Health and environment: (in) visibilities and (dis) continuation in nursing professional training
Salud y ambiente: (im) visibilidades y (des) continuidad en la formación profesional en enfermería
Saúde e ambiente: (in) visibilidades e (des) continuidade na formação profissional em enfermagem
Roger Rodrigues Peres; Silviamar Camponogara; Valdecir Zavarese da Costa; Marlene Gomes Terra; Elisabeta Albertina Nietsche
Abstract
Introduction: Know the perception of nursing professors concerning the relationship health and environment and how the approach to the issue occurs in nursing professional training.
Methods: Qualitative, exploratory, descriptive research with seventeen nurisng professors from five nursing undergraduate courses. Data collected through semi-structured interview and analyzed by content analysis.
Results: The interface health and environment is perceived from two perspectives: cause-effect, understanding environment like disease causing, and collective-ethical-complex, integrating social relationships and human behavior with the environment. Concerning the approach in the training, it has been noticed that although it is presented, it is still superficial, and a gap is found in the profesional training.
Final considerations: It is considered that the weakness in the approach of the training issue, as well as the discontinuation in the spaces where the issue is present, there is a lack of theoretical basis which covers the complexity involved.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Conhecer a percepção de enfermeiros docentes sobre a relação saúde e ambiente e como se dá a abordagem da temática na formação profissional em enfermagem.
Métodos: Pesquisa qualitativa, exploratória e descritiva, com dezessete enfermeiros docentes de cinco cursos de graduação em enfermagem. Dados coletados por meio de entrevista semiestruturada e analisados por análise de conteúdo.
Resultados: A interface saúde e ambiente é percebida a partir de duas perspectivas: causa-efeito, entendendo ambiente como causador de doenças, e coletiva-ética-complexa, integrando relações sociais e o comportamento humano com o meio. Quanto à abordagem na formação profissional, verificou-se que embora haja, ainda é superficial, demonstrando-se como lacuna.
Considerações finais: Evidenciou-se a fragilidade da abordagem do tema na formação, assim como a descontinuidade naqueles espaços onde o mesmo é presente, carecendo de base teórica que contemple a complexidade envolvida.
Palavras-chave
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Submetido em:
22/06/2015
Aceito em:
03/11/2015