Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0313
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Playing to continue being a child and freeing itself from the confinement of the hospitalization under precaution

Jugando para continuar siendo niño y libertarse del confinamiento de la hospitalización bajo precaución

Brincando para continuar a ser criança e libertar-se do confinamento da hospitalização em precaução  

Jéssica Renata Bastos Depianti; Luciana de Lione Melo; Circéa Amália Ribeiro

Downloads: 0
Views: 5

Abstract

Objective: To understand the meaning of playing for the hospitalized child under precaution.

Method: Qualitative research, where Symbolic Interactionism is the theoretical framework and Qualitative Content Analysis is the methodological one. It was attended by eight children aged between 5 and 10. Data were collected through participant observation of playful activities developed with the child by a nurse-researcher and semi-structured interviews mediated by story-drawing with theme.

Results: Data showed the evolution of the interactions among toy, researcher and child; their rapid acceptance to get involved in playing; the way they explore the toys; the desire to free themselves from confinement; the relief of stress, the mastery of the situation and the protagonism enabled by the playing; the way they outline the hospital and the importance of having someone to play.

Final considerations: Nurses should use creativity, seeking strategies that allow the child to play in this environment full of restrictions.

Keywords

Play and Playthings; Hospitalized Child; Patient Isolation; Pediatric Nursing

Resumen

Objetivo: Comprender el significado del jugar para el niño hospitalizado bajo precaución.

Método: Investigación cualitativa, siendo el Interaccionismo Simbólico el marco teórico y el Análisis Cualitativo de Contenido, el metodológico. Participaron ocho niños de entre 5 y 10 años. Datos recolectados mediante observación participante de actividades lúdicas desarrolladas con el niño por una enfermera investigadora y entrevista semiestructurada mediada por dibujo-historia con tema.

Resultados: Los datos mostraron la evolución de las interacciones entre juguete, investigadora y niño; su pronta aceptación para involucrarse en el juego; la forma cómo utiliza los juguetes; el deseo de liberarse del confinamiento; el alivio del estrés, el dominio de la situación y el protagonismo propiciados por el jugar; la forma en que representa el hospital y la importancia de tener alguien con quien jugar.

Consideraciones finales: El enfermero debe utilizar su creatividad, buscando estrategias que permitan al niño jugar en ese ambiente lleno de restricciones.

Palabras clave

Juego e Implementos de Juego; Niño Hospitalizado; Aislamiento de Pacientes; Enfermería Pediátrica

Resumo

Objetivo: Compreender o significado do brincar para a criança hospitalizada em precaução.

Método: Pesquisa qualitativa, sendo o Interacionismo Simbólico o referencial teórico e a Análise Qualitativa de Conteúdo, o metodológico. Participaram oito crianças, com idade entre 5 e 10 anos. Os dados foram coletados por observação participante de atividades lúdicas desenvolvidas com a criança por uma enfermeira pesquisadora e entrevista semiestruturada mediada pelo desenho-estória com tema.

Resultados: Os dados revelaram a evolução das interações entre brinquedo, pesquisadora e criança; sua pronta aceitação para envolver-se na brincadeira; a maneira como ela explora os brinquedos; o desejo de libertar-se do confinamento, o alívio do estresse, o domínio da situação e o protagonismo propiciados pelo brincar; a maneira como ela significa o hospital e a importância dela ter alguém para brincar.

Considerações finais: É preciso que o enfermeiro use sua criatividade, buscando estratégias que permitam à criança brincar nesse ambiente repleto de restrições.

Palavras-chave

Jogos e Brinquedos; Criança Hospitalizada; Isolamento de Pacientes; Enfermagem Pediátrica

Referencias

1 Siegel J, Iida H, Rachlin K, Yount G. Expressive Arts Therapy with Hospitalized Children: A Pilot Study of Co-Creating Healing Sock Creatures. J Pediatr Nurs [Internet]. 2016 Jan/Feb; [cited 2017 Oct 4]; 31(1):92-8. Available from: http://www.pediatricnursing.org/article/S0882-5963%2815%2900273-0/abstract. DOI: 10.1016/j.pedn.2015.08.006

2 Siegel JD, Rhinehart E, Jackson M, Chiarello L; the Healthcare Infection Control Practices Advisory Committee. Guideline for Isolation Precautions: Preventing Transmission of Infectious Agents in Healthcare Settings. [Internet]. 2007; [cited 2017 Oct 4]. Available from: https://www.cdc.gov/infectioncontrol/pdf/guidelines/isolation-guidelines.pdf

3 Marques FRB, Schwartz E, Marcon SS. Experiência de mães em ter um filho diagnosticado e hospitalizado pelo vírus Influenza A (H1N1). Rev Bras Enferm [Internet]. 2014; [cited 2017 Oct 4]; 67(2):220-6. Available from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=267030687008. DOI: 10.5935/0034-7167.20140029

4 Lamber V, Coad J, Hicks P, Glacken M. Young children´s perpectives of ideal physical design features for hospital-built environments. J Child Health Care [Internet]. 2014 Mar; [cited 2018 May 7]. 18(1):57-71. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Young+children%C2%B4s+perpectives+of+ideal+physical+design+features+for+hospital-built+environments. DOI: 10.1177/1367493512473852

5 American Academy of Pediatrics. Child life Servicers. Committee on Hospital Care and Child Life Council. Pediatrics [Internet]. 2014; [cited 2017 Oct 6]; 133(5):1471-78. Available from: http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/133/5/e1471.full.pdf. DOI: 10.1542/peds.2014-0556

6 Depianti JRB, Silva LF, Carvalho AS, Monteiro ACMM. Nursing perceptions of the benefits of ludicity on care practices for children with cancer: a descriptive study. Online Braz J Nurs [Internet]. 2014; [cited 2017 Oct 6]; 13(2):158-65. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/4314/pdf_119

7 Chen HJ, Hsu YC, Hu YF, Chung YY. Therapeutic play Promoting Children Health Management Preschool Children Aerosol Therapy Completion Rates. Int J Res Manag Bus Stud [Internet]. 2014 Mar; [cited 2017 Oct 7]; 1(1):88-92. Available from: http://ijrmbs.com/vol1issue1/2/yuchin.pdf

8 Manav G, Ocackci AF. Play model for "evaluation of self-concept of children with cancer". Iran J Nurs Midwifery Res [Internet]. 2016 Mar/Apr; [cited 2018 May 7]; 21(2):124-30. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Manav+G%2C+Ocackci+AF.+Play+model+for+evaluation+of+self-concept+of+children+with+cancer.+Iran+J+Nurs+Midwifery+Res.+2016%3B+21(2)%3A124-130. DOI: 10.4103/1735-9066.178227

9 Koukourikos K, Tzeha L, Pantelidou P, Tsaloglidou A. The importance of play during hospitalization of children. Mater Socimed [Internet]. 2015 Dec; [cited 2018 May 7]; 27(6):438-41. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=The+importance+of+play+during+hospitalization+of+children.+Professional+Paper. DOI: 10.5455/msm.2015.27.438-441

10 Charon JM. Symbolic interacionism: an introduction, an interpretation, an integration. 10ª ed. Englewood Cliffs: Prentice Hall; 2010.

11 Hsieh HF, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res [Internet]. 2005 Nov; [cited 2018 May 7]; 15(9):1277-88. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Hsieh+HF%2C+Shannon+SE.+Three+approaches+to+qualitative+content+analysis

12 Fontanella BJB, Ricas J, Turato ER. Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cad Saúde Pública [Internet]. 2008 Jan; [cited 2018 May 7]; 24(1):17-27. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-311X2008000100003&script=sci_arttext&tlng=pt

13 Trinca W. Procedimento de Desenhos-Estórias: Formas derivadas, desenvolvimentos e expansões. São Paulo: Vetor; 2013.

14 Nicolino TNA, Barbieri MC, Tacla MTGM, Ferrari RAP. Contação de história na unidade pediátrica: percepção de acompanhantes de crianças hospitalizadas. Rev Enferm UFSM [Internet]. 2015 Jan/Mar; [cited 2017 Oct 06]; 5(1):32-9. Available from: https://periodicos.ufsm.br/index.php/reufsm/article/viewFile/13204/pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2179769213204

15 Piaget J. A Formação do Símbolo na Criança: Imitação, Jogo e Sonho, Imagem e Representação. Rio de Janeiro: Zahar Editores; 1978.

16 Vygotsky LS. A formação social da mente. 7ª ed. São Paulo: Martins Fontes; 2007.

17 Santos VLA. A sessão de Brinquedo Terapêutico: contribuições para sua compreensão e utilização pelo enfermeiro [tese]. São Paulo (SP): Universidade Federal de São Paulo; 2012.

18 Morais MLS, Otta E. Entre a serra e o mar. In: Carvalho AMA, Magalhães CMC, Pontes ARP, Bichara ID, eds. Brincadeira e cultura: viajando pelo Brasil que brinca. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2003. p.127-56.

19 Gomes ST. Criança-contexto: caracterização das atividades lúdicas em uma casa de apoio [dissertação]. Salvador (BA): Universidade Federal da Bahia; 2009.

20 Santos PM, Silva LF, Depianti JRB, Cursino EG, Ribeiro CA. Nursing care through the perception of hospitalized children. Rev Bras Enferm [Internet]. 2016 Jul/Aug; [cited 2017 Oct 6]; 69(4):603-9. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n4/en_0034-7167-reben-69-04-0646.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2016690405i

21 Ribeiro CA, Borba RIH, Maia EBS. O preparo da criança e da família para procedimentos terapêuticos. In: Gaiva MAM, Ribeiro CA, Rodrigues EC, orgs. PROENF: Programa de Atualização em Enfermagem: Saúde da Criança e do Adolescente: Ciclo 8. Porto Alegre: Artmed/Panamericana; 2013. p. 9-49.

22 Moreira MCN, Gomes R, Sá MRC. Doenças crônicas em crianças e adolescentes: uma revisão bibliográfica. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2014; [cited 2017 Oct 7]; 19(7):2083-94. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232014000702083&script=sci_abstract&tlng=pt. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232014197.20122013

23 Luz JH, Martini JG. Compreendendo o significado de estar hospitalizado no cotidiano de crianças e adolescentes com doenças crônicas. Rev Bras Enferm [Internet]. 2012; [cited 2017 Oct 7]; 65(6):916-21. Available from: http://www.redalyc.org/pdf/2670/267025361005.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672012000600005

24 Baldan JM, Santos CP, Matos APK, Wernet M. Adoption of play/toys in the assistance practice to hospitalized children: nurses' trajectory. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2014 Apr/Jun; [cited 2017 Oct 7]; 13(2):228-35. Available from: http://eduem.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/15500/pdf_197. DOI: 10.4025/cienccuidsaude.v13i2.15500

25 Dalley JS, McMurtry CM. Teddy and I Get a Check-Up: A Pilot Educational Intervention Teaching Children Coping Strategies for Managing Procedure-Related Pain and Fear. Pain Res Manag [Internet]. 2016; [cited 2017 Oct 7]; 2016:4383967. Available from: http://dx.doi.org/10.1155/2016/4383967

26 Anes L, Obis M. Hospital clowning as play stimulus in healthcare. Children [Internet]. 2014; [cited 2017 Oct 7]; 1(3):374-89. Available from: http://www.mdpi.com/2227-9067/1/3/374/html. DOI: 10.3390/children1030374

27 Cunha GL, Silva LF. Lúdico como recurso para o cuidado de enfermagem pediátrica na punção venosa. Rev Rene [Internet]. 2012; [cited 2017 Oct 7]; 13(5):1056-65. Available from: http://www.revistarene.ufc.br/revista/index.php/revista/article/view/49/pdf

28 Hostert PCCP, Enumo SRF, Loss ABM. Brincar e problemas de comportamento de crianças com câncer de classes hospitalares. Psicol Teor Prat [Internet]. 2014 Jan/Apr; [cited 2017 Oct 7]; 16(1):127-40. Available from: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/ptp/article/view/5366

29 Lopes BA, Oliveira Junior CR, Oliveira VB. O brincar como instrumento de resgate do cotidiano da criança hospitalizada. Bol Acad Paul Psicol [Internet]. 2015; [cited 2017 Oct 8]; 35(88):93-108. Available from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=94640400007

30 Silva LF, Cabral IE. Rescuing the pleasure of playing of child with cancer in a hospital setting. Rev Bras Enferm [Internet]. 2015; [cited 2017 Oct 8]; 68(3):337-42. Available from: http://www.scielo.br/pdf/reben/v68n3/en_0034-7167-reben-68-03-0391.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2015680303i

31 Moreira PL, Dupas G. Significado de saúde e de doença na percepção da criança. Rev LatinoAm Enferm [Internet]. 2003 Nov/Dec; [cited 2017 Apr 4]; 11(6):757-62. Available from: http://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/1828/1879. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692003000600009

32 Lei n. 8.069 de 13 de julho de 1990 (BR). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília (DF): Diário Oficial da República Federativa do Brasil; 1990.
 


Submitted date:
15/10/2017

Accepted date:
14/03/2018

68238d56a9539531ed4fa125 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections