Educating and learning: the teaching of nursing history in a convergent care research project
Educar y aprender: la enseñanza de la historia de la enfermería en una investigación convergente asistencial
Educar e aprender: o ensino da história da enfermagem em uma pesquisa convergente assistencial
Bruna Malu Nogueira Mendes; Maria Lígia dos Reis Bellaguarda; Bruna Pedroso Canever; Roberta Costa; Rafaela Lira Mendes Costa
Abstract
Objective to describe perceptions and experiences regarding the application of innovative strategies for teaching nursing history to undergraduate nursing students.
Method convergent care research based on Paulo Freire’s Theory of Education, carried out in April 2024, with 34 students and two professors. Data were collected through a self-administered questionnaire, conversational interviews, and a script for developing educational practices. The data were organized by similarity, generating codes that formed analytical categories.
Results four educational strategies were described: debate, photographic exhibition, educational game, and theatrical play addressing professional organizations, aspects of historical eras, the evolution of nursing, the pioneers of Brazilian nursing, and uniforms throughout history.
Final considerations and implications for practice educational strategies foster creativity, enhance interest in learning, and ensure active and collective participation in teaching and learning the history of nursing. The use of active and dialogical methods aligned with the Freirean perspective enhances the development of social skills such as communication, teamwork, and leadership, which are essential for professional practice.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: descrever percepções e vivências sobre a aplicação de estratégias inovadoras para o ensino de história da enfermagem com discentes de graduação em enfermagem.
Método: pesquisa convergente assistencial sob a Teoria da Educação de Paulo Freire, desenvolvida em abril de 2024, com 34 estudantes e duas professoras envolvidas. A coleta de dados aconteceu via questionário autoaplicável, entrevista-conversação e roteiro para construção de prática educativa. Os dados foram organizados e, por similitude, elencaram-se códigos que formaram categorias.
Resultados: foram descritas quatro estratégias educativas: debate, exposição fotográfica, jogo educativo e peça teatral sobre organizações profissionais, aspectos das eras históricas, a evolução da enfermagem, as precursoras da enfermagem brasileira e os uniformes ao longo dos tempos históricos.
Considerações finais e implicações para a prática: estratégias educativas fazem emergir a criatividade, potencializam o interesse pelo aprendizado e garantem a participação ativa e coletiva no ensinar e no aprender a história da enfermagem. A utilização de métodos ativos e dialógicos alinhados com a perspectiva Freiriana potencializa o desenvolvimento de habilidades sociais como a comunicação, trabalho em equipe e liderança, essenciais para a prática profissional.
Palavras-chave
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Accepted date:
07/09/2025