Citrus Research & Technology
https://app.periodikos.com.br/journal/citrusrt/article/doi/10.4322/crt.24021
Citrus Research & Technology
Note

Public perception of citrus fruit consumption during the COVID-19 pandemic in Brazil

Percepção pública do consumo de frutas cítricas durante a pandemia da COVID-19 no Brasi

Michael Willian Rocha de Souza, Adriana Grandis, Marcela Sant’Anna Cordeiro da Silva, Marcelo Almeida de Oliveira Junior & Matheus Luís Docema

Downloads: 1
Views: 528

Abstract

Adequate nutrition has become a priority for the psychologically and emotionally affected population, especially those under stress due to quarantine and people affected by Coronavirus Disease in 2019 (COVID-19). However, records on eating behavior variations due to Brazil’s pandemic are still incipient, and it is crucial to know and identify frequent incentives that arouse interest in a class of products. Therefore, this study aimed to analyze the final consumer behaviors and the consumption influence of citrus fruits and their products, as a vitamin C source, in the COVID-19 pandemic in Brazil. By applying an online questionnaire prepared on the Google® Forms platform, a survey was conducted with the voluntary participation of 546 unidentified respondents. The answers obtained made it possible to trace the participants’ sociodemographic characteristics and consumption habits. According to the interviewees, there was a predominance of adults between 25 and 34 years old, female, single, living in the Southeast macro-region, and people with a master’s and doctorate. level education. With the onset of the COVID-19 pandemic, most of the population interviewed did not change their consumption of citrus fruits and their products, but the place of purchase changed, possibly due to social isolation. Marketing is of fundamental importance in the Brazilian citrus industry, which is facing the challenge of encouraging a healthier diet and searching for expansion of the fresh fruit market.

Keywords

lemon, nutrition assistance, orange, SARS-CoV-II, food immunity

Resumo

A nutrição adequada tornou-se uma prioridade para a população tanto psicológica, quanto emocionalmente afetada, especialmente aqueles sob estresse devido à quarentena e pessoas afetadas pela doença de Coronavirus em 2019 (COVID-19). Entretanto, os registros de variações de comportamento alimentar devido à pandemia brasileira ainda são incipientes, e é crucial conhecer e identificar incentivos frequentes que despertam o interesse por uma classe de produtos. Portanto, este estudo teve como objetivo analisar os comportamentos do consumidor final e a influência do consumo de frutas cítricas e seus produtos, como fonte de vitamina C, na pandemia da COVID-19 no Brasil. Ao aplicar um questionário online preparado na plataforma Google® Forms, foi realizada uma pesquisa com a participação voluntária de 546 entrevistados não identificados. As respostas obtidas tornaram possível rastrear as características sociodemográficas e os hábitos de consumo dos participantes. Segundo os entrevistados, houve predominância de adultos entre 25 e 34 anos de idade, do sexo feminino, solteiros, residentes na macrorregião Sudeste, e pessoas com nível de mestrado e doutorado. Com o início da pandemia da COVID-19, a maioria da população entrevistada não mudou seu consumo de frutas cítricas e seus produtos, mas o local de compra mudou, possivelmente devido ao isolamento social. A propaganda é de fundamental importância na indústria cítrica brasileira, que enfrenta o desafio de incentivar uma dieta mais saudável e buscar a expansão do mercado de frutas frescas.

Palavras-chave

limão, assistência nutricional, laranja, SARS-CoV-II, imunidade alimentar

Submitted date:
06/03/2022

Reviewed date:
09/14/2022

Accepted date:
11/16/2022

6391f400a953951e367eeaa3 citrusrt Articles
Links & Downloads

Citrus R&T

Share this page
Page Sections