Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.5935/1414-8145.20160004
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Health and environment: (in) visibilities and (dis) continuation in nursing professional training

Salud y ambiente: (im) visibilidades y (des) continuidad en la formación profesional en enfermería

Saúde e ambiente: (in) visibilidades e (des) continuidade na formação profissional em enfermagem

Roger Rodrigues Peres; Silviamar Camponogara; Valdecir Zavarese da Costa; Marlene Gomes Terra; Elisabeta Albertina Nietsche

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Abstract

Introduction: Know the perception of nursing professors concerning the relationship health and environment and how the approach to the issue occurs in nursing professional training.

Methods: Qualitative, exploratory, descriptive research with seventeen nurisng professors from five nursing undergraduate courses. Data collected through semi-structured interview and analyzed by content analysis.

Results: The interface health and environment is perceived from two perspectives: cause-effect, understanding environment like disease causing, and collective-ethical-complex, integrating social relationships and human behavior with the environment. Concerning the approach in the training, it has been noticed that although it is presented, it is still superficial, and a gap is found in the profesional training.

Final considerations: It is considered that the weakness in the approach of the training issue, as well as the discontinuation in the spaces where the issue is present, there is a lack of theoretical basis which covers the complexity involved.

Keywords

Nursing; Environmental health; Education higher; Faculty

Resumen

Objetivo: Conocer la percepción de enfermeros docentes sobre la relación salud y ambiente y como se da el abordaje del tema en la formación profesional en enfermería.

Métodos: Investigación cualitativa, exploratoria y descriptiva, con diecisiete enfermeros docentes de cinco cursos de graduación en enfermería. Datos recolectados por medio de entrevista semiestructurada y analizados por análisis de contenido.

Resultados: La interfaz salud y ambiente es percibida a partir de dos perspectivas: causa-efecto, entorno de la comprensión de la enfermedad que causan, y colectiva-ética-compleja, integrando las relaciones sociales y el comportamiento humano con el medio ambiente. Relacionado al abordaje en la formación, se verificó que a pesar que haya, aun es superficial, demostrándose una laguna en la formación profesional.

Consideraciones finales: Se evidenció la fragilidad del abordaje del tema en formación, así como la discontinuidad en espacios donde el mismo es presente, careciendo de base teórica que contemple la complejidad involucrada.

Palabras clave

Enfermería; Salud ambiental; Educación superior; Docentes

Resumo

Objetivo: Conhecer a percepção de enfermeiros docentes sobre a relação saúde e ambiente e como se dá a abordagem da temática na formação profissional em enfermagem.

Métodos: Pesquisa qualitativa, exploratória e descritiva, com dezessete enfermeiros docentes de cinco cursos de graduação em enfermagem. Dados coletados por meio de entrevista semiestruturada e analisados por análise de conteúdo.

Resultados: A interface saúde e ambiente é percebida a partir de duas perspectivas: causa-efeito, entendendo ambiente como causador de doenças, e coletiva-ética-complexa, integrando relações sociais e o comportamento humano com o meio. Quanto à abordagem na formação profissional, verificou-se que embora haja, ainda é superficial, demonstrando-se como lacuna.

Considerações finais: Evidenciou-se a fragilidade da abordagem do tema na formação, assim como a descontinuidade naqueles espaços onde o mesmo é presente, carecendo de base teórica que contemple a complexidade envolvida.

Palavras-chave

Enfermagem; Saúde ambiental; Educação superior; Docentes

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Submitted date:
22/06/2015

Accepted date:
03/11/2015

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