Communication of nursing students in listening to patients in a psychiatric hospital
Comunicación del estudiante de enfermería en la escucha de pacientes en hospital psiquiátrico
A comunicação do estudante de enfermagem na escuta de pacientes em hospital psiquiátrico
Albert Lengruber de Azevedo; Sílvia Teresa Carvalho de Araújo; João Mário Pessoa Júnior; Jaqueline da Silva; Bruna Tavares Uchoa dos Santos; Soraia do Socorro Furtado Bastos
Abstract
Keywords
Resumen
Investigación cualitativa, exploratoria y descriptiva con objetivo de analizar la comunicación del estudiante de enfermería en la escucha de los pacientes en el sufrimiento mental de un hospital psiquiátrico. El estudio se realizó entre abril y mayo de 2013 con 23 estudiantes de enfermería matriculados en una institución pública de educación superior en la Región Sureste de Brasil. Los datos fueron recolectados a partir de la producción artística y entrevistas, y se analizan y clasifican según su contenido temático. La comunicación no verbal proxémica fue designada por unanimidad por los estudiantes como la posición personal del cuerpo de la cara, el cuello y los hombros adoptada en la escucha de los pacientes en el sufrimiento mental. El uso consciente de la proxemia favoreció el razonamiento clínico, mejorar la interacción y la escucha en los trastornos del habla y el pensamiento. Una disponibilidad demanda escucha atenta, efectiva y afectiva, control del miedo, la tensión, la ansiedad y la inseguridad.
Palabras clave
Resumo
Pesquisa qualitativa, exploratória e descritiva, com o objetivo de analisar a comunicação do estudante de enfermagem na escuta de pacientes em sofrimento psíquico internados em um hospital psiquiátrico. Foi realizada entre abril e maio de 2013, com 23 estudantes de enfermagem regularmente matriculados em instituição pública de Ensino Superior da Região Sudeste do Brasil. Os dados foram coletados a partir de produção artística e entrevista, e analisados e categorizados segundo conteúdo temático. A comunicação não verbal proxêmica foi unanimemente apontada pelos estudantes a partir da posição pessoal-corporal do rosto, pescoço e ombros, adotada na escuta dos pacientes em sofrimento psíquico. O uso consciente da proxemia favoreceu o raciocínio clínico, melhorando a interação e a escuta nas desordens da fala e do pensamento. Uma escuta atenta, efetiva e afetiva demanda disponibilidade, controle do medo, da tensão, da ansiedade e da insegurança.
Palavras-chave
References
1 McKenna L, Brown T, Boyle M, Williams B, Palermo C, Molloy E. Listening and communication styles in nursing students. J Nurs Educ Pract [Internet]. 2014; [cited 2017 Jan 16]; 4(11):50-8. Available from:
2 Pazargadi M, Fereidooni Moghadam M, Fallahi Khoshknab M, Alijani Renani H, Molazem Z. The Therapeutic Relationship in the Shadow: Nurses’ Experiences of Barriers to the Nurse-Patient Relationship in the Psychiatric Ward. Issues Ment Health Nurs [Internet]. 2015 Jul [cited 2017 Jan 6]; 36(7):551-7. Available from:
3 Azevedo AL, Araújo STC, Vidal VLL. How nursing students perceive communication with patients in mental health. Acta Paul Enferm [Internet]. 2015 [cited 2017 Jan 16]; 28(2):125-31. Available from:
4 Mathevula FR, Khoza LB. Nurse educators and student nurse neophytes’ perceptions of good interaction in the classroom setting. Health SA Gesondheid [Internet]. 2013; [cited 2017 Jan 16]; 18(1):[ aprox. 9 telas]. Available from:
5 Paes MR, Maftum MA. Communication between nursing team and patients with mental disorder in an emergency service. Ciênc Cuid Saúde [Internet]. 2013 Jan/Mar; [cited 2017 Jan 16]; 12(1):55-61. Available from:
6 Jorge MS, Pinto DM, Quinderé PD, Pinto AG, Sousa FS, Cavalcante CM. Promotion of Mental Health - Technologies for Care: emotional involvement, reception, co-responsibility and autonomy. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2011 [cited 2017 Jan 16]; 16(7):3051-60. Available from:
7 Hall ET. A Dimensão oculta. São Paulo: Martins Fontes; 2005.
8 Prochet TC, Silva MJP. Proxêmica e cinésica como recursos comunicacionais entre o profissional de saúde e o idoso hospitalizado. Rev Enferm UERJ [Internet]. 2012 Jul/Set [cited 2017 Jan 16]; 20(3):349-54. Available form:
9 Wyder M, Bland R, Blythe A, Matarasso B, Crompton D. Therapeutic relationships and involuntary treatment orders: Service users’ interactions with health-care professionals on the ward. Int J Ment Health Nurs [Internet]. 2015 Apr [cited 2017 Jan 16]; 24(2):181-9. Available from:
10 Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2011. 279p.
11 Farrelly S, Lester H, Rose D, Birchwood M, Marshall M, Waheed W, et al. Improving Therapeutic Relationships - Joint Crisis Planning for Individuals With Psychotic Disorders. Qual Health Res [Internet]. 2015 Dec [cited 2016 Jan 16]; 25(12):1637-47. Available from:
12 Zamanzadeh V, Valizadeh L, Azimzadeh R, Aminaie N, Yousefzadeh D. First and Fourth-Year Student’s Perceptions about Importance of Nursing Care Behaviors: Socialization toward Caring. J Caring Sci [Internet]. 2014 Jun 1 [cited 2017 Jan 16]; 3(2):93-101. Available from:
13 Terra AC, Vaghetti HH. Proxemics Communication in Nursing work: an integrative literature review. Cienc Enferm [Internet]. 2014; [cited 2017 Jan 18]; 20(1):23-34. Available from:
14 Bax AMC, Araujo STC. No verbal expression from the patient in care: perception of the nurse in cardio intensive care unit. Esc Anna Nery [Internet]. 2012 Out/Dez; [cited 2017 Jan 16]; 16(4):728-33. Available from:
15 Menezes SSC, Correa CG, Gengo e Silva RC, Cruz DAML. Clinical reasoning in undergraduate nursing education: a scoping review. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2015; [cited 2017 Jan 16]; 49(6):1032-9. Available from:
16 Camillo SO, Nóbrega MPSS, Theo NC. Nursing undergraduate students’ view on listening to patients during care delivery. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2010 [cited 2017 Jan 16]; 44(1):99-106. Available from:
17 Franzoi MAH, Santos JLG, Backes VMS, Ramos FRS. Musical intervention as a nursing care strategy for children with autism spectrum disorder at a psychosocial care center. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2016 [cited 2017 Jan 16]; 25(1):e1020015. Available from:
18 Souza DN, Souza FN. Nursing Teaching Strategies by Encouraging Students’ Questioning, Argumentation and Explanation. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2014 [cited 2017 Jan 16]; 48(Sp2):155-63. Available from:
19 Carvalho EC, Cruz DALM, Herdman TH. Contribuição das linguagens padronizadas para a produção do conhecimento, raciocínio clínico e prática clínica da Enfermagem. Rev Bras Enferm [Internet]. 2013 [cited 2017 Jan 16]; 66(Spe):134-41. Available from:
Submitted date:
11/15/2016
Accepted date:
02/03/2017