Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.5935/1414-8145.20160077
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Research

The operative group as a care learning tool for mothers of children with disabilities

El grupo operativo como instrumento de aprendizaje del cuidado por madres de hijos con deficiencia

O grupo operativo como instrumento de aprendizagem do cuidado por mães de filhos com deficiência 

Deíse Moura de Oliveira; Pamela Brustolini Oliveira Rena; Erica Toledo de Mendonça; Eveline Torres Pereira; Maria Cristina Pinto de Jesus; Miriam Aparecida Barbosa Merighi

Downloads: 0
Views: 6

Abstract

Objective: To understand the meaning attached to the operative group technique by mothers that take care of children with disabilities.

Methods: Qualitative research with eight mothers who participate in operative groups, whose children are treated at a specialized program in Minas Gerais. Data were collected through interviews with discursive questions, in 2013, and analyzed using content analysis, interpreted in light of Pichon-Rivière.

Results: The study led to the creation of the categories "Embracement space, exchanges and new meanings" and "Inducing strategy for caring for yourself and your child". The results reveal the importance of the operative group in the daily life of the participants, which highlights the contributions that such educational practice brings to the care experience of these mothers.

Conclusion: The operative group was a care learning tool, which suggests the need for health services to invest in offering group activities for caregivers of people with disabilities.

Keywords

Nursing; Disabled Persons; Group Processes; Mother-Child Relations; Qualitative Research

Resumen

Objetivo: Comprender los significados atribuidos al grupo operativo por madres que cuidan de hijos con deficiencia.

Métodos: Estudio de abordaje cualitativo, con ocho madres participantes de grupos operativos, cuyos hijos son acompañados en un programa especializado, de Minas Gerais. Los datos fueron recolectados en 2013, en entrevistas con cuestiones abiertas y presentadas al análisis de contenido, siendo interpretados a la luz de Pichon-Rivière.

Resultados: Del análisis emergieron las categorías "Espacio de acogida, intercambio y resignificaciones" y "Estrategia inductora del cuidado de sí misma y del hijo". Los resultados demuestran la importancia del grupo en el cotidiano de las participantes, lo que evidencia el valor que esta actividad educativa agrega a la experiencia de cuidado de estas madres.

Conclusión: El grupo operativo constituye un instrumento de aprendizaje de cuidado, lo que muestra la necesidad de que los servicios de salud inviertan en actividades grupales para cuidadores de personas con deficiencia.

Palabras clave

Enfermería; Personas con Discapacidad; Procesos de Grupo; Relaciones Madre-Hijo; Investigación Cualitativa

Resumo

Objetivo: Compreender os significados atribuídos ao grupo operativo por mães que cuidam do filho com deficiência.

Métodos: Pesquisa de abordagem qualitativa, com oito mães participantes de grupos operativos, cujos filhos são acompanhados em um programa especializado, de Minas Gerais. Os dados foram coletados, em 2013, por meio de entrevista com questões abertas, e submetidos à análise de conteúdo, sendo interpretados à luz de Pichon-Rivière.

Resultados: Da análise, emergiram as categorias "Espaço de acolhimento, trocas e ressignificações" e "Estratégia indutora do cuidado de si e do filho". Os resultados trazem à tona a importância do grupo operativo no cotidiano das participantes, o que evidencia o valor que esta atividade educativa agrega à experiência de cuidado dessas mães.

Conclusão: O grupo operativo constituiu um instrumento de aprendizagem de cuidado, o que sinaliza a necessidade de os serviços de saúde investirem na oferta de atividades grupais destinadas aos cuidadores de pessoas com deficiência.

Palavras-chave

Enfermagem; Pessoas com Deficiência; Processos Grupais; Relações Mãe-Filho; Pesquisa Qualitativa

References

1 Rafael CBS, Gomes LF, Duarte ER, Barreto SMG, Ferreira MEC. Benefícios da Atividade Física em Relação à Imagem Corporal da Pessoa com Deficiência Física. Revista da Sobama [on line]. 2012; [citado 2015 dec. 10]; (supp 2): 9-12. Disponível em: http://www.ufjf.br/labesc/files/2011/10/Sobama-2012.pdf

2 Thuy NTM, Berry HL. Social capital and mental health among mothers in Vietnam who have children with disabilities. Glob Health Action. 2013 Feb; 6: 1-12.

3 Izadi-Mazidi M, Riahi F, Khajeddin N. Effect of Cognitive Behavior Group Therapy on Parenting Stress in Mothers of Children With Autism. Iran J Psychiatry Behav Sci. 2015 Sep; 9(3):e1900.

4 Braccialli LMP, Bagagi PS, Sankako AN, Araujo RCT. Qualidade de vida de cuidadores de pessoas com necessidades especiais. Rev. bras. educ. espec. 2012 Jan-Mar;18(1):113-26.

5 Guerra CS, Dias MD, Ferreira Filha MO, Andrade FB, Reichert APS, Araújo VS. From the dream to reality: experience of mothers of children with disabilities. Texto Contexto Enferm. 2015 Apr-Jun; 24(2):459-66.

6 Kimura M, Yamazaki Y. The Lived Experience of Mothers of Multiple Children With Intellectual Disabilities. Qual. health res. 2013 Oct; 23(10):1307-19.

7 Kortchmar E, Jesus MCP, Merighi MAB. Experience of women with a school-age child with down syndrome. Texto Contexto Enferm. 2014 Jan-Mar;23(1):13-20.

8 Pegoraro C, Smeha LN. A experiência da maternidade na velhice: implicações do cuidado ao filho com deficiência intelectual. Barbaroi. 2013 Jul-Dez; 39(2):235-54.

9 Ziviani J, Darlington Y, Feeney R, Rodger S. Early intervention services of children with physical disabilities: Complexity of child and family needs. Aust. occup. ther. j. 2014 Apr; 61(2):67-75.

10 Pereira TTSO. Pichon-Rivière, a dialética e os grupos operativos: implicações para pesquisa e intervenção. Rev. SPAGESP [on line]. 2013; [citado 2015 Dec. 10]; 14(1):21-9. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rspagesp/v14n1/v14n1a04.pdf

11 Pichon-Rivière E. O processo grupal. 8 ed. São Paulo: Martins Fontes; 2009.

12 Almeida SP, Soares SM. Aprendizagem em grupo operativo de diabetes: uma abordagem etnográfica. Ciênc. saúde coletiva. 2010 Jun;15 (supp 1):1123-32.

13 Lucchese R, Vera I, Benicio PR, Silva AF, Munari DB, Fortuna CM. Use of the operative group in health care: an integrative review. Cogitare Enferm. 2014 Out-Dez; 19(4):823-32.

14 Lucchese R, Vargas LS, Teodoro WR, Santana LKB, Santana FR. Operative group technology applied to tobacco control program. Texto Contexto Enferm. 2013 Out-Dec; 22(4):918-26.

15 França ISX, Pagliuca LMF. Social inclusion of disable people: achievements, challenges and implications for the nursing area. Rev. Esc. Enferm. USP. 2009 Mar; 43(1):178-85.

16 Wynter K, Hammarberg K, Sartore GM, Cann W, Fisher J. Brief online surveys to monitor and evaluate facilitated peer support groups for caregivers of children with special needs. Eval Program Plann. 2015 Apr; 49:70-5.

17 Fontanella BJB, Luchesi BM, Saidel MGB, Ricas J, Turato EB, Melo DG. Sampling in qualitative research: a proposal for procedures to detect theoretical saturation. Cad Saúde Pública. 2011; 27(2):388-94.

18 Bardin, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2011.

19 Bastos ABBI. A técnica de grupos-operativos à luz de Pichon-Rivière e Henri Wallon. Psicólogo inFormação. 2010 Jan-Dez;14(14):160-9.

20 Cassol PB, Terra MG, Mostardeiro SCTS, Gonçalves MO, Pinheiro UMS. Tratamento em um grupo operativo em saúde: percepção dos usuários de álcool e outras drogas. Rev. Gaúcha Enferm. 2012 Mar; 33(1):132-8.

21 Cardoso ASF, Dall'agnol CM. Group Process: reflections of a nursing team. Rev. Esc. Enferm. USP. 2011 Dec; 45(6):1412-8.

22 Lucchese R, Calixto BS, Vera I, Paula NI, Veronesi CL, Fernandes CNS. O ensino de práticas grupais em enfermagem norteado pelo referencial de Pichon-Rivière. Esc. Anna Nery. 2015 June; 19(2):212-219.
 


Submitted date:
02/27/2016

Accepted date:
05/17/2016

682ddfffa95395201a7f6924 ean Articles

Esc. Anna Nery

Share this page
Page Sections