Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2018-0076
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Revisão

Nursing education: a conceptual analysis of the evolutionary method of Rodgersa

Enseñanza de enfermería: un análisis del concepto según el método evolucionario de Rodgers

Ensino de enfermagem: uma análise do conceito segundo o método evolucionário de Rodgers

Manacés dos Santos Bezerril; Flávia Barreto Tavares Chiavone; Jéssica Valeska Herculano de Lima; Allyne Fortes Vitor; Marcos Antônio Ferreira Júnior; Viviane Euzébia Pereira Santos

Downloads: 0
Views: 9

Abstract

Objective: To analyze "nursing education" using Rodgers' evolutionary conceptual analysis.

Method: An analysis was performed based on Rodgers' evolutionary conceptual analysis. Data collection was performed in June 2017 using the following databases: Lilacs, SciELO, Scopus, Cinahl, Web of Science, PubMed and Cochrane with the descriptors "teaching" and "nursing". The year of publication, country of origin, concept, attributes, antecedents, consequences, surrogate terms and related concepts were evaluated in the analysis of the studies.

Results: The antecedents and consequences were punctuated in determinant aspects for the construction of the concept of nursing education and characteristics inherent to the training process; surrogate terms address factors of educational follow-up; the attributes of the concept may be related to the fundamentals of the teaching-learning process and resources related to teaching strategies.

Conclusion: The concept of nursing education is dynamic and seeks to train professionals so that they can offer adequate care to the patient according to the transformations and needs of different populations.

Keywords

Teaching; Nursing; Concept Analysis  

Resumen

Objetivo: Analizar el concepto "enseñanza de enfermería" bajo la perspectiva evolucionaria de Rodgers.

Método: Análisis de concepto. La recogida de dato fue realizada en junio de 2017, en las bases de datos: Lilacs, SciELO, Scopus, Cinahl, Web of Science, PubMed and Cochrane; descodificadores "enseñanza" y "enfermería". Se evaluó el año de publicación, país de origen, concepto, atributos, antecedentes, consecuentes, términos substitutos y conceptos relacionados.

Resultados: Los antecedentes y consecuentes fueron puntuados en aspectos determinantes para la construcción del concepto de enseñanza de enfermería y características inherentes al proceso de formación; los términos substitutos abordan factores del seguimiento educativo; los atributos del concepto pueden ser relacionados con los fundamentos del proceso de enseñanza-aprendizaje y recursos referentes a las estrategias de enseñanza.

Conclusión: El concepto de enseñanza de enfermería es dinámico y busca formar profesionales capaces de ofrecer una asistencia adecuada al paciente conforme las transformaciones y necesidades de las múltiples poblaciones.

Palabras clave

Enseñanza; Enfermería; Análisis de Concepto

Resumo

Objetivo: Analisar o conceito "ensino de enfermagem" na perspectiva evolucionária de Rodgers.

Método: Análise de conceito baseada no modelo evolucionário de Rodgers. A coleta de dados foi realizada em junho de 2017 nas seguintes bases de dados: Lilacs, SciELO, Scopus, Cinahl, Web of Science, PubMed e Cochrane, mediante o uso dos descritores "ensino" e "enfermagem". Para análise dos estudos, avaliou-se o ano de publicação, país de origem, conceito, atributos, antecedentes, consequentes, termos substitutos e conceitos relacionados.

Resultados: Os antecedentes e consequentes foram pontuados em aspectos determinantes para construção do conceito de ensino de enfermagem e características inerentes ao processo de formação; os termos substitutos abordam fatores do segmento educacional; os atributos do conceito podem ser relacionados à fundamentos do processo de ensino-aprendizagem e recursos referentes às estratégias de ensino.

Conclusão: Denota-se que o conceito de ensino de enfermagem é dinâmico e busca formar profissionais capazes de oferecer uma assistência adequada ao paciente, conforme as transformações e necessidades das múltiplas populações.

Palavras-chave

Ensino; Enfermagem; Análise de Conceito

Referências

1 Noro LRA, Farias-Santos BCS, Sette-de-Souza PH, Pinheiro IAG, Borges REA, Nunes LMF, et al. O professor (ainda) no centro do processo ensino-aprendizagem em Odontologia. Rev ABENO [Internet]. 2015 Jun; [cited 2017 May 17]; 15(1):2-11. Available from: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/146/130

2 Li YW. Transforming conventional teaching classroom to learner-centred teaching classroom using multimedia-mediated learning module. Int J Inform Educ Technol [Internet]. 2016 Feb; [cited 2017 May 17]; 6(2):105-12. Available from: http://ijiet.org/vol6/667-K00013.pdf

3 Rodrigues CCFM, Carvalho DPSRP, Salvador PTCO, Medeiros SM, Menezes RMP, Ferreira Júnior MA, et al. Ensino inovador de enfermagem a partir da perspectiva das epistemologias do Sul. Esc Anna Nery [Internet]. 2016 Apr/Jun; [cited 2017 May 17]; 20(2):384-9. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v20n2/1414-8145-ean-20-02-0384.pdf

4 Wang VCX, Torrisi-Steele G. Online teaching, change, and critical theory. New Horiz Adult Educ Hum Resour Dev [Internet]. 2015 Apr; [cited 2017 May 17]; 27(3):18-26. Available from: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/nha3.20108/epdf

5 Marran AL, Lima PG, Bagnato MHS. As políticas educacionais e o estágio curricular supervisionado no curso de graduação em enfermagem. Trab Educ Saúde [Internet]. 2015 Jan/Apr; [cited 2017 May 17]; 13(1):89-108. Available from: http://www.scielo.br/pdf/tes/v13n1/1981-7746-tes-1981-7746-sip00025.pdf

6 Fertonani HP, Pires DEP, Biff D, Scherer MDA. Modelo assistencial em saúde: conceitos e desafios para a atenção básica brasileira. Ciênc Saúde Coletiva. [Internet]. 2015 Oct; [cited 2017 May 17]; 20(6):1869-78. Available from: http://www.scielo.br/pdf/csc/v20n6/1413-8123-csc-20-06-1869.pdf

7 Ferrel B, Malloy P, Mazanec P, Virani R. Cares: AACN's New competencies and recommendations for educating undergraduate nursing students to improve palliative care. J Prof Nurs [Internet]. 2016 Sep/Oct; [cited 2017 May 17]; 32(5):327-33. Available from: http://www.professionalnursing.org/article/S8755-7223(16)30085-0/pdf

8 Baldwin A, Bentley K, Langtree T, Mills J. Achieving graduate outcomes in undergraduate nursing education: following the Yellow Brick Road. Nurse Educ Pract [Internet]. 2014 Jun; [cited 2017 May 17]; 14(1):9-11. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1471595313001303?via%3Dihub

9 Rodgers BL. Concept Analysis: An Evolutionary View. In: Rodgers BL, Knafl KA, eds. Concept Development in Nursing - Foundations, Techniques, and Applications. 2nd ed. Philadelphia: Saunders; 2000.

10 Carbogim FC, Friedrich DBC, Puschel VAA, Oliveira LB, Nascimento HR. Paradigma da integralidade no currículo e nas estratégias de ensino em Enfermagem: um enfoque histórico-cultural. Rev Enferm Cent O Min [Internet]. 2014 Jan/Apr; [cited 2017 May 23]; 4(1):961-70. Available from: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/426

11 Oliveira SN, Prado ML, Kempfer SS. Utilização da simulação no ensino da enfermagem: revisão integrativa. Rev Min Enferm [Internet]. 2014 Apr/Jun; [cited 2017 May 23]18(2):487-95. Available from: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/941

12 Vieira SL, Silva GTR, Fernandes JD, Silva ACAB, Santana MS, Santos TBS. De-sinteresse no ensino profissionalizante na produção do Seminário Nacional de Diretrizes para a Educação em Enfermagem. Rev Bras Enferm [Internet]. 2014 Jan/Feb; [cited 2017 May 23]; 67(1):141-8. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v67n1/0034-7167-reben-67-01-0141.pdf

13 Brehmer LCF, Ramos FRS. Experiências de integração ensino-serviço no processo de formação profissional em saúde: revisão integrativa. Rev Eletr Enferm [Internet]. 2014 Jan/Mar; [cited 2017 May 23]; 16(1):228-37. Available from: https://www.fen.ufg.br/fen_revista/v16/n1/pdf/v16n1a26.pdf

14 Guskuma EM, Dullius AAS, Godinho MLSC, Costa MST, Terra FS. Mobilidade acadêmica internacional na formação em enfermagem: relato de experiência. Rev Bras Enferm [Internet]. 2016 Sep/Oct; [cited 2017 May 23]; 69(5):929-33. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n5/0034-7167-reben-69-05-0986.pdf

15 Freitas JS, Silva AEBC, Minamisava R, Bezerra ALQ, Sousa MRG. Qualidade dos cuidados de enfermagem e satisfação do paciente atendido em um hospital de ensino. Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2014 May/Jun; [cited 2017 May 23]; 22(3):454-60. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v22n3/pt_0104-1169-rlae-22-03-00454.pdf

16 Njie-Carr VPS, Ludeman EMSL, Lee MC, Dordunoo D, Trocky NM, Jenkins LS. An Integrative Review of Flipped Classroom Teaching Models in Nursing Education. J Prof Nurs [Internet]. 2014 Mar; [cited 2017 May 23]; 33(2):133-44. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S8755722316300849?via%3Dihub
 


Submetido em:
09/03/2018

Aceito em:
12/06/2018

6824ea69a953954309074203 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections