Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0404
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Interfaces of violence with and nursing education: a possible and necessary dialogue

Interfaces de la violencia com la formación en enfermería: un diálogo possible y necessário

Interfaces da violência com a formação em enfermagem: um diálogo possível e necessário

Elisangela Argenta Zanatta; Thais Cristina Hermes; Jean Henrique Krüger; Peterson Luiz Duarte; Carine Vendruscolo

Downloads: 0
Views: 1

Abstract

Objective: To identify the professors' ideals and practices of undergraduate nursing education regarding the presence of violence during the teaching-learning process.

Methods: Qualitative, descriptive and exploratory research, performed by 19 professors. For the collection of the information it had been used the Creativity and Sensitivity Dynamics. The data had been analyzed establishing its approximation with the referential present in Paulo Freire's works.

Results: Violence is, on the theoretical and practical classes, problematized in an elementary way. The professors' actions are influenced by their experiences, however with a superficial critical reflection about practicing.

Conclusion: The research reaffirm the need of investments in undergraduate nursing courses, mainly when dealing with issues such as violence, involving dialogue and attitudes based on lovingness enabling affective bonds and encouraging everyone to express themselves.

Keywords

Violence; Nursing Education; Nursing Care; Higher Education

Resumen

Objetivo: Identificar el ideario y las prácticas pedagógicas de educadores de cursos de graduación en enfermería cuanto a la presencia de la violencia en el proceso de formación.

Método: Investigación cualitativa, descriptiva y exploratoria, con 19 docentes. Para la coleta de datos, se utilizó las Dinámicas de Creatividad y Sensibilidad. Los datos fueron sometidos al Análisis de Contenido, estableciendo su aproximación con el referencial de Paulo Freire.

Resultados: La violencia es problematizada de manera elementar en las clases teóricas y prácticas. La acción de los docentes es influenciada por experiencias, pero con superficial reflexión crítica sobre la práctica.

Conclusión: El estudio reitera la necesidad de invertir en la formación en enfermería, sobre todo al tratar temas como la violencia, involucrando diálogo y actitudes pautadas en la empatía, posibilitando vínculos afectivos y que todos sean estimulados a expresarse.

Palabras clave

Violencia; Educación en Enfermería; Cuidado de Enfermería; Educación Superior

Resumo

Objetivo: Identificar o ideário e as práticas pedagógicas de educadores de cursos de graduação em enfermagem quanto à presença da violência durante o processo de formação.

Método: Pesquisa de abordagem qualitativa, descritiva e exploratória, realizada com 19 educadores. Para a coleta de informações utilizou-se as Dinâmicas de Criatividade e Sensibilidade. Os dados foram submetidos à Análise de Conteúdo, estabelecendo sua aproximação com o referencial de Paulo Freire.

Resultados: A violência é, nas aulas teóricas e práticas, problematizada de forma elementar. O agir dos educadores é influenciado por suas experiências, porém com superficial reflexão crítica sobre a prática.

Conclusão: O estudo reitera a necessidade de investir na formação em enfermagem, sobretudo ao tratar de temas como a violência, envolvendo diálogo e atitudes pautadas na amorosidade, possibilitando vínculos afetivos e que todos sejam encorajados a se expressar.

Palavras-chave

Violência; Educação em Enfermagem; Cuidado de Enfermagem; Educação Superior

Referências

1 Fiske AP, Rai TS. Virtuous Violence: hurting and killing to create, sustain, end, and honor social relationships. Cambridge: Cambridge University Press; 2014.

2 Abranches CD, Assis SG, Pires TO. Violência psicológica e contexto familiar de adolescentes usuários de serviços ambulatoriais em um hospital pediátrico público terciário. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2013 Oct; [cited 2017 Nov 22]; 18(10):2995-3006. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232013001000024

3 Lima GHA, Sousa SMA. Violência psicológica no trabalho da enfermagem. Rev Bras Enferm [Internet]. 2015 Oct; [cited 2017 Nov 15]; 68(5):817-23. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672015000500817

4 Modin TC, Cardoso TA, Jasen K, Konradt CE, Zaltron RF, Behenck MO, et al. Sexual violence, mooddisorder sand suicide risk: a population-based study. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2016 Mar; [citado 2017 Oct 25]; 21(3):853-60. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232016000300853

5 World Health Organization (WHO). Global status report on violence prevention 2014. Geneva: World Health Organization; 2014. [Internet]. [cited 2017 Nov 6]. Available from http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/status_report/2014/en/

6 Vieira EM, Hasse M. Perceptions of professionals in an intersectorial network about the assistance of women in situation of violence. Interface (Botucatu) [Internet]. 2017 Jan/Mar; [cited 2017 Oct 17]; 21(60):52-62. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832017000100052

7 Oliveira PS, Rodrigues VP, Morais RLGL, Machado JC. Assistência de profissionais de saúde à mulher em situação de violência sexual: revisão integrativa. Rev Enferm UFPE On Line [Internet]. 2016 May; [cited 2018 May 21]; 10(5):1828-39. Available from: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/13563

8 Iftikhar R, Tawfiq R, Barabie S. Interns' perceived abuse during their undergraduate training at King Abdul Aziz University. Adv Med Educ Pract [Internet]. 2014 May; [cited 2018 May 21]; 5:159-66. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4041023/

9 Zanatta EA, Schneider AC, Kloh D, Vendruscolo C, Krüger JH, Hermes TC, et al. Violência no âmbito da formação em saúde: estudo bibliométrico. Rev Saúde UnG-Ser [Internet]. 2015; [cited 2017 Sep 2]; 9(3-4):81-92. Available from: http://revistas.ung.br/index.php/saude/article/view/2142

10 Ministério da Educação (BR). Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES Nº 3, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Brasília (FD): Diário Oficial da União; 2001. [Internet]. [cited 2017 Oct 10]. Available from: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf

11 Freire P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Nova Fronteira; 2012.

12 Freire P. Política e educação. 8ª ed. Indaiatuba: Villa das letras; 2007.

13 Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 1996.

14 Cabral IE. Uma abordagem criativo-sensível de pesquisar a família. In: Althoff CR, Elsen I, Nitschke RG, orgs. Pesquisando a família: olhares contemporâneos. Florianópolis (SC): Papa-livros; 2004. p. 127-39.

15 Soratto J, Pires DEP, Cabral IE, Lazzari DD, Witt RR, Sipriano CA. A creative and sensitive way to research. Rev Bras Enferm [Internet]. 2014 Nov/Dec; [cited 2017 Aug 10]; 67(6):994-9. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672014000600994

16 Motta MGC, Pedro ENR, Paula CC, Coelho DF, Ribeiro AC, Greff AP, et al. Experiences of adolescent with HIV/AIDS. Rev Min Enferm [Internet]. 2014 Jan/Mar; [cited 2017 Dec 06]; 18(1):181-7. Available from: http://reme.org.br/artigo/detalhes/917

17 Bardin L. Análise de Conteúdo. 4ª ed. São Paulo: Edições 70; 2011.

18 Sarti C. A construção de figuras da violência: a vítima, a testemunha. Horiz Antropol [Internet]. 2014;20(42):77-105. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-71832014000200004&script=sci_abstract

19 Freire P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro; 2001.

20 Mattos AR, Castro LR. Jovens e a liberdade: reflexões sobre autonomia, responsabilidade e independência. Psicol Soc [Internet]. 2016 Jan/Apr; [cited 2017 Jun 28]; 28(1):65-73. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-71822016000100065&script=sci_abstract&tlng=pt

21 Silva APAS, Pontes ERJC, Araújo OMR, Maggioni M, Barbieri AR, Togini JRF. Adolescente vítima de agressão: desequilíbrio nas necessidades humanas básicas. Rev Pesq Cuid Fundam [Internet]. 2013 Apr/Jun; [cited 2017 Nov 16]; 5(2):3749-56. Available from: http://www.redalyc.org/html/5057/505750898026/

22 Policy Paper 17: School-related gender-based violence is preventing the achievement of quality education for all. Paris: EFA Global Monitoring Report; 2015. [Internet]. [cited 2018 May 19] Available from: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002321/232107E.pdf

23 Sanjurjo L, Feltran G. Sobre lutos e lutas: violência de estado, humanidade e morte em dois contextos etnográficos. Ciênc Cult [Internet]. 2015 Apr/Jun; [cited 2017 Jul 10]; 67(2):40-5. Available from: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?pid=S0009-67252015000200013&script=sci_arttext

24 Ornellas MLS. Grito e silêncio: dois ecos que violam a escola. Estilos Clin [Internet]. 2012 Jun; [cited 2017 Oct 18]; 17(1):136-47. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282012000100010

25 Clark CM, Ahten SM, Macy R. Using Problem-Based Learning Using Problem-Based Learning Scenarios to Prepare Nursing Students to Address Incivility. Clin Simul Nurs [Internet]. 2013 Mar; [cited Nov 2017 17]; 9(3):75-83. Available from: http://www.nursingsimulation.org/article/S1876-1399(11)00248-9/fulltext

26 Rocha BD, Landerdahl MC, Cortes LF, Vieira LB, Padoin SMM. Violência contra as mulheres: percepção dos estudantes de enfermagem a respeito do enfoque na formação. Invest Educ Enferm [Internet]. 2015 May/Aug; [cited 2017 Aug 25]; 33(2):206-68. Available from: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-53072015000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt

27 Silva M, Silva AG, Diniz JE. O ECA e a violência na sala de aula: vulnerabilidade da escola brasileira. Perspectiva [Internet]. 2015 May/Aug; [cited 2017 Dec 30]; 33(2):789-803. Available from: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2015v33n2p789

28 Junges KS, Behrens MA. Prática docente no Ensino Superior: a formação pedagógica como mobilizadora de mudança. Perspectiva [Internet]. 2015 Jan/Apr; [cited 2018 May 21]; 33(1):285-317. Available from: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2014v33n1p285/31220
 


Submetido em:
09/02/2018

Aceito em:
27/06/2018

6824a95ba95395261a0b1203 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections