Manual Therapy, Posturology & Rehabilitation Journal
https://app.periodikos.com.br/journal/mtprehab/article/doi/10.17784/mtprehabJournal.2016.14.420
Manual Therapy, Posturology & Rehabilitation Journal
Research Article

Construction of concept map on the physiotherapeutic evaluation in the rheumatic patients: an experience report

Benjamim Júnior, Nailton; Cirne, Gabriele Natane de Medeiros; Carvalho, Adriano Araújo de; Melo, Laiza Oliveira Mendes de; Barbosa, Maria Clara Silva; Silva, Yuri Medeiros; Souza, Marcelo Cardoso de

Downloads: 0
Views: 806

Abstract

Introduction: The construction of concept maps should be carried out considering a hierarchical structuring of the concepts that will be presented. The mapping is a technique that can be used in various situations. Objective: the objective of this study is to construct a concept map within the perspective of the physiotherapy evaluation in rheumatology and to report the students’ experience in this learning process. Method: This study is an experience report by the students of the tenth period of the Physiotherapy course from the Faculty of Health Sciences at Trairi/Federal University of Rio Grande do Norte, who were in activities of the Rheumatological Physiotherapy Internship, held in the school clinic of physiotherapy of the institution. A total of six students developed their concept maps using the CmapTools 6.01 software. Results: We can observe through the students’ reports that they understood the importance of using this type of tool as a way to improve and optimize learning. Conclusions: Experience reports show that indeed the construction of the concept map brings positive effects in the rescue of theoretical content and facilitates clinical practice.

Keywords

Educational Technology, Rheumatology, Physiotherapy.

References

1- Pelizzari A, Kriegl ML, Baron MP, Finck NTL, Dorocinski SI. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Psicologia Educação e Cultura. 2002;2(1):37-42.

2- Moreira MA, Masini EFS. Aprendizagem Significativa: A teoria de David Ausubel, São Paulo: Centauro Editora; 2009.

3- Novak JD. Conocimiento e Aprendizaje: Los mapas conceptuales como herramientas facilitadoras para escuelas y empresas. Madrid: Editorial Alianza; 1998.

4- Novak JD, Gowin, DB. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas; 1999.

5- Tavares R. Construindo mapas conceituais. Ciências & Cognição. 2007; (12):72-85.

6- Moreira MA, Buchweitz B. Novas estratégias de ensino e aprendizagem: os mapas conceituais e o Vê epistemológico. Lisboa: Plátano Edições Técnicas; 1993.

7- Ferreira PB, Cohrs CR, Domenico EBL. Software CMAP TOOLS® para a construção de mapas conceituais: a avaliação dos estudantes de enfermagem. Rev. Esc. Enferm. 2012; 46(4):967-72.

8- Ministério da Saúde (Br). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Diretrizes para o cuidado das pessoas com doenças crônicas nas redes de atenção à saúde e nas linhas de cuidado prioritárias. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2013.

9- Rosa DJF, Machado RF, Fraga RO, Scotton AS, Souza VA, Fernandes B. Eritema elevatum diutinum como diagnóstico diferencial das doenças reumatológicas: relato de caso. Rev Bras Reumatol 2012;52(2):288-94.

10- Garcia W. Coletânea de Questões e Habilidades Gerais e Específicas do ENADE – Medicina / Wander Garcia - Campinas, SP : Editora Foco, 2013.

11- Carvalho MAP, Bértolo MB, Lanna CCD. Reumatologia: Diagnóstico e Tratamento.3 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.

12- Tavares R. Construindo mapas conceituais. Ciênc Cogn. 2007;12(4):72-85.

13- Balduino AFA, Gomes IM, Lacerda MR, Mantovani MF. A utilização de mapas conceituais no estudo de um referencial metodológico: relato de experiência. Ciência, Cuidado e Saúde. 2013; 12(1):177-83.

14- Alfaro-Lefevre R. Aplicação do processo de enfermagem: uma ferramenta para o pensamento crítico. Porto Alegre: Artmed; 2010.

15- Bittencourt GKGD, Nóbrega MML, Medeiros ACT, Furtado LG. Mapas conceituais no ensino de pós-graduação em enfermagem: relato de experiência. Rev Gaúcha Enferm. 2013;34(2):172-176.

16- Turns J, Atman CJ, Adams R. Concept maps for engineering education: a cognitively motivated tool supporting varied assessment functions. IEEE Transactions on Education. 2000; 43(2): 164-173.

17- Moreira MA, Masini EFS. Aprendizagem significativa. A teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro. 2006.

18. Nesbit JC, Adesope OO. Learning with concept and knowledge maps: a meta-analysis. Rev Educ Res. 2006;76(3):413–48.

19- Henige K. Use of concept mapping in an undergraduate introductory exercise physiology course. Adv Physiol Educ. 2012;36(3):197–206.

20- Dyer JO, Hudon A, Montpetit-Tourangeau K, Charlin B, Mamede S, van Gog T. Example-based learning: comparing the effects of additionally providing three different integrative learning activities on physiotherapy intervention knowledge. BMC Med Educ. 2015 Mar 7;15:37.

5a9ed9f80e8825da1c77d856 mtprehab Articles
Links & Downloads

Man. Ther., Posturology Rehabil. J.

Share this page
Page Sections