Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2024-0115en
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Educating and learning: the teaching of nursing history in a convergent care research project

Educar y aprender: la enseñanza de la historia de la enfermería en una investigación convergente asistencial

Educar e aprender: o ensino da história da enfermagem em uma pesquisa convergente assistencial

Bruna Malu Nogueira Mendes; Maria Lígia dos Reis Bellaguarda; Bruna Pedroso Canever; Roberta Costa; Rafaela Lira Mendes Costa

Downloads: 0
Views: 45

Abstract

Objective  to describe perceptions and experiences regarding the application of innovative strategies for teaching nursing history to undergraduate nursing students.

Method  convergent care research based on Paulo Freire’s Theory of Education, carried out in April 2024, with 34 students and two professors. Data were collected through a self-administered questionnaire, conversational interviews, and a script for developing educational practices. The data were organized by similarity, generating codes that formed analytical categories.

Results  four educational strategies were described: debate, photographic exhibition, educational game, and theatrical play addressing professional organizations, aspects of historical eras, the evolution of nursing, the pioneers of Brazilian nursing, and uniforms throughout history.

Final considerations and implications for practice  educational strategies foster creativity, enhance interest in learning, and ensure active and collective participation in teaching and learning the history of nursing. The use of active and dialogical methods aligned with the Freirean perspective enhances the development of social skills such as communication, teamwork, and leadership, which are essential for professional practice.

Keywords

Teaching; Nursing; Students, Nursing; History of Nursing; Interdisciplinary Placement

Resumen

Objetivo: describir percepciones y vivencias sobre la aplicación de estrategias innovadoras para la enseñanza de la historia de la enfermería con estudiantes de pregrado en enfermería.

Método: investigación convergente asistencial basada en la Teoría de la Educación de Paulo Freire, realizada en abril de 2024, con la participación de 34 estudiantes y dos profesoras. La recolección de datos se realizó mediante cuestionario autoadministrado, entrevista-conversación y guión para la construcción de una práctica educativa. Los datos fueron organizados por similitud, generando códigos que conformaron categorías analíticas.

Resultados: se describieron cuatro estrategias educativas: debate, exposición fotográfica, juego educativo y obra teatral sobre organizaciones profesionales, aspectos de las eras históricas y la evolución de la enfermería, precursoras de la enfermería brasileña y los uniformes a lo largo de los períodos históricos.

Consideraciones finales e implicaciones para la práctica: las estrategias educativas favorecen la creatividad, potencian el interés por el aprendizaje y garantizan la participación activa y colectiva en la enseñanza y el aprendizaje de la historia de la enfermería. La utilización de métodos activos y dialógicos, alineados con la perspectiva Freireana, potencia el desarrollo de habilidades sociales como la comunicación, el trabajo en equipo y el liderazgo, esenciales para el ejercicio profesional.
 

Palabras clave

Enseñanza; Enfermería; Estudiantes de Enfermería; Historia de la Enfermería; Prácticas Interdisciplinarias

Resumo

Objetivo: descrever percepções e vivências sobre a aplicação de estratégias inovadoras para o ensino de história da enfermagem com discentes de graduação em enfermagem.

Método: pesquisa convergente assistencial sob a Teoria da Educação de Paulo Freire, desenvolvida em abril de 2024, com 34 estudantes e duas professoras envolvidas. A coleta de dados aconteceu via questionário autoaplicável, entrevista-conversação e roteiro para construção de prática educativa. Os dados foram organizados e, por similitude, elencaram-se códigos que formaram categorias.

Resultados: foram descritas quatro estratégias educativas: debate, exposição fotográfica, jogo educativo e peça teatral sobre organizações profissionais, aspectos das eras históricas, a evolução da enfermagem, as precursoras da enfermagem brasileira e os uniformes ao longo dos tempos históricos.

Considerações finais e implicações para a prática: estratégias educativas fazem emergir a criatividade, potencializam o interesse pelo aprendizado e garantem a participação ativa e coletiva no ensinar e no aprender a história da enfermagem. A utilização de métodos ativos e dialógicos alinhados com a perspectiva Freiriana potencializa o desenvolvimento de habilidades sociais como a comunicação, trabalho em equipe e liderança, essenciais para a prática profissional.

