A new reality emerges: the experience of elderly teachers with remote teaching
Una nueva realidad se presenta: la teleenseñanza en la experiencia de los profesores mayores
Uma nova realidade se apresenta: o ensino remoto na experiência de docentes idosos
Bianca dos Anjos Cavalini Rocha; Luiz Fernando Rangel Tura; Márcia de Assunção Ferreira
Abstract
Objective to learn about the experiences of elderly teachers in remote teaching at different levels during the COVID-19 pandemic.
Method qualitative research with 15 elderly teachers from different levels of education in Rio de Janeiro, Brazil. An in-depth interview was conducted via video call with image and sound, from May 2022 to July 2023. Psycho-sociodemographic data were analyzed by absolute frequency and percentage, and lexical analysis was applied to the interviews using Alceste software.
Results work overload was identified, with consequences for physical and emotional well-being, affecting sleep, diet, and visual health, as well as causing stress and fatigue. The development of new teaching skills was crucial for adapting to the new reality of the workplace brought about by remote teaching. There were clear contrasts with greater participation in events and the unveiling of social inequalities, as evidenced by difficulties in accessing and handling the available technological resources.
Final considerations and implications for practice: the challenges were met with external help in handling the platforms and learning, with efforts on the part of the elderly teachers to meet the demands of remote teaching. Continuing education programs are needed to introduce them to processes that require technological devices and virtual platforms.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: conhecer as experiências de docentes idosos no ensino remoto, em diferentes níveis de ensino, durante a pandemia da COVID-19.
Método: pesquisa qualitativa com 15 docentes idosos atuantes em níveis diversos de ensino, no Rio de Janeiro, Brasil. As entrevistas em profundidade foram realizadas por videochamada, entre maio de 2022 e julho de 2023. Os dados psicossociodemográficos foram analisados por frequência absoluta e percentual, e as entrevistas submetidas à análise lexical com o software Alceste.
Resultados: identificou-se uma sobrecarga de trabalho com consequências no bem-estar físico e emocional, afetando o sono, a alimentação, a saúde visual, além de provocar estresse e cansaço. O desenvolvimento de novas habilidades docentes foi essencial para a adaptação à nova realidade do espaço laboral trazida pelo ensino remoto. Evidenciaram-se os contrastes com a maior participação em eventos e no desvelamento de desigualdades sociais, objetivadas nas dificuldades de acesso e no manuseio dos recursos tecnológicos disponíveis.
Considerações finais e implicações para a prática: os desafios foram enfrentados com apoio externo para o uso das plataformas e aprendizagens, com esforços dos docentes idosos para atender às demandas do ensino remoto. Mostra-se que os programas de educação permanente são necessários para inseri-los nos processos que exigem aparatos tecnológicos e plataformas virtuais.
Palavras-chave
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Accepted date:
11/07/2025