Mothers/companions of children with cancer: apprehension of the hospital culture
Madres/acompañantes de niños con cáncer: aprehensión de la cultura hospitalaria
Mães/acompanhantes de crianças com câncer: apreensão da cultura hospitalar
Rosana Fidelis Coelho Vieira; Tania Vignuda de Souza; Isabel Cristina dos Santos Oliveira; Rita de Cássia Melão de Morais; Isabela Fornerolli de Macedo; Jackcilane Rosendo de Gois
Abstract
Objectives: To analyze the apprehension of hospital culture by mothers/companions of children with cancer and discuss the construction of symbolic systems by mothers and their implications for the practice of pediatric nursing.
Methods: This is a qualitative study. Twelve mothers who accompanied their children with cancer admitted to the Pediatric Intensive Care Unit participated in the non-directive group interviews. The theoretical framework is linked to the concept of culture by Clifford Geertz. The data collected were submitted to thematic analysis.
Results: Mothers establish interaction in the hospital, acquire technical knowledge and scientific terminologies and apprehend the care recover their autonomy with the hospitalized child. They build significant symbols such as: leadership, decision making and search for information.
Conclusion: Cancer makes mothers/companions strong enough to create symbolic systems that help them survive in the hospital environment. The nursing staff should help these mothers recover their autonomy.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivos: Analisar a apreensão da cultura hospitalar pelas mães/acompanhantes e discutir a construção dos sistemas simbólicos pelas mães e suas implicações para a prática de enfermagem pediátrica.
Métodos: Trata-se de um estudo qualitativo. Doze mães que acompanhavam seus filhos internados com câncer na Unidade de Tratamento Intensivo Pediátrico participaram da entrevista não diretiva em grupo. O referencial teórico está vinculado ao conceito de cultura de Clifford Geertz e os dados foram submetidos a análise temática.
Resultados: As mães estabelecem interação no hospital, adquirem conhecimentos técnicos e terminologias científicas e apreendem os cuidados resgatando sua autonomia com a criança hospitalizada. Constroem símbolos significantes como: liderança, tomada de decisões e busca de informações.
Conclusão: O câncer torna as mães/acompanhantes fortes o suficiente para criar sistemas simbólicos que as ajudam a sobreviver no cenário hospitalar. A equipe de enfermagem deve ajudar essas mães a resgatarem sua autonomia.
Palavras-chave
Referências
1 Ministério da Saúde (BR). Instituto Nacional do Câncer. Estimativa 2014: incidência de câncer no Brasil [página da internet]. Rio de Janeiro (RJ); 2014 [cited 2014 Oct 10]. Available from:
2 Santos LF, Oliveira LMAC, Barbosa MA, Siqueira KM, Peixoto MKV. Reflexos da hospitalização da criança na vida do familiar acompanhante. Rev bras enferm [Internet]. 2013 [cited 2014 Aug 20]; 66(4):473-8. Available from:
3 Oliveira RR, Santos LF, Marinho KC, Cordeiro JABL, Salge AKM, Siqueira KM. Ser mãe de um filho com câncer em tratamento quimioterápico: uma análise fenomenológica. Ciência, Cuidado e Saúde (Paraná) [Internet]. 2010 [cited 2015 Mar 10]; 9(2):374-82. Available from:
4 Angelo M, Moreira PL, Rodrigues LMA. Incertezas do câncer infantil: compreendendo as necessidades da mãe. Esc Anna Nery [Internet]. 2010 [cited 2015 Apr 20]; 14(2):301-8. Available from:
5 Silva LF, Cabral IE, Christoffel MM. The (im)possibilities of play for children with outpatient cancer treatment. Acta paul. enferm. [Internet]. 2010 [cited 2015 Apr 16]; 23(3):334-40. Available from:
6 Geertz C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara; 1989. 213p.
7 Fontanella BJB, Luchesi BM, Saidel MGB, Ricas J, Turato ER, Melo DG. Amostragem em pesquisas qualitativas: proposta de procedimentos para constatar saturação teórica. Cad. Saúde Pública [Internet]. 2011 [cited 2015 Feb 2]; 27(2):389-94. Available from:
8 Chizzotti A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 6a ed. São Paulo: Cortez, 2005.
9 Hoffmann MV, Oliveira ICS. Entrevista não-diretiva: uma possibilidade de abordagem em grupo. Rev Bras Enferm [Internet]. 2009 [cited 2013 Sep 10]; 62(6):923-7. Available from:
10 Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14a ed. São Paulo: Hucitec Editora; 2014. 408p.
11 Miranda KE, Aravena VJ. Sobrecarga, apoyo social y autocuidado en cuidadores informales. Cienc enferm [Internet]. 2012 [cited 2015 Apr 16]; 18(2):23-30. Available from:
12 Souza TV, Oliveira ICS. Interação familiar/acompanhante e equipe de enfermagem no cuidado à criança hospitalizada: perspectivas para a enfermagem pediátrica. Esc Anna Nery [Internet]. 2010 [cited 2014 Sep 16]; 14(3):551-9. Available from:
13 Rodrigues PF, Amador DD, Silva KL, Reichert APS, Collet N. Interaction between the nursing staff and family from the family's perspective. Esc Anna Nery [Internet]. 2013. [cited 2014 Jan 20]; 17(4):781-7. Available from:
14 Martinez EA, Tocantins FR, Souza SR. The specificities of communication in child nursing care. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2013. [cited 2014 Jul de 20]; 34(1):37-44. Available from:
15 Resolução Nº 41, de 13 de outubro de 1995. Dispões sobre os Direitos da Criança e do Adolescente Hospitalizados. Diário Oficial da União DOU Seção 1, de 17 out 1995. [cited 2013 Jul 15]. Available from:
16 Molina RCM, Higarashi IH, Marcon SS. Importance attributed to the social support network by mothers with children in an intensive care unit. Esc Anna Nery [Internet]. 2014 [cited 2016 Sep 01]; 18(1):60-7. Available from:
Submetido em:
03/08/2016
Aceito em:
09/11/2016