Palavras-chave

Ensino; Enfermagem; Estudantes de Enfermagem; História de Enfermagem; Práticas Interdisciplinares

Referências

1 Jesus LA, Sant’Anna MV, Silva GTR, Porto FR. Ensino da história da Enfermagem: reflexões e contribuições. Rev Enferm UERJ. 2022;30(1):e69280. http://doi.org/10.12957/reuerj.2022.69280.

2 Kolagari S. Increasing importance of Florence Nightingale’s theory during the 21st-century pandemic period. Florence Nightingale J Nurs. 2023;31(3):215-6. http://doi.org/10.5152/FNJN.2023.23010. PMid:37847017.

3 Neto M, Porto F, Neves HA, Gomes TO, Correia LM. COVID-19 y Florence Nightingale. Cult Cuid. 2021;25(esp):95-9. http://doi.org/10.14198/cuid.2021.esp.10.

4 Lopyola CMD, Oliveira RMP. Florence Nightingale y el arte de la enfermería: texto y contexto de la Inglaterra Victoriana. Esc Anna Nery. 2021;(25):1-9.

5 Alvarenga-Brito I, Godoy S, Pereira G, Silva FR. Mulheres, cooperação interamericana e enfermagem brasileira pós-Estado Novo. Cad Hist Educ. 2023;22:e68867.

6 Vilena KCG, Miranda RL. Conformation of the ‘modern’ Brazilian nursing and interfaces with PsyKnowledge: a historiographical study - 1932-1988. Saúde Debate. 2023;47(139):918-30. http://doi.org/10.1590/0103-1104202313914.

7 Korndorfer AP, Ramacciotti KI. Una propuesta, dos experiencias: la Fundación Rockefeller y la formación de enfermeras en Brasil y Argentina (primera mitad del siglo XX). Descentrada. 2021;5(1):e131. http://doi.org/10.24215/25457284e131.

8 Santos TCF, Almeida Fo AJ, Teixeira KRB, Batalha MC. Missão Parsons: uma reflexão sobre os efeitos imediatos para a implantação da enfermagem moderna. Cult Cuid. 2022;26(62):138-50.

9 Trentini M, Paim L, Silva DMGV. Método da pesquisa convergente assistencial. 4. ed. Porto Alegre: Moriá; 2023.

10 Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa [Internet]. Rio de Janeiro: Paz & Terra; 2019 [citado 2023 out 22]. Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf

11 Dutra HS, Nascimento AMMD, Militão CST, Paula DAA, Carvalho NA, Pittella CQP. Teaching the history of nursing: an overview of Brazilian public universities. Rev Gaúcha Enferm. 2024;45:e20230297. http://doi.org/10.1590/1983-1447.2024.20230297.en. PMid:39699432.

12 Canever BP, Costa DG, Magalhães ALP, Gonçalves N, Bellaguarda MLR, Prado ML. Treinamento de habilidades por simulação no desenvolvimento de competências de estudantes de Enfermagem. Rev Min Enferm. 2022;26:e-1457. http://doi.org/10.35699/2316-9389.2022.38545.

13 Bellaguarda MLR, Queirós PJP. Nurse autonomy expressed in Portuguese and Brazilian professional legislation: a documentary study (1986-2022). Rev Esc Enferm USP. 2023;57:e20230199. http://doi.org/10.1590/1980-220x-reeusp-2023-0199pt. PMid:38373187.

14 Jesus LA, Sant’Anna MV, Silva GTR, Porto FR. Ensino da história da enfermagem: reflexões e contribuições. Rev Enferm UERJ. 2022;30(1):e69280. http://doi.org/10.12957/reuerj.2022.69280.

15 Borges AMH, Rezende EF, Ferreira LLA. Autonomia e esclarecimento em Paulo Freire: questões necessárias à educação pautada na prática da liberdade. Rev Ibero-Am Hum Cien Educ. 2021;7(3):196-208. http://doi.org/10.51891/rease.v7i3.769.

16 Pava AM, Neves EB. A arte de ensinar enfermagem: uma história de sucesso. Rev Bras Enferm. 2023;76(Suppl 3):e20220808. http://doi.org/10.1590/0034-7167-2022-0808.
 


Aceito em:
09/07/2025

68c99019a953956ceb66a4c5 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections