Competences in health promotion: conformations and resources mobilized in the multiprofissional residency
Competencias en promoción de la salud: conformaciones y recursos movilizados en la residencia multiprofesional
Competências em promoção da saúde: conformações e recursos mobilizados na residência multiprofissional
Lucas Dias Soares Machado; Samyra Paula Lustoza Xavier; Paloma Loiola Leite; Maria Rosilene Cândido Moreira; Maria Rocineide Ferreira Silva; Maria de Fátima Antero Sousa Machado
Abstract
Objective: to recognize the conformation of competences in health promotion in the multidisciplinary health residency.
Method: a qualitative study, carried out with multiprofessional residency programs in the state of Ceará and guided by the Competences in Health Promotion Project (CompHP) framework. Thirteen professionals from the faculty of five residency programs with priority performance in primary care took part. The data were collected through semi-structured interviews and interpreted using a dendrogram organized in ALCESTE.
Results: two classes were originated relating the conceptions of the residency faculty collegiate about competences, competence in health promotion and its development from the training process of the multidisciplinary residency. The development of skills in health promotion in the multiprofessional residency involves the articulation of psychomotor, cognitive and affective attributes. Therefore, collective and multidisciplinary practices are valued, using communication strategies, popular education and identification of partnerships, among others.
Final considerations and implications for the practice: fostering the development of skills in health promotion contributes to overcoming traditional teaching models and health practices; however, political, institutional and social aspects highlight the need for caution in the development of studies based on training of multidisciplinary teams, representing study limitations.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: reconhecer a conformação de competências em promoção da saúde na residência multiprofissional em saúde.
Método: estudo qualitativo, realizado junto aos programas de residência multiprofissional do estado do Ceará e orientado pelo referencial do Competences in Health Promotion Project (CompHP). Participaram 13 profissionais do colegiado docente de cinco programas de residência com atuação prioritária na atenção básica. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e interpretados por meio de dendrograma organizado no ALCESTE.
Resultados: duas classes foram originadas relacionando as concepções do colegiado docente da residência sobre competências, competência em promoção da saúde e seu desenvolvimento a partir do processo formativo da residência multiprofissional. O desenvolvimento de competências em promoção da saúde na residência multiprofissional envolve a articulação de atributos psicomotores, cognitivos e afetivos. Para tanto, valorizam-se as práticas coletivas e multiprofissionais, utilizando estratégias de comunicação, educação popular e identificação de parcerias, entre outros.
Considerações finais e implicações para a prática: fomentar o desenvolvimento de competências em promoção da saúde contribui com a superação de modelos tradicionais de ensino e práticas de saúde, entretanto, aspectos políticos, institucionais e sociais destacam a necessidade de cautela no desenvolvimento de estudos pautados na formação de equipes multiprofissionais, representando limitações do estudo.
Palavras-chave
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Submitted date:
05/04/2021
Accepted date:
03/09/2021