Resumo
JUSTIFICATIVA E OBJETIVOS: A avaliação pré-operatória vem sendo realizada com maior freqüência pelo anestesiologista. O objetivo deste trabalho foi pesquisar de forma transversal a satisfação de clientes externos e internos do serviço de avaliação pré-operatória ambulatorial do Complexo Hospitalar Santa Casa de Porto Alegre (APOA). MÉTODO: Foi feita aplicação de questionários para verificar a satisfação de clientes externos (pacientes) antes e após consulta e clientes internos (anestesiologistas e cirurgiões), durante um mês. RESULTADOS: Os pacientes apresentaram um grau de satisfação de 99%, os anestesiologistas 97% e os cirurgiões 76%. CONCLUSÕES: As principais dificuldades ocorreram e foram salientadas no contexto das sugestões dos clientes, principalmente na organização logística das etapas do processo e na aceitação de condutas pré-operatórias embasadas em evidências clínico-epidemiológicas por parte dos demais anestesiologistas.
Palavras-chave
ANESTESIA, AVALIAÇÃO PRÉ-OPERATÓRIA
Abstract
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Increasingly, anesthesiologists are performing preoperative evaluation. This study aimed at transversally evaluating external and internal clients satisfaction with Santa Casa de Porto Alegre outpatient preoperative evaluation department (APOA). METHODS: A questionnaire was applied for one month to external clients (patients) before and after evaluation, and internal clients (anesthesiologists and surgeons) to evaluate their satisfaction with the preoperative evaluation department. RESULTS: Ninety-nine percent of patients, 97% of anesthesiologists and 76% of surgeons were happy with the service. CONCLUSIONS: Major issues were identified through clients suggestions and were primarily related to process logistics and to the difficulties of other anesthesiologists in accepting preoperative approaches based on APOAs clinical and epidemiological evidences.
Keywords
ANESTHESIA, PREOPERATIVE EVALUATION
References
Macuco MV, Macuco OC, Bedin A. Efeito de um consultório de Anestesiologia sobre as preocupações, percepções e preferências relacionadas à anestesia: Comparação entre o sexo masculino e feminino. Rev Bras Anestesiol. 1999;49:179-189.
Feeley TW. The Anesthesiologist as Perioperative Physician: New Challenges, New Roles. ASA Refr Course. 1998;26:63-72.
Warner MA. Cost Containment in Anesthesia: Is It Worth the Effort?. ASA Refr Course. 1998;26:225-233.
Tucker M, Davis D. Key ingredients for successful implementation of just in time: a system for all business sizes. Business Horizons. 1993;5:59-65.
Fischer SP. Development and effectiveness of an anesthesia preoperative evaluation clinic in a teaching hospital. Anesthesiology. 1996;85:196-206.
Thys DM. The Role of Information Systems in Anesthesia. ASA Refr Course. 1998;26:205-214.
Roizen MF. Preoperative Evaluation. Anesthesia. 2000:824-844.
Koch ME. Office Anesthesiology: Considerations for Todays Practitioner. ASA Refr Course. 1999;27:103-108.
Mathias LAST, Mathias RS. Avaliação pré-operatória: um fator de qualidade. Rev Bras Anestesiol. 1997;47:335-349.