Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.5935/1414-8145.20170017
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

The perception of users with diabetes regarding a group education strategy for the promotion of self-care

La percepción de los usuarios con diabetes sobre la estrategia de educación en grupos en la promoción del autocuidado

A percepção dos usuários com diabetes sobre a estratégia de educação em grupos na promoção do autocuidado 

Gisele de Lacerda Chaves Vieira; Sumaya Giarola Cecílio; Heloísa de Carvalho Torres

Downloads: 0
Views: 23

Abstract

Objective: To analyze the perception of users with type 2 diabetes mellitus regarding education strategies in groups for the promotion of self-care.

Methods: A descriptive, qualitative study, conducted between January 2011 and September 2012. Data collection was carried out with 12 users of a Primary Health Unit who participated in the education groups. Two focus groups were conducted. The data were analyzed through content analysis.

Results: The categories highlighted by the study (learning through the participation in the groups, self-care in diabetes, overcoming barriers in the pursuit of a healthy lifestyle, addressing feelings through the group education, and benefits related to participation in the groups) show that the group education strategy contributed to learning and encouraged self-care practices in diabetes.

Conclusion: Group education was found to be an effective strategy to help people with diabetes to live better with their condition.

 

Keywords

Health Education; Group Structure; Knowledge; Self-care; Diabetes Mellitus

Resumen

Objetivo: Analizar la percepción de los usuarios con diabetes Mellitus Tipo 2 sobre la estrategia de educación en grupos en la promoción del autocuidado.

Métodos: Se realizó un estudio descriptivo de enfoque cualitativo, llevado a cabo entre enero de 2011 y septiembre de 2012. La recolección de datos fue realizada con 12 usuarios de una Unidad Básica de Salud que participaron de la educación en grupos. Se realizaron dos grupos focales. Los datos fueron analizados por análisis de contenido temático.

Resultados: Las categorías evidenciadas por el estudio (aprendizaje a través de la participación en grupos, el autocuidado en diabetes, la superación de barreras en la búsqueda de un estilo de vida saludable, abordaje de los sentimientos a través de la educación en grupos, y los beneficios relacionados a la participación en los grupos) demuestran que la estrategia de educación grupal contribuye al aprendizaje y fomenta las prácticas de autocuidado en diabetes.

Conclusión: La educación en grupo se presenta como una estrategia eficaz para ayudar a las personas con diabetes a vivir mejor con su condición.

Palabras clave

Educación en salud; Estructura de grupo; Conocimiento; Autocuidado; diabetes Mellitus  

Resumo

Objetivo: Analisar a percepção dos usuários com diabetes Mellitus Tipo 2 sobre a estratégia de educação em grupos na promoção do autocuidado.

Métodos: Estudo descritivo, de abordagem qualitativa, realizado entre janeiro de 2011 e setembro de 2012. A coleta de dados foi realizada com 12 usuários de uma Unidade Básica de Saúde que participaram da educação em grupos. Foram realizados dois grupos focais. Os dados foram analisados mediante a análise de conteúdo temática.

Resultados: As categorias evidenciadas pelo estudo (aprendizagem por meio da participação nos grupos; autocuidado em diabetes; superação de barreiras na busca de um estilo de vida saudável; abordagem dos sentimentos por meio da educação em grupos; e benefícios relacionados à participação nos grupos) demonstram que a estratégia de educação em grupo contribui para a aprendizagem e estimula as práticas de autocuidado em diabetes.

Conclusão: A educação em grupo apresenta-se como uma estratégia efetiva para auxiliar pessoas com diabetes a conviver melhor com a sua condição.

Palavras-chave

Educação em saúde; Estrutura de grupo; Conhecimento; Autocuidado; diabetes Mellitus  

Referências

1 Petterson KA, Brown MT, Warren-Bouton E. Responding to the challenges of primary diabetes care through the national diabetes education program. Diabetes Care [Internet]. 2015 Mar [cited 2016 Nov 26];38(3):32-38. Available from: http://care.diabetesjournals.org/content/38/3/343. https://doi.org/10.2337/dc14-1922

2 Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Vigilância em Saúde. Plano de ações estratégicas para o enfrentamento das doenças crônicas não transmissíveis (DCNT) no Brasil 2011-2022. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2011. 160 p. Disponível em: http://ecos-redenutri.bvs.br/tiki-download_file.php?fileId=1140

3 Llanes LL. Some guidelines for the effective action of communication in the field of diabetes mellitus. Rev Cubana Endocrinol [Internet]. 2014 May/Aug [cited 2016 Nov 26];25(2):124-138. Available from: http://www.bvs.sld.cu/revistas/end/vol25_2_14/end08214.htm

4 Maceno P, Rozza SG, Silva DMGV, Boeh AE, Heidemann ITSB. Health education and theoretical perspectives: a few reflections. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2013 Jan/Mar [cited 2016 Nov 26];22(1):224-230. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072013000100027. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072013000100027

5 Maia MA, Torres HCT, Santos LM, Chaves FF, Pereira PF, Chaves PM. Operative group: educational practice as an expression for Self-Care in diabetes mellitus type 2. G&S [Internet]. 2013 [cited 2016 Nov 26];4(4):1483-1496. Available from: http://gestaoesaude.unb.br/index.php/gestaoesaude/article/view/583

6 Almeida JB, Vendramini SHF, Geraldes NS, Sasaki MS, Santos MLSG. Educational strategies for the prevention of diabetes, hypertension, and obesity. Rev. Assoc. Med. Bras. [Internet]. 2016 Nov [cited 2016 Nov 26]; 62(8):800-808. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-42302016000800800&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/1806-9282.62.08.800

7 Botes AS, Majikela-Dlangamandla B, Mash R. The ability of health promoters to deliver group diabetes education in South African primary care. Afr J Prm Health Care Fam Med [Internet]. 2013 [cited 2016 Nov 26];5(1):1-8. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4709493/. doi: 10.4102/phcfm.v5i1.484

8 Pichón-Rivière E. O processo grupal. 8ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes; 2009. 296 p.

9 Lucchese R, Calixto BS, Vera I, Paula NI, Veronesi CL, Fernandes CNS. Group teaching in nursing/teaching group nursing practices guided by the Pichon-Rivière theoretical framework. Esc Anna Nery [Internet]. 2015 [cited 2016 Nov 26];19(2):212-219. Available from: http://www.scielo.br/pdf/ean/v19n2/en_1414-8145-ean-19-02-0212.pdf. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20150027

10 Jayasekara RS. Focus groups in nursing research: methodological perspectives. Nurs Outlook [Internet]. 2012 Nov/Dec [cited 2016 Nov 26];60(6):411-416. Available from: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0029655412000383. http://dx.doi.org/10.1016/j.outlook.2012.02.001

11 Bardin L. Análise de conteúdo. 4ª ed. São Paulo: Edições 70; 2011. 281p.

12 Ministério da Saúde (BR), Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 196, de 10 de outubro de 1996: Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília (DF); 1996. Disponível em: http://www.aids.gov.br/legislacao/1996/51388

13 Tavares VS, Vidal SA, Gusmão-filho FAR, Figueroa JN, Lima SR. Quality evaluation of diabetes Mellitus care in Family Health Centres, Petrolina, Pernambuco, 2011. Epidemiol Serv Saúde [Internet]. 2014 Sept [cited 2016 Nov 26];23(3):527-536. Available from: http://scielo.iec.pa.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742014000300015. http://dx.doi.org/10.5123/S1679-49742014000300015

14 Fort MP, Alvarado-Molina N, Peña L, Mendoza MC, Murrillo S, Martinez H. Barriers and facilitating factors for disease self-management: a qualitative analysis of perceptions of patients receiving care for type 2 diabetes and/or hypertension in San José, Costa Rica and Tuxtla Gutiérrez, México. BMC Fam Pract. [Internet] 2013 Sept [cited 2016 Nov 26];4(14):131. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24007205. doi: 10.1186/1471-2296-14-131.

15 Peytremann-Bridevaux I, Lauvergeon S, Mettler D, Burnand B. Diabetes care: Opinions, needs and proposed solutions of Swiss patients and healthcare professionals: a qualitative study. Diabetes Res Clin Pract [Internet]. 2012 Aug [cited 2016 Nov 26];97(2):242-250. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22459986

16 Funnell MM, Stuart B, Stuckey HL. The diabetes attitudes, wishes and needs second study. Clin Diabetes [Internet]. 2015 Jan [cited 2016 Nov 26];33(1):32-36. Available from: http://clinical.diabetesjournals.org/content/33/1/32. https://doi.org/10.2337/diaclin.33.1.32

17 Benagiano G, Brosens I. The multidisciplinary approach. Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol [Internet]. 2014 Nov [cited 2016 Nov 26];28(8):1114-1122. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25199857. doi: 10.1016/j.bpobgyn.2014.08.006.

18 Wermeling M, Thiele-Manjali U, Koschack J, Lucius-Hoene G, Himmel W. Type 2 diabetes patients' perspectives on lifestyle counseling and weight management in general practice: a qualitative study. BMC Fam Pract [Internet]. 2014 May [cited 2016 Nov 26];15:97. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24885605. doi: 10.1186/1471-2296-15-97.

19 Ball L, Daymor R, Leveritt M, Desbrow B, Ehrlich C, Chaboyer W. Understanding the nutrition care needs of patients newly diagnosed with type 2 diabetes: a need for open communication and patient-focussed consultations. Aust J Prim Health [Internet]. 2015 Oct [cited 2016 Nov 26]. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26434357. doi: 10.1071/PY15063.

20 Ball L, Davmor R, Leveritt M, Desbrow B, Ehrlich C, Chaboyer W. The nutrition care needs of patients newly diagnosed with type 2 diabetes: informing dietetic practice. J Hum Nutr Diet [Internet]. 2016 Aug [cited 2016 Nov 26];29(4):487-494. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26785827. doi: 10.1111/jhn.12357.

21 Baumann LC, Dang TT. Helping patients with chronic conditions overcome barriers to self-care. Nurse Pract [Internet]. 2012 Mar [cited 2016 Nov 26];37(3):32-38. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22289883. doi: 10.1097/01.NPR.0000411104.12617.64

22 Cinar AB, Schou L. The role of self-efficacy in health coaching and health education for patients with type 2 diabetes. Int Dent J [Internet]. 2014 Jun [cited 2016 Nov 26];64(3):155-163. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24571189. doi: 10.1111/idj.12093.
 


Submetido em:
05/04/2016

Aceito em:
30/11/2016

6825f85ca9539534534f9d55 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections