Visual acuity and academic performance of students in a Brazilian Amazon municipality
La agudeza visual y el rendimiento escolar de estudiantes en una ciudad de la Amazonia Brasileña
Acuidade visual e desempenho escolar de estudantes em um município na Amazônia Brasileira
Lauramaris de Arruda Régis-Aranha; Francimara Holanda Moraes; Sanya Thaina Cristovam dos Santos; Nicolás Esteban Castro Heufemann; Waldeyde Oderilda Gualberto Magalhães; Rachid Pinto Zacarias Filho; Adriana Beatriz Silveira Pinto
Abstract
Objective: To evaluate visual acuity deficiency and its association with academic performance in schoolchildren.
Methods: A cross-sectional study was carried out with 1,050 students between 05 and 17 years of age from the public school system of Barcelos, Amazonas. The examination was performed at the school itself and with the aid of Snellen's Optometric Scale.
Results: Of the 1,050 students submitted to the examination, 526 (50.1%) were female. The frequency for low acuity was 6.3% (66/1050). Among the students evaluated, there was no statistically significant difference at a 5% level for visual acuity and academic performance (p = 0.223).
Conclusion: The study indicated a low frequency for visual deficit in the public school students of Barcelos - AM. In spite of this, it is advisable to carry out actions directed to eye health throughout the educational public network, aiming at prevention and early treatment of these students.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Avaliar a deficiência na acuidade visual e sua associação com o desempenho escolar em escolares.
Métodos: Estudo transversal realizado com 1.050 estudantes entre 05 e 17 anos de idade, da rede pública de ensino de Barcelos, Amazonas. O exame foi realizado na própria escola e com o auxílio da Escala optométrica de Snellen.
Resultados: Dos 1.050 estudantes submetidos ao exame, 526 (50,1%) pertenciam ao sexo feminino. A frequência para baixa acuidade foi de 6,3% (66/1050). Entre os alunos avaliados, não houve diferença estatisticamente significativa em nível de 5% para acuidade visual e desempenho escolar (p = 0,223).
Conclusão: O estudo indicou baixa frequência para déficit visual nos estudantes da rede pública de ensino de Barcelos - AM. Apesar disso, aconselha-se a realização de ações voltadas à saúde ocular em toda rede pública de ensino, visando à prevenção e o tratamento precoce desses estudantes.
Palavras-chave
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Submitted date:
08/30/2016
Accepted date:
02/14/2017