Qualification of the nursing team by means of convergent-care research: contributions to the care of the hospitalized elderly person
Calificación del equipo de enfermería mediante investigación convergente asistencial: contribuciones al cuidado del anciano hospitalizado
Qualificação da equipe de enfermagem mediante pesquisa convergente assistencial: contribuições ao cuidado do idoso hospitalizado
Juliane Elis Both; Marines Tambara Leite; Leila Mariza Hildebrandt; Margrid Beuter; Luis Antonio Muller; Caroline de Leon Linck
Abstract
Objective: To analyze the contributions of the educational practice in the qualification of the nursing team in order to provide the care for hospitalized elderly people.
Methods: This is a descriptive and qualitative study that made use of the theoretical and methodological precepts of convergent-care research for producing and analyzing information. 20 nursing professionals who work in a unit of admission of Medical Clinic participated in the process.
Results: For most subjects, the elderly person requires differentiated care actions and the educational practice is a tool that might be used to contribute to the qualification of members of the nursing team. This enhancement improves nursing care to the hospitalized elderly person.
Conclusion: It is concluded that the educational practice is a qualification and updating tool for the members of the nursing team.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Analisar as contribuições da prática educativa na qualificação da equipe de enfermagem, para prestar o cuidado a idosos hospitalizados.
Método: Estudo qualitativo, descritivo que utilizou os preceitos teórico-metodológicos da pesquisa convergente assistencial, para produção e análise das informações. Participaram vinte profissionais de enfermagem, que trabalham em uma unidade de internação de clínica médica.
Resultados: Para a maioria dos sujeitos, o idoso requer cuidados diferenciados e a prática educativa é uma ferramenta que pode ser utilizada para contribuir na qualificação dos integrantes da equipe de enfermagem. Tal aprimoramento, melhora a atenção de enfermagem ao idoso hospitalizado.
Conclusão: Conclui-se que a prática educativa constitui-se em instrumento de qualificação e atualização para os integrantes da equipe de enfermagem.
Palavras-chave
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Submitted date:
03/05/2013
Reviewed date:
11/22/2013
Accepted date:
02/22/2014