Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões
https://app.periodikos.com.br/journal/rcbc/article/doi/10.1590/0100-6991e-20243749
Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões
Ensino

Avaliação dos resultados dos últimos 5 anos (2018-2022) da prova do Título de Especialista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões

Results of the Last 5 Years (2018-2022) of the Specialist Title Exam of The Brazilian College of Surgeons

Gerson Alves Pereira Júnior; Pedro Tadao Hamamoto-Filho; Roberto Rasslan; Dyego Sá Benevenuto; Eduardo Nacur Silva; Alexandre Ferreira Oliveira; Pedro Eder Portari Filho

Downloads: 0
Views: 119

Resumo

O artigo aborda a evolução da prova de título de especialista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões (CBC), destacando a importância de avaliar não apenas o conhecimento teórico, mas também as habilidades práticas e o comportamento ético dos candidatos. A prova foi instituída em 1971, inicialmente com apenas a fase escrita, e posteriormente foi incluída a prova prática oral, a partir da 13ª edição em 1988. Em 2022, foi aprimorado o processo de avaliação, incluindo na prova prática o uso de estações simuladas, visando avaliar habilidades práticas e de comunicação, além do raciocínio clínico, buscando garantir a excelência da avaliação da formação dos cirurgiões. O objetivo deste estudo é demonstrar o desempenho dos candidatos nos últimos cinco anos da Prova de Título de Especialista e comparar os resultados dos desempenhos entre os diferentes grupos de formação cirúrgica dos candidatos. Foram analisados os resultados obtidos pelos candidatos das diversas categorias inscritas na prova nas edições de 2018 a 2022. Ficou evidente e estatisticamente significativa a diferença entre os médicos que fizeram três anos de residência reconhecida pelo MEC em relação aos demais categorias de candidatos ao Título de Especialista.

Palavras-chave

Avaliação de Desempenho Profissional; Cirurgia Geral; Treinamento por Simulação; Sociedades Médicas

Abstract

The article discusses the evolution of the Brazilian College of Surgeons (CBC) specialist title exam, highlighting the importance of evaluating not only theoretical knowledge, but also the practical skills and ethical behavior of candidates. The test was instituted in 1971, initially with only the written phase, and later included the oral practical test, starting with the 13th edition in 1988. In 2022, the assessment process was improved by including the use of simulated stations in the practical test, with the aim of assessing practical and communication skills, as well as clinical reasoning, in order to guarantee excellence in the assessment of surgeons training. The aim of this study is to demonstrate the performance of candidates in the last five years of the Specialist Title Test and to compare the performance results between the different surgical training groups of the candidates. The results obtained by candidates from the various categories enrolled in the test in the 2018 to 2022 editions were analyzed. There was a clear and statistically significant difference between doctors who had completed three years of residency recognized by the Ministry of Education in relation to the other categories of candidates for the Specialist Title..

Keywords

Employee Performance Appraisal; General Surgery; Simulation Training

Referências

1. Aguiar AC, Ribeiro ECO. The concept and evaluation of skills and competence in medical education: current expert perspectives. Rev. Bras. Educ. Med. 2010;34(3):371-8. doi: 10.1590/S0100-55022010000300006.

2. Bica RBS, Kornis GEM. Medical licensing examinations - are they a good idea for medical education in Brazil? Interface (Botucatu). 2020;24:e180546 doi: 10.1590/Interface.180546.

3. Boursicot K, Etheridge L, Setna Z, Sturrock A, Ker J, Smee S, et al. Performance in assessment: consensus statement and recommendations from the Ottawa conference. Med Teach. 2011;33(5):370-83. doi: 10.3109/0142159X.2011.565831.

4. Cruess RL, Cruess SR, Steinert Y. Amending Miller's Pyramid to Include Professional Identity Formation. Acad Med. 2016 Feb;91(2):180-5. doi: 10.1097/ACM.0000000000000913.

5. Epstein RM, Hundert EM. Defining and assessing professional competence. JAMA. 2002;287(2):226-35. doi: 10.1001/jama.287.2.226.

6. Gontijo ED, Alvim C, Megale L, Melo JRC. Essential competences for the training and evaluation of performance in undergraduate medical education. Rev. Bras. Educ. Med. 2013;37(4):526-39. doi: 10.1590/S0100-55022013000400008.

7. Pereira Júnior GA. Avaliação na educação em saúde com uso da simulação. Capítulo 12, in Pereira Junior GA, Guedes HTV. Simulação em saúde para ensino e avaliação: conceitos e práticas. Editora Cubo, São Carlos/SP, 2021. doi: 10.4322/978-65-86819-11-3.

8. Miller GE. The assessment of clinical skills/competence/performance. Acad Med. 1990;65(9 suppl):S63-S67. doi: 10.1097/00001888-199009000-00045.

9. Norcini J, Lippner RJ, Grosso LI. Assessment in the context of licensure and certification. Teach Learn Med. 2013;25 Suppl 1:62-7. doi: 10.1080/10401334.2013.842909.

10. Shumway JM, Harden RM. AMME Guide No. 25: the assessment of learning outcomes for the competent and reflective physician. Med Teach. 2003;25(6):569-84. doi: 10.1080/0142159032000151907.

11. Van Der Vleuten C, Schuwirth L, Scheele F, Driessen E, Hodges B. The assessment of professional competence: building blocks for theory development. Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol. 2010;24(6):703-19. doi: 10.1016/j.bpobgyn.2010.04.001.

12. Wass V, Bowden R, Jackson N. The principles of assessment design. In: Jackson N, Jamieson A, Khan A, editors. Assessment in medical education and training. Oxford: Radcliffe-Oxford; 2007. p. 11-26.

 

 


Submetido em:
18/03/2024

Aceito em:
01/04/2024

66a7aa94a9539554655778b4 rcbc Articles

RCBC

Share this page
Page Sections