Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0424
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

E-baby skin integrity: evidence-based technology innovation for teaching in neonatal nursing

E-baby integridad de la piel: innovación tecnológica en la enseñanza de enfermería neonatal basado en evidencias

E-baby integridade da pele: inovação tecnológica no ensino de enfermagem neonatal baseado em evidências  

Natália Del Angelo Aredes; Danielle Monteiro Vilela Dias; Luciana Mara Monti Fonseca; Suzanne Hetzel Campbell; José Carlos Amado Martins; Manuel Alves Rodrigues

Downloads: 0
Views: 9

Abstract

Objective: To develop and validate the serious game e-Baby: skin integrity along with a panel of experts.

Method: Methodological research approaching the following development steps: scope definition, game format and functions, script and communication with software developers, creation of prototype with evaluation and production; and validation by four experts using the tool Heuristic Evaluation for Digital Educational Game.

Results: The serious game was built in a 3D technology with multimedia including animation and scientific-based content. The educational technology was validated by the experts in all heuristics, and among the all 36 analyzed items. 18 (50%) presented no errors, and regarding the remaining items with any error, none had more than 25% errors within levels 3 and 4, according to Nielsen's classification.

Conclusion and implications for the practice: The validated serious game is a virtual simulation educational technology with potential to contribute with learning in nursing and with evidence-based clinical practice.

Keywords

Educational Technology; Child Health; Preterm; Preterm Infant; Evidence-Based Clinical Practice

Resumen

Objetivo: Desarrollar y validar el juego e-Baby: integridad de la piel junto a un panel de peritos.

Método: La investigación metodológica contemplando las etapas de desarrollo: definición de alcance, formato del juego y sus funcionalidades, descripción del guion y comunicación con desarrolladores, prototipaje con evaluación y producción; y validación junto a cuatro peritos utilizando el instrumento Heuristic Evaluation for Digital Educational Games.

Resultados: El serious game fue construido en 3D con multimedia incluyendo animaciones y contenido basado científicamente. Validado en todas las heurísticas, dentro todos los 36 ítems analizados, 18 (50%) fueran considerados sin problemas, siendo que en ninguno de los ítems ocurrió más que 25% de problemas clasificados en los niveles 3 y 4, segundo la clasificación de Nielsen.

Conclusión e implicaciones para la práctica: El juego validado es una tecnología educativa del tipo simulación virtual con potencial para contribuir con el aprendizaje em enfermería y la práctica basada en evidencias.

Palabras clave

Tecnología Educacional; Salud del Niño; Recién Nascido Prematuro; Práctica Clínica Basada en la Evidencia

Resumo

Objetivo: Desenvolver e validar o serious game e-Baby: integridade da pele junto a um painel de experts.

Método: Pesquisa metodológica contemplando as etapas de desenvolvimento: definição de escopo, formato do jogo e suas funcionalidades, descrição do roteiro e comunicação com desenvolvedores, prototipagem com avaliação e produção; e validação junto a quatro experts utilizando o instrumento Heuristic Evaluation for Digital Educational Games.

Resultados: O Serious game foi construído em 3D, com multimídia, incluindo animações e conteúdo embasado cientificamente. Validado pelos experts em todas as heurísticas, dentre os 36 itens analisados, 18 (50%) foram considerados isentos de problemas, sendo que em nenhum dos itens houve mais que 25% de problemas classificados nos níveis 3 e 4, segundo a classificação de Nielsen.

Conclusão e implicações para a prática: O serious game é uma tecnologia educacional do tipo simulação virtual, validado, e com potencial para contribuir com a aprendizagem e a prática baseada em evidências.

Palavras-chave

Tecnologia Educacional; Saúde da Criança; Recém-Nascido Prematuro; Prática Clínica Baseada em Evidências  

Referencias

1 Pelizzari A, Kriegl ML, Baron MP, Finck NTL, Dorocinski SI. Teoria da Aprendizagem Significativa Segundo Ausubel. Rev PEC (Curitiba) [Internet]. 2002 Jul;2(1):37-42. Available from: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012381.pdf

2 Ministério da Educação (BR). CNE/CSE. Resolução Nº 3 de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Brasília (DF): Ministério da Educação; 2001.

3 Liu L, Oza S, Hogan D, Perin J, Rudan I, Lawn JE, et al. Global, regional, and national causes of child mortality in 2000-13, with projections to inform post-2015 priorities: an updated systematic analysis. Lancet [Internet]. 2015 Jan;384:430-40. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=3.%09Liu+L%2C+Oza+S%2C+Hogan+D%2C+Perin+J%2C+Rudan+I%2C+Lawn+JE%2C+Cousens+S%2C+Mathers+C%2C+Black+RE.+Lancet.+2015

4 World Health Organization (WHO). Born too soon: the global action report on preterm birth. Geneva: World Health Organization; 2012.

5 Freire P. Pedagogia do oprimido. 62ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2016.

6 Reinaldo F, Magalhães DR, Reis LP, Gaffuri S, Freddo A, Hallal R. Impasse aos Desafios do uso de Smartphones em Sala de Aula: Investigação por Grupos Focais. RISTI Rev Iber Sist Tecnol Inf [Internet]. 2016;19(9):77-92. Available from: http://www.scielo.mec.pt/pdf/rist/n19/n19a07

7 Watts L. Synchronous and Asynchronous Communication in Distance Learning: A Review of the Literature. Quart Rev Dist Educ [Internet]. 2016;17(1):23-32. Available from: https://eric.ed.gov/?id=EJ1142962

8 Aredes NDA, Góes FSN, Silva MAI, Gonçalves MFC, Fonseca LMM. Digital object in neonatal nursing: impact on student's learning. Rev Eletr Enferm [Internet]. 2015 Oct/Dec;17(4):1-10. Available from: https://www.fen.ufg.br/revista/v17/n4/pdf/v17n4a10-en.pdf

9 Fonseca LM, Dias DM, Góes Fdos S, Seixas CA, Scochi CG, Martins JC, et al. Development of the e-Baby serious game with regard to the evaluation of oxygenation in preterm babies: contributions of the emotional design. Comput Inform Nurs [Internet]. 2014 Sep;32(9):428-36. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Development+of+the+e-Baby+serious+game+with+regard+to+the+evaluation+of+oxygenation+in+preterm+babies

10 Carlidge P. The epidermal barrier. Semin Neonatol [Internet]. 2000 Nov;5(4):273-80. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=10.%09Carlidge+P.+The+epidermal+barrier.+Semin+Neonatol+2000%3B+5(4)%3A273%E2%80%9380

11 Fonseca LMM, Aredes NDA, Scochi CGS. Simulação em ambiente virtual de aprendizagem: inovação na área de enfermagem neonatal. In: Mendes IA, Mazzo A, Martins JCA, orgs. Simulação no ensino de enfermagem: bases teóricas. Ribeirão Preto: Sociedade Brasileira de Comunicação em Enfermagem (SOBRACEn); 2014. p. 241-57.

12 Boyle EA, Hainey T, Conolly TM, Gray G, Earp J, Ott M, et al. An update to the systematic literature review of empirical evidence of the impacts and outcomes of computer games and serious games. Comput Educ [Internet]. 2016 Mar;94:178-92. Available from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131515300750

13 Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) (BR). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Síntese de Indicadores. Informação e Documentação. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística; 2016.

14 Ferguson C, Davidson PM, Scott PJ, Jackson D, Hickman LD. Augmented reality, virtual reality and gaming: an integral part of nursing. Contemp Nurse [Internet]. 2015;51(1):1-4. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Augmented+reality%2C+virtual+reality+and+gaming%3A+an+integral+part+of+nursing.+Contemporary+Nurse.+2015%3B51(1)%3A1%E2%80%934

15 Ministério da Saúde (BR). Portaria Nº 529, de 1 de abril de 2013. Institui o Programa Nacional de Segurança do Paciente (PNSP). Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2013.

16 Vogel S, Schwabe L. Learning and memory under stress: implications for the classroom. Sci Learn [Internet]. 2016;1(16011):1-10. Available from: https://www.nature.com/articles/npjscilearn201611.pdf. DOI: 10.1038/npjscilearn.2016.11

17 Bernardo V. Metodologia para desenvolvimento de projeto multimídia aplicado ao ensino da medicina [dissertação]. São Paulo: Universidade Federal de São Paulo; 1996.

18 Preece J, Rogers Y, Sharp H. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction. New York: John Wiley & Sons; 2007.

19 Marfisi-Schottman I, George S, Tarpin-Bernard F. Tools and Methods for Efficiently Designing Serious Games. In: Proceedings of the 4th European Conference on Games Based Learning ECGBL; 2010 Oct 21-22; Copenhagen, Denmark.

20 Valle PH, Vilela RF, Parreira Junior PA, Inocencio CG. HEDEG - Heurísticas para Avaliação de Jogos Educacionais Digitais. In: Nuevas Ideias en Informática Educativa TISE. Anais da XVIII Conferência Internacional sobre Informática na Educação. 2013 Dec 9-11; Porto Alegre, RS, Brasil. p. 247-56.

21 Nielsen J. Usability Inspection Methods Conference companion on Human factors in computing systems. In: Proceedings of CHI '94 Conference Companion on Human Factors in Computing Systems; 1994 Apr 24-28; Boston, MA, USA.

22 Diehl LA, de Souza RM, Gordan PA, Esteves RZ, Coelho IC. Gaming Habits and Opinions of Brazilian Medical School Faculty and Students: What's Next? Games Health J [Internet]. 2014 Apr;3(2):79-85. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Gaming+Habits+and+Opinions+of+Brazilian+Medical+School+Faculty+and+Students%3A+What%E2%80%99s+Next%3F

23 Góes FSN, Fonseca LMM, Furtado MCC, Leite AM, Scochi CGS. Avaliação do objeto virtual de aprendizagem "Raciocínio diagnóstico em enfermagem aplicado ao prematuro". Rev Latino Am Enferm [Internet]. 2011;19(4):8 telas. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v19n4/pt_07.pdf

24 Aredes NDA, Santos RCA, Fonseca LMM. Skin care of premature newborns: integrative review. Rev Eletr Enferm [Internet]. 2017;19:1-25. Available from: https://www.revistas.ufg.br/fen/article/view/43331/25159

25 Ryan M, Holland M. Preparing Prelicensure Nursing Students for Clinical Practice in Pediatric Acute Care Settings and Interprofessional in Situ Simulation. In: Campbell SH, Daley KM. Simulation Scenarios for Nursing Educators: Making it Real. 3rd ed. New York: Springer; 2017.

26 DeSmet A, Thompson D, Baranowski T, Palmeira A, Verlogine M, De Bourdeaudhuij I. Is Participatory Design Associated with the Effectiveness of Serious Digital Games for Healthy Lifestyle Promotion? A Meta-Analysis. J Med Internet Res [Internet]. 2016 Apr;18(4):e94. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Is+participatory+design+associated+with+the+effectiveness+of+serious+digital+games+for+healthy+lifestyle+promotion%3F+A+meta-analysis
 


Submitted date:
03/01/2018

Accepted date:
24/05/2018

6823aeb4a9539540015d6006 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections