Leisure in virtual social network: a possibility of an authentic dialogue
El ocio en la red social virtual: una posibilidad de diálogo auténtico
O lazer em rede social virtual: uma possibilidade de diálogo autêntico
Célia Maria Gomes Labegalini; Giselle Fernanda Previato; Geisieli Maria Sgrignoli Dias; Lígia Carreira; André Estevam Jaques; Vanessa Denardi Antoniassi Baldissera
Abstract
Objective: To analyze the construction of an authentic dialogue regarding the topic leisure through an educative activity developed in a virtual social group.
Methods: This is a documental research, with qualitative, descriptive, and exploratory approaches. Five discussion records were analyzed, which took place in Culture Circles, a closed group under virtual media space of Facebook®, including eleven senior undergraduates in nursing. The data was analyzed according to the interpretative analysis technique, supported by the Dialogical Theory of Freire.
Results: It was seen that: there was an educational dialogue towards leisure in virtual fields; leisure in the dialogue among the pairs; dialogue between students and knowledge mediators regarding leisure. The educational activities stimulated the authentic dialogue, emphasizing personal leisure, its benefits, and a reflection regarding professional practice.
Conclusion: Social groups founded in virtual media instruments are near to the academic everyday life and can be aimed into educative purposes using dialogue to transform the educational process more innovative, active, and participative.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Analisar a construção do diálogo autêntico sobre a temática lazer por meio de uma atividade educativa desenvolvida em grupo social virtual.
Métodos: Pesquisa documental, qualitativa, descritiva e exploratória. Foram analisados cinco registros de discussões desenvolvidas em Círculos de Cultura, realizados em um grupo fechado na mídia virtual Facebook® com onze graduandos em enfermagem. Os dados foram analisados segundo a técnica de análise interpretativa, embasada no referencial da Teoria Dialógica de Freire.
Resultados: Interpretou-se que houve: construção do diálogo educacional para o lazer em campos virtuais; lazer no diálogo entre os pares; diálogo entre alunos e mediadores de saberes sobre o lazer. As atividades educativas estimularam o diálogo autêntico, enfatizando o lazer pessoal, os seus benefícios e a reflexão sobre a prática profissional.
Conclusão: Grupos sociais realizados em mídia virtual estão próximos do cotidiano acadêmico e podem ter finalidade educativa pautada no diálogo por tornar o processo educativo inovador, ativo e participativo.
Palavras-chave
References
1 Mairs K, McNeil H, McLeod J, Prorok JC, Stolee P. Online strategies to facilitate health-related knowledge transfer: a systematic search and review. Health inf. libr. j [internet]. 2013. [Cited 2016 Jun 20];30:261-77. Available from:
2 Manca S, Ranieri M. Is it a tool suitable for learning? A critical review of the literature on Facebook as a technology-enhanced learning environment. JCAL. [internet]. 2013. [Cited 2016 Jun 15];29(6):487-50. Available from:
3 Andrew L, Maslin-Prothero S, Ewens B. Enhancing the online learning experience usingvirtual interactive classrooms. Aust. j. adv. nurs. [internet]. 2015. [Cited 2016 Apr 01];32(4):22-31. Available from:
4 Green JA, Choudhry NK, Kilabuk E, Shrank WH. Online social networking by patients with diabetes: a qualitative evaluation of communication with Facebook. J gen. intern. med. [internet]. 2011. [Cited 2016 Feb 13];26(3):287-92. Available from:
5 Sharma SK, Joshi A, Sharma H. A multi-analytical approach to predict the Facebook usage in higher education. Comput. hum. behav. [internet]. 2016. [Cited 2016 Feb 27];55:340-53. Available from:
6 Castro VC, Carreira L. Leisure activities and attitude of institutionalized elderly people: a basis for nursing practice. Rev. latinoam. enferm. [internet]. 2015. [Cited 2016 Jul 04];23(2): 307-314. Available from:
7 Trevisan DD, Minzon DT, Testi CV, Ramos NA, Carmona EV, Silva EM. Education of nurses: detachment between undergraduation courses and professional practices. Ciênc. cuid. saúde. [internet]. 2013. [Cited 2016 Jul 14];12(2):331-7. Available from:
8 Freire P. Pedagogia do Oprimido. 50 ed. Rio de Janeiro (RJ): Paz e Terra; 2011. 184p.
9 Freire P. Pedagogia da Autonomia. 43 ed. Rio de Janeiro (RJ): Paz e Terra; 2011. 144p.
10 Cellard A. A análise documental. In: Poupart J, et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis (RJ): Vozes; 2008. 464p.
11 Polit DF, Beck CT, Hungler BP. Fundamentos de pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para a prática da enfermagem. 7 ed. Porto Alegre (RS): Artmed; 2011. 669p.
12 Gil AC. Didática no ensino superior. São Paulo (SP): Atlas; 2006. 286p.
13 Biscarde DGS, Santos PM, Silva LB. Formação em saúde, extensão universitária e Sistema Único de Saúde (SUS): conexões necessárias entre conhecimento e intervenção centradas na realidade e repercussões no processo formativo. Interface comun. saúde educ. [internet]. 2014. [Cited 2016 Apr 01];18(48):177-86. Available from:
14 Silva APSS, Pedro ENR. Autonomy in nursing student's process of knowledge construction: the educational chat as a teaching tool. Rev. latinoam. enferm [internet]. 2010. [Cited 2016 Apr 04];18(2):210-6. Available from:
15 Morin E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2 ed. São Paulo (SP): Cortez; 2000. 115p.
16 Fumian AM, Rodrigues DCGA. O Facebook enquanto plataforma de ensino. R. Bras.de Ensino de C&T [internet]. 2013. [Cited 2016 Apr 10];6(2):173-82. Available from:
Submitted date:
11/02/2016
Accepted date:
02/25/2017