Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0172
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Continuing education: speeches by professionals of one Basic Health Unit

Educación permanente: discursos de profesionales de una unidad básica de salud

Educação permanente: discursos dos profissionais de uma unidade básica de saúde

Kátia Ferreira Costa Campos; Rita de Cássia Marques; Kênia Lara Silva

Downloads: 0
Views: 3

Abstract

Abstract: Objective:: To analyze the speeches of health professionals about continuing education in the daily life of a basic health unit.

Method:: Qualitative study developed at a primary health care unit of Belo Horizonte, based on the theory of Agnes Heller's daily life with critical discourse analysis. In-depth interviews with 25 professionals were developed.

Results:: Recycling, updating, institutional responsibility, continuous learning, discomfort and transformation, revealed by vocabulary, interdiscourse, temporality, modality, evaluation and institutional social practice. Professionals blame the institution, but value continuing education for the transformation in work processes and attention to users.

Final considerations and implications for practice:: The discomfort provides action-reflection and changes in the attention to users. Recycle and update relates the professional's adaptation to technological updating, without necessarily producing changes. To expand discussion with professionals about daily potential, for recognition and appreciation of continuing education in daily life, as an instrument of change in social practices.

Keywords

Education, Continuing; Primary Heath Care; Health Management; Learning

Resumen

Resumen: Objetivo:: Analizar los discursos de profesionales de salud acerca de la Educación Permanente en el cotidiano de una unidad básica de salud.

Método:: Cualitativo. Escenario: una unidad básica de Belo Horizonte. Referencial: cotidiano de Agnes Heller con análisis crítica de discurso. Entrevistas en profundidad con 25 profesionales.

Resultados:: Reciclaje, actualización, responsabilidad institucional, aprendizaje continuo, desacomodación y transformación, reveladas por el vocabulario, interdiscurso, temporalidad, modalidad, evaluación y práctica social institucional. Responsabilizan a la institución, pero valoran la educación permanente para la transformación en los procesos de trabajo y atención a los usuarios.

Consideraciones finales e Implicaciones para la práctica:: La desacomodación proporciona acción-reflexión y cambios en la atención a los usuarios. Reciclar y actualizar relaciona readecuación del profesional a la actualización tecnológica, sin necesariamente provocar cambios. Ampliar discusión sobre potencia de lo cotidiano, para reconocimiento y valorización de la Educación Permanente como instrumento de cambio en las prácticas sociales.
 

Palabras clave

Educación Permanente; Atención Primaria a la Salud; Gestión en Salud; Aprendizaje

Resumo

Objetivo: Analisar os discursos dos profissionais de saúde acerca da Educação Permanente no cotidiano de uma unidade básica de saúde.

Método: Qualitativo. Cenário: uma unidade básica de Belo Horizonte. Referencial: cotidiano de Agnes Heller com análise crítica de discurso. Entrevistas em profundidade com 25 profissionais.

Resultados: Reciclagem, atualização, responsabilidade institucional, aprendizado contínuo, desacomodação e transformação, reveladas pelo vocabulário, interdiscurso, temporalidade, modalidade, avaliação e prática social institucional. Responsabilizam a instituição, mas valorizam a educação permanente para a transformação nos processos de trabalho e atenção aos usuários.

Considerações finais e Implicações para a prática: A desacomodação proporciona ação-reflexão e mudanças na atenção aos usuários. Reciclar e atualizar relaciona readequação do profissional à atualização tecnológica, sem necessariamente provocar mudanças. Ampliar discussão com os profissionais sobre potência do cotidiano, para reconhecimento e valorização da educação permanente no cotidiano, como instrumento de mudança nas práticas sociais.

Palavras-chave

Educação Permanente; Atenção Primária à Saúde; Gestão em Saúde; Aprendizagem

Referencias

1 Figueiredo EBL, Silva APA, Abrahão AL, Cordeiro BC, Fonseca IA, Gouvêa MV. Efeito pororoca na educação permanente em saúde: sobre a interação pesquisa-trabalho. Rev Bras Enferm [Internet]. 2018; [cited 2018 Aug 23]; 71(Suppl. 4):1768-73. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672018001001768&lng=pt

2 Bomfim ES, Oliveira BG, Rosa RS, Almeida MVG, Silva SS, Araujo IB. Educação permanente no cotidiano das equipes de saúde da família: utopia, intenção ou realidade? Rev Pesq Cuid Online [Internet]. 2017 Apr/Jun; [cited 2018 Aug 23]; 9(2):526-35. Available from: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/5464

3 Moraes KG, Dytz JLG. Política de educação permanente em saúde: análise de sua implementação. ABCS Health Sci [Internet]. 2015; [cited 2018 Jun 1] 40(3):263-9. Available from: https://www.portalnepas.org.br/abcshs/article/view/806

4 Campos KFC, Sena RR, Silva KL. Permanent professional education in healthcare services. Esc Anna Nery [Internet]. 2017; [cited 2018 May 1]; 4(21):e20160317. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v21n4/pt_1414-8145-ean-2177-9465-EAN-2016-0317.pdf. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2016-0317

5 Garzon AMM, Silva KL, Marques RC. La pedagogía crítica liberadora de Paulo Freire en la producción científica de la enfermería 1990-2017. Rev Bras Enferm [Internet]. 2018; [cited 2018 Aug 20]; 71(Suppl. 4):1751-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672018001001751&script=sci_arttext&tlng=en

6 Mafra JF. O cotidiano e as necessidades da vida individual: uma aproximação da antropologia de Agnes Heller. Educ Ling [Internet]. 2010 Jan/Jun; [cited 2018 Aug 20]; 13(21):226-44. Available from: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/EL/article/view/2019

7 Resende VM, Ramalho VCVS. Análise de discurso crítica, do modelo tridimensional à articulação entre práticas: implicações teórico-metodológicas. Ling (Dis)curso-LemD, Tubarão [Internet]. 2004 Jul/Dec; [cited 2018 Aug 20]; 5(1):185-207. Available from: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/307

8 Medeiros Z. Genres, multimodality, and literacies. Rev Bras Linguist Apl [Internet]. 2014 Jul/Sep; [cited 2018 Aug 6]; 14(3):581-612. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984-63982014000300005&script=sci_arttext

9 Araujo GM, Reisdorfer N, Silva LAA, Soder RM, Santos AM. Segurança do usuário: cuidados com o processamento de artigos críticos na atenção básica. Rev Enferm UFPE On Line [Internet]. 2017 Oct; [cited 2018 Aug 6]; 11(Supl. 10):4096-102. Available from: http://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/bde-33200

10 Mendonça AWPC, Xavier LN, Breglia VLA, Chaves MW, Oliveira MTC, Lima CM, et al. Pragmatismo e desenvolvimentismo no pensamento educacional brasileiro dos anos de 1950/1960. Rev Bras Educ [Internet]. 2006 Jan/Abr; [cited 2018 Aug 6]; 11(31):96-199. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n31/a08v11n31.pdf

11 Marques CMS, Egry EY. The competencies of health professionals and the ministerial policies. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2011; [cited 2018 Aug 20]; 45(1):187-93. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v45n1/26.pdf

12 Villa EA, Aranha AVS, Silva LLT, Flôr CR. Power relations in the work of Family Health Strategy. Saúde Debate [Internet]. 2015 Oct/Dec; [cited 2018 May 1]; 39(107):1044-52. Available from: http://www.scielo.br/pdf/sdeb/v39n107/0103-1104-sdeb-39-107-01044.pdf

13 Veroneze RT. Agnes Heller: daily life and individuality - an experience in the classroom. Textos Contextos (Porto Alegre) [Internet]. 2012 Jan/Jun; [cited 2018 Aug 22]; 12(1):162-72. Available from: revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fass/article/download/14217/9626

14 Costa MAR, Souza VS, Teston EF, Spigolon DN, Matsuda LM. Educação permanente em saúde: a concepção freireana como subsídio à gestão do cuidado. Rev Fund Care Online [Internet] 2018 Apr/Jun; [cited 2018 Aug 20]; 10(2):558-64. Available from: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/6368

15 Silva KL, Matos JAV, França BD. The construction of continuing education in the process of health work in the state of Minas Gerais, Brazil. Esc Anna Nery [Internet]. 2017; [cited 2018 Aug 6]; 21(4):e20170060. Available from: www.scielo.br/pdf/ean/v21n4/pt_1414-8145-ean-2177-9465-EAN-2017-0060.pdf
 


Submitted date:
07/06/2018

Accepted date:
25/08/2018

6824b05aa95395287d59ffe8 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections