Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0262
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Health education to prevent chronic diabetes mellitus complications in primary carea

Educación en salud para la prevención de las complicaciones crónicas de diabetes mellitus en la atención primaria

Educação em saúde para prevenção das complicações crônicas do diabetes mellitus na atenção primária

Maria Aparecida Salci; Betina Hörner Schlindwein Meirelles; Denise Maria Guerreiro Vieira da Silva

Downloads: 0
Views: 5

Abstract

Objective: Understand how Family Health Strategy members organize themselves for health education, on the management and prevention of chronic complications of diabetes mellitus in primary health care.

Method: Qualitative study that used complex thought as the theoretical framework and evaluative research as the methodological framework. Thirty-eight healthcare professionals took part in the study. Data was gathered using the following techniques: interview, observation, and analysis of medical records. The data analysis, which was supported by triangulation, used ATLAS.ti software.

Results: Shortcomings in health education were identified, such as insufficient infrastructure, poor interpersonal relationships among health professionals, and lack of planning for carrying out this activity. However, there is room for potential improvement in this situation.

Conclusion: Health education for people with diabetes mellitus in primary health care is set within a multifaceted context, with multiple barriers to its implementation.

Keywords

Diabetes mellitus; Diabetes complications; Primary health care; Health education; Health services evaluation

Resumen

Objetivo: Comprender cómo los participantes del Programa Estrategia Salud de la Familia se organizan en relación con la educación en salud, en la gestión y prevención de las complicaciones crónicas de la diabetes mellitus en la Atención Primaria a la Salud.

Método: Estudio cualitativo que utilizó Pensamiento Complejo como marco teórico y investigación evaluativa como marco metodológico. Participaron 38 profesionales de salud. Los datos se obtuvieran mediante: entrevista; observación; análisis de los registros médicos. El análisis de datos se apoyó en la triangulación, con el software ATLAS.ti.

Resultados: Se identificaron debilidades relativas a la educación en salud, como falta de estructura física, relaciones interpersonales entre profesionales y ausencia de una planificación para ejecutar esta actividad. Sin embargo, hay espacio para una mejora potencial de esta situación.

Conclusión: La práctica de la educación para la salud de personas con diabetes en Atención Primaria constituye un contexto de múltiples facetasy obstáculos.

Palabras clave

Diabetes Mellitus; Complicaciones de la Diabetes; Atención Primaria a la Salud; Educación en Salud; Evaluación de Servicios de Salud

Resumo

Objetivo: Compreender como os integrantes da Estratégia Saúde da Família se auto-organizam para a educação em saúde, no manejo e prevenção das complicações crônicas do diabetes mellitus na Atenção Primária à Saúde.

Método: Estudo qualitativo, que utilizou o Pensamento Complexo como referencial teórico e a pesquisa avaliativa como referencial metodológico. Participaram da pesquisa 38 profissionais de saúde. Para a coleta de dados utilizou-se: entrevista, observação e análise de prontuários. A triangulação subsidiou a análise dos dados e empregou-se o software ATLAS.ti.

Resultados: Foram identificadas fragilidades na realização da educação em saúde referentes à estrutura física, nos relacionamentos interpessoais entre os profissionais e ausência de planejamento para implementação dessa atividade. Entretanto, apontaram espaços considerados potenciais para a melhoria dessa realidade.

Conclusão: Considera-se que a prática da educação em saúde para as pessoas com diabetes mellitus na Atenção Primária à Saúde compõe um contexto multifacetado, com múltiplas barreiras para sua execução.

Palavras-chave

Diabetes mellitus; Complicações do Diabetes; Atenção Primária à Saúde; Educação em Saúde; Avaliação de Serviços de Saúde

Referencias

1 American Diabetes Association. 14. Diabetes Advocacy. Diabetes Care [Internet]. 2016 Jan; [cited 2017 Dec 14]; 39 Suppl 1:S105-6. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26696672

2 Ministério da Saúde (BR). Cadernos de Atenção Básica. Estratégias para o cuidado da pessoa com doença crônica: diabetes mellitus. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2013.

3 Barquera S, Campos-Nonato I, Aguilar-Salinas C, Lopez-Ridaura R, Arredondo A, Rivera-Dommarco J. Diabetes in Mexico: cost and management of diabetes and its complications and challenges for health policy. Global Health [Internet]. 2013 Feb; [cited 2014 May 15]; 9:3. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3599194/?report=classic

4 Carolan M, Holman J, Ferrari M. Experiences of diabetes self-management: a focus group study among Australians with type 2 diabetes. J Clin Nurs [Internet]. 2015 Apr; [cited 2017 Dec 14]; 24(7-8):1011-23. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25363710

5 American Diabetes Association. (1) Strategies for improving care. Diabetes Care [Internet]. 2015 Jan; [cited 2017 Dec 14]; 38 Suppl 1:S5-7. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25537709

6 Freire P. Pedagogia do oprimido. 50ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2011.

7 Morin E. Introdução ao pensamento complexo. 4ª ed. Porto Alegre: Sulinas; 2011.

8 Minayo MCS, Assis SG, Souza ER. Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2005.

9 Hsieh HF, Shannon SE. Three approaches to qualitative content analysis. Qual Health Res [Internet]. 2005 Nov; [cited 2017 Dec 14]; 15(9):1277-88. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16204405

10 Ministério da Saúde (BR). Cadernos de Atenção Básica. Diabetes Mellitus. Brasília (DF): Ministério da Saúde ; 2006.

11 Higginbottom G, Lauridsen EI. The roots and development of constructivist grounded theory. Nurse Res [Internet]. 2014 May; [cited 2017 Dec 14]; 21(5):8-13. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Higginbottom+G%2C+Lauridsen+EI.+The+roots+and+development+of+constructivist+grounded+theory.+Nurse+Res.+2014+may%3B21(5)%3A8-13

12 Magnago C, Pierantoni CR. Dificuldades e estratégias de enfrentamento referentes à gestão do trabalho na Estratégia Saúde da Família, na perspectiva dos gestores locais: a experiência dos municípios do Rio de Janeiro (RJ) e Duque de Caxias (RJ). Saúde Debate [Internet]. 2015 Jan/Mar; [cited 2017 Dec 14]; 39(104):9-17. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-11042015000100009

13 LaManna JB, Bushy A, Norris AE, Chase SK. Early and Intermediate Hospital-to-Home Transition Outcomes of Older Adults Diagnosed With Diabetes. Diabetes Educ [Internet]. 2016 Feb; [cited 2017 Dec 14]; 42(1):72-86. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Early+and+intermediate+hospital-to-home+transition+outcomes+of+older+adults+diagnosed+with+diabetes.+Diabetes+Educ.+2016+oct%3B42(1)%3A72-86

14 Salci MA, Maceno P, Rozza SG, Silva DMGV, Boehs AE, Heidemann ITSB. Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2013 Jan/Mar; [cited 2017 Dec 14]; 22(1):224-30. Available from: http://www.scielo.br/pdf/tce/v22n1/pt_27

15 Nugent LE, Carson M, Zammitt NN, Smith GD, Wallston KA. Health value & perceived control over health: behavioural constructs to support Type 2 diabetes self-management in clinical practice. J Clin Nurs [Internet]. 2015 Aug; [cited 2017 Dec 14]; 24(15-16):2201-10. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Health+value+%26+perceived+control+over+health%3A+behavioural+constructs+to+support+Type+2+diabetes+self-management+in+clinical+practice

16 Huang MC, Hung CH, Stocker J, Lin LC. Outcomes for type 2 diabetes mellitus patients with diverse regimens. J Clin Nurs [Internet]. 2013 Jul; [cited 2017 Dec 14]; 22(13-14):1899-906. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Outcomes+for+type+2+diabetes+mellitus+patients+with+diverse+regimens

17 Martin AL, Lipman RD. The future of diabetes education: expanded opportunities and roles for diabetes educators. Diabetes Educ [Internet]. 2013 Jul/Aug; [cited 2017 Dec 14]; 39(4):436-46. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=The+future+of+diabetes+education%3A+expanded+opportunities+and+roles+for+diabetes+educators.+Diabetes+Educ.+2013+jul%2Faug%3B39(4)%3A436-46

18 Wolff K, Chambers L, Bumol S, White RO, Gregory BP, Davis D, et al. The PRIDE (Partnership to Improve Diabetes Education) Toolkit: Development and Evaluation of Novel Literacy and Culturally Sensitive Diabetes Education Materials. Diabetes Educ [Internet]. 2016 Feb; [cited 2017 Dec 14]; 42(1):23-33. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=The+PRIDE+(Partnership+to+improve+diabetes+education)+toolkit+development+and+evaluation+of+novel+literacy+and+culturally+sensitive+diabetes+education+materials

19 Rodrigues D, Santos VE. A educação em saúde na Estratégia Saúde da Família: uma revisão bibliográfica das publicações cientificas no Brasil. J Health Sci Inst [Internet]. 2010; [cited 2017 Dec 14]; 28(4):321-4. Available from: https://www.unip.br/comunicacao/publicacoes/ics/edicoes/2010/04_out-dez/V28_n4_2010_p321-324.pdf

20 Gómez-Palencia IP, Castillo-Ávila IY, Alvis-Estrada LR. Uncertainty in Adults with Type 2 Diabetes According to Merle Mishel's Theory. Aquichan [Internet]. 2015; [cited 2017 Dec 14]; 15(2):210-8. Available from: http://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-757232

21 Berry DC, Williams W, Hall EG, Heroux R, Bennett-Lewis T. Imbedding Interdisciplinary Diabetes Group Visits Into a Community-Based Medical Setting. Diabetes Educ [Internet]. 2016 Feb; [cited 2017 Dec 14]; 42(1):96-107. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Imbedding+interdisciplinary+diabetes+group+visits+into+a+community-based+medical+setting

22 Gazzinelli MF, Souza V, Fonseca RMGS, Fernandes MM, Carneiro ACLL, Godinho LK. Educational group practices in primary care: interaction between professionals, users and knowledge. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2015 Mar/Apr; [cited 2017 Dec 14]; 49(2):284-91. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342015000200284

23 Vieira GLC, Cecílio SG, Torres HC. A percepção dos usuários com diabetes sobre a estratégia de educação em grupos na promoção do autocuidado. Esc Anna Nery [Internet]. 2017; [cited 2017 Jun 30]; 21(1):e20170017. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v21n1/1414-8145-ean-21-01-e20170017.pdf

24 Krebs JD, Parry-Strong A, Gamble E, McBain L, Bingham LJ, Dutton ES, et al. A structured, group-based diabetes self-management education (DSME) programme for people, families and whanau with type 2 diabetes (T2DM) in New Zealand: an observational study. Prim Care Diabetes [Internet]. 2013 Jul; [cited 2017 Dec 14]; 7(2):151-8. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=A+structured%2C+group-based+diabetes+self-management+education+(DSME)+programme+for+people%2C+families+and+whanau+with+type+2+diabetes+(T2DM)+in+New+Zealand%3A+An+observational+study

25 Klein HA, Jackson SM, Street K, Whitacre JC, Klein G. Diabetes self-management education: miles to go. Nurs Res Pract [Internet]. 2013; [cited 2015 May 15]; 2013:15. Available from: http://www.hindawi.com/journals/nrp/2013/581012/

26 Lanzoni GMM, Meirelles BHS. A rede de relações e interações da equipe de saúde na atenção básica e implicações para a enfermagem. Acta Paul Enferm [Internet]. 2012; [cited 2017 Dec 14]; 25(3):464-70. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002012000300023
 


Submitted date:
22/08/2017

Accepted date:
16/10/2017

68234c98a95395146a1cbf22 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections