Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0440
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Reflexão

Metacognition as an educational technology in self-care learning: the case of prevention of post-surgical lymphedema of breast cancera

Metacognición como tecnología educativa en el aprendizaje del autocuidado: el caso de la prevención del linfedema post quirúrgico de cáncer de mama

Metacognição como tecnologia educacional na aprendizagem do autocuidado: o caso da prevenção do linfedema pós-cirúrgico de câncer de mama

Márcia Regina de Assis; Pedro Henrique Maraglia; Marcos Antônio Gomes Brandão; Mauricio Abreu Pinto Peixoto

Downloads: 0
Views: 1

Abstract

Aim: To introduce metacognition as an educational technology for learning self-care. In order to achieve this goal, it discusses the prevention of lymphedema after breast cancer surgery.

Method: Reflexion paper based on philosophical and theoretical reasoning in adition of empirical evidence to support the use of metacognition for self care learnig. It states that using metacognitive resources as educational technology may promote more effective both teaching-learning process, stimulates critical and reflexive thinking, increasing conscious and autonomous decision-making.

Results: The characteristics of metacognition and self-care interpenetrate. In addition metacognition has been beneficial in other disorders and diseases.

Final considerations and implications for practice: It was concluded that the metacognitive approach, used as technology, opens wide possibilities for nursing in its teaching-learning actions for self-care, making them more effective, resulting in the empowerment of women, specifically enabling clients to make decisions, making the process more conscious, deliberate and autonomous.

Keywords

Metacognition; Self-Care; Learning; Lymphedema; Breast Neoplasms

Resumen

Objetivo: Introducir la metacognición como tecnología educativa del autocuidado. Para alcanzar este objetivo, se discute la prevención del linfedema después de la cirugía de cáncer de mama.

Metodo: Artículo de reflexión basado en el raciocinio filosófico y teórico, además de evidencias empíricas para apoyar el uso de la metacognición para el autocuidado. El uso de recursos metacognitivos como tecnología educativa puede promover un proceso de enseñanza-aprendizaje más eficaz, estimula el pensamiento crítico y reflexivo, aumentando la toma de decisión consciente y autónoma.

Resultados: Las características de la metacognición y del autocuidado se interpenetran. La metacognición ha sido benéfica en otros trastornos y enfermedades.

Consideraciones finales e implicaciones para la práctica: El enfoque metacognitivo abre amplias posibilidades para la enfermería en sus acciones de enseñanza-aprendizaje para el autocuidado, haciéndolas más efectivas, resultando en el empoderamiento de las mujeres, específicamente permitiendo una decisión de la cliente, haciendo el proceso más consciente, deliberado y autónomo.

Palabras clave

Metacognición; Autocuidado; Aprendizaje; Linfedema; Neoplasias de la Mama

Resumo

Objetivo: Introduzir a metacognição como uma tecnologia educacional para aprender o autocuidado. Para atingir esse objetivo, discute-se a prevenção do linfedema após cirurgia de câncer de mama.

Método: Artigo de reflexão baseado no raciocínio filosófico e teórico, em adição de evidências empíricas para apoiar o uso da metacognição para o autocuidado. Afirma que o uso de recursos metacognitivos como tecnologia educacional pode promover um processo de ensino-aprendizagem mais eficaz, estimula o pensamento crítico e reflexivo, aumentando a tomada de decisão consciente e autônoma.

Resultados:  As características da metacognição e do autocuidado se interpenetram. Além disso, a metacognição tem sido benéfica em outros transtornos e doenças.

Considerações finais/implicações para a prática: Concluiu-se que a abordagem metacognitiva, como tecnologia, abre amplas possibilidades para a enfermagem em suas ações de ensino-aprendizagem para o autocuidado, tornando-as mais efetivas, resultando no empoderamento das mulheres, especificamente permitindo uma decisão das clientes, tornando o processo mais consciente, deliberado e autônomo.

Palavras-chave

Metacognição; Autocuidado; Aprendizagem; Linfedema; Neoplasias da mama

Referências

1 Ministério da Saúde (BR). Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva. Coordenação de Prevenção e Vigilância. Estimativa 2016. Incidência de Câncer no Brasil. Rio de Janeiro (RJ): INCA; 2017 [Internet]. Available from: http://www.inca.gov.br/estimativa/2016/sintese-de-resultados-comentarios.asp

2 Panobianco MS, Mamede MV, Almeida AM, Clapis MJ, Ferreira CB. Experiência de mulheres com linfedema pós-mastectomia: significado do sofrimento vivido. Psicol Estud [Internet]. 2008 Oct/Dec; [cited 2017 Nov 15]; 13(4):807-16. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722008000400019

3 Ausubel DP. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas; 2000.

4 Peixoto MAP, Brandão MAG, Santos G. Metacognição e tecnologia educacional simbólica. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2007 Jan/Apr; [cited 2017 Nov 15]; 31(1):67-80. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022007000100010

5 Neves DAB. Meta-aprendizagem e Ciência da Informação: uma reflexão sobre o ato de aprender a aprender. Perspect Ciênc Inf [Internet]. 2007 Sep/Dec; [cited 2017 Nov 22]; 12(3):116-28. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-99362007000300009

6 Ribeiro C. Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicol Reflex Crit [Internet]. 2003; [cited 2017 Nov 28]; 16(1):109-16. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722003000100011

7 Wilkinson A, Whitehead L. Evolution of the concept of self-care and implications for nurses: A literature review. Int J Nurs Stud [Internet]. 2009 Aug; [cited 2017 Dec 12]; 46(8):1143-7. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2008.12.011

8 Richard AA, Shea K. Delineation of Self-Care and Associated Concepts. J Nurs Scholarsh [Internet]. 2011 Sep; [cited 2017 Dec 12]; 43(3):255-64. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21884371

9 Bub MBC, Medrano C, Silva CD, Wink S, Liss PE, Santos EKA. A noção de cuidado de si mesmo e o conceito de autocuidado na enfermagem. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2006; [cited 2017 Dec 14]; 15(n.spe):152-7. Available from: https://doi.org/10.1590/S0104-07072006000500018

10 Høy B, Wagner L, Hall EOC. Self-care as a health resource of elders: an integrative review of the concept. Scand J Caring Sci [Internet]. 2007 Sep; [cited 2017 Dec 5]; 21(4):456-66. Available from: https://doi.org/10.1111/j.1471-6712.2006.00491.x

11 Ministério da Saúde (BR). Portal da Saúde. Autocuidado. [Internet]; 2017. Available from: http://dab.saude.gov.br/portaldab/autocuidado.php

12 Wilson PM, Kendall S, Brooks F. The Expert Patients Programme: a paradox of patient empowerment and medical dominance. Health Soc Care Community [Internet]. 2007 Sep; [cited 2017 Dec 5]; 15(5):426-38. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=The+Expert+Patients+Programme%3A+A+paradox+of+patient+empowerment+and+medical+dominance

13 Orem DE. Nursing: Concepts of Practice. St Louis (MO): C. V. Mosby; 1991.

14 Douglass J, Graves P, Gordon S. Self-Care for Management of Secondary Lymphedema: A Systematic Review. PLoS Negl Trop Dis [Internet]. 2016 Jun; [cited 2017 Dec 7]; 10(6):1-21. Available from: https://doi.org/10.1371/journal.pntd.0004740

15 Brown JC, Cheville AL, Tchou JC, Harris SR, Schmitz KH. Prescription and adherence to lymphedema self-care modalities among women with breast cancer-related lymphedema. Support Care Cancer [Internet]. 2014 Jan; [cited 2017 Dec 7]; 22(1):135-43. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Prescription+and+adherence+to+lymphedema+self-care+modalities+among+women+with+breast+cancer-related+lymphedema

16 Ridner SH, Dietrich MS, Kidd N. Breast cancer treatment-related lymphedema self-care: Education, practices, symptoms, and quality of life. Support Care Cancer [Internet] 2011 Mai. [cited 2017 Dec 7]; 19(5):631-7. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Breast+cancer+treatment-related+lymphedema+self-care%3A+Education%2C+practices%2C+symptoms%2C+and+quality+of+life

17 Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Diretrizes para o cuidado das pessoas com doenças crônicas nas redes de atenção à saúde e nas linhas de cuidado prioritárias. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2013.

18 Ridner SH. Pretreatment lymphedema education and identified educational resources in breast cancer patients. Patient Educ Couns [Internet]. 2006 Apr; [cited 2017 Dec 15]; 61(1):72-9. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Pretreatment+lymphedema+education+and+identified+educational+resources+in+breast+cancer+patients.

19 Flavell JH. Metacognition and cognition monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. Am Psychol [Internet]. 1979 Out; 34(10):906-11. Available from: http://psycnet.apa.org/record/1980-09388-001

20 Efklides A. Metacognition: defining its facets and levels of functioning in relation to self- regulation and co-regulation. Eur Psychol [Internet]. 2008; [cited 2017 Nov 18]; 13(3):277-87. Available from: http://dx.doi.org/10.1027/1016-9040.13.4.277

21 Jayanti A, Foden P, Brenchley P, Wearden A, Mitra S. The Burden of Cognitive Impairment in Patients With End-Stage Renal Disease and Impact on Dialysis Modality Choice. Kidney Int Rep [Internet]. 2016 Nov; [cited 2017 Dec 8]; 1(4):240-9. Available from: https://doi.org/10.1016/j.ekir.2016.07.010

22 Clark NM, Zimmerman BJ. A Social Cognitive View of Self-Regulated Learning About Health. Health Educ Behav [Internet]. 2014 Sep; [cited 2017 Dec 6]; 41(5):485-91. Available from: https://doi.org/10.1177/1090198114547512

23 Nelson T, Narens L. Why investigate Metacognition? In: Metcalfe J, Shimamura AP, editor. Metacognition. Knowing about knowing. Cambridge: MIT Press; 1996. p. 1-27.

24 Pöttgen J, Lau S, Penner I, Heesen C, Moritz S. Managing Neuropsychological Impairment in Multiple Sclerosis: Pilot Study on a Standardized Metacognitive Intervention. Int J MS Care [Internet]. 2015 May/Jun; [cited 2017 Dec 15]; 17(3):130-7. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Managing+neuropsychological+impairment+in+multiple+sclerosis%3A+Pilot+study+on+a+standardized+metacognitive+intervention

25 Jelinek L, Moritz S, Hauschildt M. Patients' perspectives on treatment with Metacognitive Training for Depression (D-MCT): Results on acceptability. J Affect Disord [Internet] 2017 Out; [cited 2017 Dec 16]; 221:17-24. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2017.06.003

26 Favrod J, Maire A, Bardy S, Pernier S, Bonsack C. Improving insight into delusions: A pilot study of metacognitive training for patients with schizophrenia. Journal of Advanced Nursing [Internet] 2011 Feb. [cited 2017 Dec 12]; 67(2):401-7. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20955184

27 Lovett MC. Teaching Metacognition. In: The Educause Learning Initiative Annual Meeting, 29 January 2008; New Orleans, LA, USA.

28 Deci EL. Por que fazemos o que fazemos: entendendo a automotivação. São Paulo: Editora Negócio.

29 Miller W, Rollnick S. Entrevista motivacional: preparando as pessoas para mudança de comportamentos aditivos. Porto Alegre: Artes Médicas; 2001.
 


Submetido em:
30/12/2017

Aceito em:
19/05/2018

68248c3ba95395181a7960a3 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections