Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.5935/1414-8145.20170022
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

Self-care of a child with autism spectrum by means of Social Stories  

Autocuidado del niño con espectro autista mediante las Social Stories

Autocuidado da criança com espectro autista por meio das Social Stories 

Patricia Maria da Silva Rodrigues; Maria Cicera dos Santos de Albuquerque; Mércia Zeviani Brêda; Ivanise Gomes de Souza Bittencourt; Givânya Bezerra de Melo; Alana de Araujo Leite

Downloads: 0
Views: 28

Abstract

Objectives: To apply the nursing process of the self-care theory by Dorothea Orem and use Social Stories as a learning tool combined with the self-care theory to children with autism spectrum disorder.

Methods: A qualitative descriptive study, single case of a child with Asperger syndrome, was carried out at the child's home, based on the theory of Dorothea Orem, with the use of the Social Stories. Data were collected by means of semistructured interviews, anamnesis and nursing interventions.

Results: Three weekly interventions to encourage self-care and evaluations with the mother regarding the child's development were carried out. The child evolved from the partially compensatory system to the supportive-educative system due to the increase in self-care capacity to take a bath, brush his teeth, and clean himself after intestinal elimination.

Conclusion: The association of the Orem's theory with Social Stories was considered an effective strategy to encourage the child's self-care.

 

Keywords

Autistic Disorder; Self Care; Nursing; Nursing Process

Resumen

Objetivos: Aplicar el proceso de enfermería de la teoría del autocuidado de Dorothea Orem y utilizar las Social Stories como herramienta de aprendizaje aliada a teoría del autocuidado al niño con Trastorno del Espectro Autista.

Métodos: Estudio cualitativo, descriptivo, caso único de niño con Síndrome de Asperger. Realizado en domicilio, fundamentado en teoría de Dorothea Orem, utilizando las Social Stories. Datos recolectados mediante entrevistas semiestructuradas, anamnesis e intervenciones de enfermería.

Resultados: Se realizaron tres intervenciones semanales de estimulación del autocuidado y evaluaciones con la madre sobre evolución del niño. Se constató tal evolución, del sistema parcialmente compensatorio al sistema de apoyo educativo debido al incremento de capacidad de autocuidado en baño, cepillado de dientes e higiene luego de evacuación intestinal.

Conclusión: La asociación de la teoría de Orem con las Social Stories se mostró como estrategia efectiva en el estímulo del autocuidado en el niño.

Palabras clave

Trastorno Autístico; Autocuidado; Enfermería; Procesos de Enfermería  

Resumo

Objetivos: Aplicar o processo de enfermagem da teoria do autocuidado, de Dorothea Orem, e utilizar a Social Stories como ferramenta de aprendizagem aliada à teoria do autocuidado pela criança com Transtorno do Espectro Autista.

Métodos: Estudo qualitativo, descritivo, caso único de uma criança com Síndrome de Asperger. Realizado no domicílio, fundamentado na teoria de Dorothea Orem, com utilização da Social Stories. Coleta de dados feita por meio de entrevistas semiestruturadas, anamnese e intervenções de enfermagem.

Resultados: Realizaram-se três intervenções semanais para o estímulo ao autocuidado e avaliações com a mãe acerca da evolução da criança. Constatou-se a evolução da criança do sistema parcialmente compensatório para o sistema de apoio-educação, devido ao aumento da capacidade de autocuidado no banho, na escovação dos dentes e na higienização após as eliminações intestinais.

Conclusão: A associação da teoria de Orem com a Social Stories apresentou-se como uma estratégia efetiva no estímulo ao autocuidado pela criança.

Palavras-chave

Transtorno Autístico; Autocuidado; Enfermagem; Processos de Enfermagem

References

1 Bagarollo MF, Panhoca I. A constituição da subjetividade de adolescentes autistas: um olhar para as histórias de vida. História de vida de adolescentes autistas. Relato de Pesquisa. Rev bras educ espec [Internet]. 2010 Jul 20 [cited 2015 Mar 21];16(2):231-250. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382010000200006&script=sci_arttext. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382010000200006

2 Ministério da Saúde (BR). Diretrizes de Atenção à Reabilitação da Pessoa com Transtorno do Espectro do Autismo. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2013. 86 p.

3 American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association; 2013. 976 p.

4 Ministério da Saúde (BR). Linha de cuidado para a atenção às pessoas com transtornos do espectro do autismo e suas famílias na Rede de Atenção Psicossocial do Sistema Único de Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2015. 156 p.

5 Van Naarden Braun K, Christensen D, Doernberg N, Schieve L, Rice C, Wiggins L, et al. Trends in the Prevalence of Autism Spectrum Disorder, Cerebral Palsy, Hearing Loss, Intellectual Disability, and Vision Impairment, Metropolitan Atlanta, 1991-2010. PLoS ONE [Internet]. 2015 Apr 29 [cited 2016 Dec 29];10(4):1-21. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4414511/. doi: 10.1371/journal.pone.0124120

6 World Health Organization (WHO). World Autism Awareness Day 2 April [Internet] 2014 [cited 2016 Oct 26]. Available from: http://www.un.org/en/events/autismday/2014/sgmessage.shtml

7 Organização das Nações Unidas no Brasil. 'Sua força é inspiradora', diz secretário-geral da ONU sobre pessoas afetadas pelo autismo [Internet] Organização das Nações Unidas no Brasil; 2014 [updated 2014 Apr 02; cited 2016 Dec 29]. Available from: https://nacoesunidas.org/sua-forca-e-inspiradora-diz-secretario-geral-da-onu-sobre-pessoas-afetadas-pelo-autismo/

8 Serra D. Autismo, família e inclusão. Polêm!ca [Internet]. 2010 Jan 7 [cited 2015 Oct 25];9(1):40-56. Available from: http://www.e-publicacoes.uerj.br/ojs/index.php/polemica/article/view/2693/1854

9 Oliveira C. Um retrato do autismo no Brasil [Internet] Revista Espaço Aberto da USP: São Paulo; 2014 [cited 2016 Oct 26]. Available from: http://www.usp.br/espacoaberto/?materia=um-retrato-do-autismo-no-brasil

10 Carniel EL, Saldanha LB, Fensterseifer LM. Proposta de um plano de cuidados para crianças autistas. Pediatria (São Paulo) [Internet]. 2011 [cited 2015 Mar 25];33(1):4-8. Available from: https://www.yumpu.com/pt/document/view/42226311/proposta-de-um-plano-de-cuidados-para-crianaas-autistas

11 Abreu e Andrade A, Teodoro MLM. Família e Autismo: uma revisão da literatura. Contextos Clínicos [Internet]. 2012 Aug 20 [cited 2014 Dec 5];5(2):133-142. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cclin/v5n2/v5n2a08.pdf. doi: 10.4013/ctc.2012.52.07

12 Orem DE. Nursing: Concepts of practice. St. Louis, EUA: Mosby; 1991. 385 p.

13 Castro EAB, Andrade AM, Santos KB, Soares TC, Esterci LT. Self-Care After Autologous Bone Marrow Transplantation Within The Nursing Care Process. Rev Rene [Internet]. 2012 Oct 2 [cited 2014 Dec 2];13(5):1152-62. Available from: http://www.revistarene.ufc.br/revista/index.php/revista/article/view/86/pdf

14 Gray C. Social Stories and comic strip conversations with students with Asperger syndrome and high-functioning autism. In: Schopler E, Mesibov G, Kunce LJ. Asperger syndrome and high-functioning autism? New York, EUA: Plenum Press; 1998. p. 167-172.

15 Ferrari P. Autismo infantil: o que é e como tratar. Coleção caminhos da psicologia. 4ª ed. São Paulo: Paulinas; 2012. 192 p.

16 Silva ABB, Gaiato MB, Reveles LT. Mundo Singular - Entenda o Autismo. Fontanar; 2012. 190 p.

17 Dias S. Asperger e sua síndrome em 1944 e na atualidade. Rev latinoam psicopatol fundam [Internet]. 2015 Mar 25 [cited 2015 Mar 29];18(2):307-313. Available from: http://dx.doi.org/10.1590/1415-4714.2015v18n2p307.9

18 Scatone D, Wilczynski SM, Edwards RP, Rabian B. Decreasing disruptive behaviors of children with autism using social stories. J autism dev disord [Internet]. 2002 Dec [cited 2014 Nov 20];32(6):535-43. Available from: http://link.springer.com/article/10.1023/A:1021250813367#page-1

19 Dessai RD. Effectiveness of Social Stories in Children with Semantic. Pragmatic Disorder. Advances in Life Science and Technology [Internet]. 2012 [cited 2014 Nov 22];3(1):13-19. Available from: http://www.iiste.org/Journals/index.php/ALST/article/view/964/885. ISSN 2225-062X (Online)

20 Teodoro MC, Casarini KA, Scorsolini-Comin F. Intervenções terapêuticas em pessoas com Síndrome de Asperger: revisão da literatura. Barbarói [Internet]. 2013 Jun 2 [cited 2014 Dec 4];(38):6-25. Available from: http://online.unisc.br/seer/index.php/barbaroi/article/view/2549/2739

21 Ballabriga MCJ, Escudé RMC, Llaberia ED. Escala de Traços Autísticos, 1994; adapt. Assumpção Júnior BF, Kuczynski E, Gabriel RM Rocca CC.; [Internet] 1999 [cited 2014 Oct 15]. Available from: http://www.psiquiatriainfantil.com.br/escalas/tracosautisticos.htm

22 Classificação Internacional para a Prática de Enfermagem - CIPE 2ª Versão. Portuguesa: Ordem dos Enfermeiros; 2011. 174 p.

23 Mcewen M. Visão Geral da Teoria na Enfermagem. In: Mcewen M, Wills EM. Bases Teóricas para Enfermagem. 2ª ed. ArtMed; 2009. p. 48-73.

24 Herculano MMS, Sousa VEC, Galvão MTG, Caetano JÁ, Damasceno AKC. Nursing process application in a patient with gestational hypertension based in Orem. Rev Rene [Internet]. 2011 Feb 17 [cited Nov 25];12(2):401-8. Available from: http://www.revistarene.ufc.br/vol12n2_html_site/a23v12n2.htm

25 Luz ALA, Silva GRF, Luz MHBA. Theory of Dorothea Orem: an analysis of its applicability in service ostomy patients. Rev enferm UFPI [Internet]. 2013 Apr 1 [cited Dec 6];2(1):67-70. Available from: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/7892/1/2013_art_grfsilva3.pdf

26 Wright B, Marshall D, Moore DC, Ainsworth H, Hackney L, Adamson J, et al. Autism Spectrum Social Stories. In: Schools Trial (ASSSIST): study protocol for a feasibility randomised controlled trial analysing clinical and cost-effectiveness of Social Stories in mainstream schools. PMC US National Library of Medicine National Institutes of Health. BMJ Open [Internet]. 2014 Jul 9 [cited 2014 Dec 8];4(7). Available from: http://bmjopen.bmj.com/content/4/7/e005952.full. doi: 10.1136/bmjopen-2014-005952
 


Submitted date:
08/24/2016

Accepted date:
12/28/2016

6825fce1a9539537a8077b56 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections