedagogically.
Conclusion: According to the students, the professors have poor knowledge about the students and their characteristics, and this category of basic knowledge is relevant for the development of learning.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Analisar o conhecimento sobre os estudantes e suas características de bons professores de Enfermagem, Medicina e Odontologia de universidade pública do Sul do Brasil a partir da percepção dos estudantes.
Métodos: Estudo qualitativo com abordagem exploratório-descritiva. Dados coletados de outubro de 2011 a janeiro de 2012 através de entrevista focalizada por vinheta, realizada com 16 estudantes. A análise temática de conteúdo e o conceito de conhecimento sobre os alunos e suas características foram utilizados no tratamento dos dados.
Resultados: Observa-se que o conhecimento sobre os alunos e suas características se manifesta no relacionamento durante o processo de aprendizagem. Percebe-se na adoção de postura acolhedora, flexível e pela disposição de observar e compreender demandas específicas dos estudantes, atuando pedagogicamente sobre elas.
Conclusão: A percepção dos estudantes é que é baixo o conhecimento sobre os alunos e suas características que o coletivo de professores possui e que esta é categoria de conhecimento base relevante para que desenvolvam aprendizagem.
Palavras-chave
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Submitted date:
09/25/2015
Accepted date:
02/06/2016