Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/S1414-81452007000200019
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Extension cctivity: strategy of knowledge interchange among nursing students

Actividad de extensión: estrategia para el intercambio del conocimiento entre los alumnos de enfermería

Atividade de extensão: estratégia para o intercâmbio de conhecimento entre os alunos de enfermagem

Norma Valéria Dantas de Oliveira Souza; Maristela Freitas Silva; Luciana Ranauro Assumpção; Keila Suellen Moura Nunes; Fabiana Maia Morgado

Downloads: 0
Views: 18

Abstract

Qualitative, descriptive study, such as case study, that has the object of interchanging theory-practical knowledge established among the extension project practicant students called "Guiding the client in surgical situation in order to distinguish the care" and nursing practicants that act in surgical nurseries scenes at Pedro Ernesto University Hospital (Rio de Janeiro - Brazil). Objective: To identify and analyse the situation and ways of teaching-learning in which it is possible to establish theory-practical knowledge interchange among practicants and interns and to discuss the importance of extension project as an strategy to acquire theory-practical knowledge. It has been applied a semi-structured interview to 15 interns and after content analysis, it has been verified that there was knowledge interchange when groups of orientation to pre-operatory clients has been made, at individual orientation for home self care and through instrument material given to the clients. Besides, it has been verified that extension activities are an important strategy that facilitates the teaching-learning process.

Keywords

Nursing; Studentes, Nursing; Education, Nursing; Community - Institutional Relations

Resumen

Qualitative, descriptive study, such as case study, that has the object of interchanging theory-practical knowledge established among the extension project practicant students called "Guiding the client in surgical situation in order to distinguish the care" and nursing practicants that act in surgical nurseries scenes at Pedro Ernesto University Hospital (Rio de Janeiro - Brazil). Objective: To identify and analyse the situation and ways of teaching-learning in which it is possible to establish theory-practical knowledge interchange among practicants and interns and to discuss the importance of extension project as an strategy to acquire theory-practical knowledge. It has been applied a semi-structured interview to 15 interns and after content analysis, it has been verified that there was knowledge interchange when groups of orientation to pre-operatory clients has been made, at individual orientation for home self care and through instrument material given to the clients. Besides, it has been verified that extension activities are an important strategy that facilitates the teaching-learning process.
 

Palabras clave

Enfermería; Estudiantes de Enfermería; Educación en Enfermería; Relaciones Comunidad - Institución

Resumo

Estudo qualitativo, descritivo, tipo estudo de caso, cujo objeto foi o intercâmbio de conhecimento teórico-prático estabelecido entre os bolsistas do projeto de extensão denominado "Orientando o cliente em situação cirúrgica para diferenciar o cuidado" e os internos de Enfermagem que estagiam nos cenários das enfermarias cirúrgicas do Hospital Universitário Pedro Ernesto. Objetivos: identificar e analisar as situações e modos de ensino-aprendizagem nas quais se estabelecem intercâmbios de conhecimento teórico-prático entre internos e bolsistas e discutir a importância do projeto de extensão como uma estratégia para aquisição de conhecimento teórico-prático. Aplicou-se uma entrevista semi-estruturada a quinze internos, e, após a análise de conteúdo, verificou-se que existiu intercâmbio de conhecimento quando da realização de grupos de orientação para clientes no pré-operatório, nas orientações individuais para o autocuidado no domicílio e através do material instrucional fornecido à clientela. Além disso, verificou-se que a atividade de extensão é uma importante estratégia que favorece o ensino-aprendizagem.

Palavras-chave

Enfermagem; Estudantes de Enfermagem; Educação em Enfermagem; Extensão Comunitária

Referencias

1. Universidade Estadual de Londrina (PR). Projeto de Extensão, [on-line] [citado 18 mar 2007]. Disponível em: www.proex.uel.br/download/proj ext

2. Cianciarullo TI. Instrumentos básicos para o cuidar: um desafio para a qualidade de assistência. São Paulo(SP): Atheneu; 2000.

3. Souza NVO, Silva MF, Marquês GS, Rodrigues FR, Cruz EJER. Avaliando as orientações de enfermagem no período perioperatório segundo perspectivas do cliente cirúrgico. Rev OBJN 2006 jan; 5(1): 01-10.

4. Almeida APS, Souza NVDO. Estudo de caso: uma estratégia para construção de atitude crítico-reflexiva em discentes de enfermagem. Rev. Enferm UERJ. 2005 maio/ago; 13 (2): 204-

5. Lüdke M, André M. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo(SP): EPU; 1986.

6. Triviños ANS. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo(SP): Atlas; 1987.

7. Fortes PAC Ética e saúde: questões éticas, deontológicas e legais, tomada de decisão, autonomia e direitos do paciente, estudo de caso. São Paulo(SP): EPU; 1998.

8. Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa(PO): Ed 70; 1995.

9. Silva MTN. A extensão na UERJ: gestão 1996-1999. Rev Enferm UERJ. 1999 jul/dez; 7(2): 189-92.

10. Camacho ACLF, Espírito Santo FH. Refletindo sobre o cuidar e o ensino na enfermagem. Rev. Latino-am Enfermagem 2001 jan; 9(1): 13-7.

11. Mostardeiro SCTS Refletindo sobre a formação do enfermeiro: a prática docente a partir do imaginário pedagógico. Escola Anna Nery Rev. Enferm 2004 abr; 8(1): 87-91.
 


Submitted date:
19/07/2006

Reviewed date:
21/04/2007

Accepted date:
25/05/2007

68754a16a953950da7102eb5 ean Articles
Links & Downloads

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections