The content of occupational health and teaching methods in nursing education
El contenido de salud del trabajador y las metodologías de enseñanza en la formación del enfermero
O conteúdo da saúde do trabalhador e as metodologias de ensino na formação do enfermeiro
Marcela Costa Fernandes; Norma Valéria Dantas de Oliveira Souza; Iraneide Ferreira Mafra; Camila Arantes Ferreira Brecht D' Oliveira; Ariane da Silva Pires; Carolina Cabral Pereira da Costa
Abstract
Objectives: To identify the content developed in the undergraduate degree course in nursing at a public university in the field of occupational health, and describe the teaching methods used by the nursing faculty for describing the content in this field.
Methods: A qualitative, descriptive, exploratory study involving 12 professors. The data collection instruments were semi-structured interviews and a documentary form for collecting data. The data, which were collected between May and July 2012, were examined through thematic analysis.
Results: The curriculum of the nursing course provides content that is essential for the training of nurses in the field of occupational health.
Conclusions: The faculty should integrate the contents of occupational health with different areas of nursing knowledge and emphasize the link between theory and practice.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivos: Identificar os conteúdos desenvolvidos no curso de graduação em enfermagem, de uma universidade pública, referentes ao campo da Saúde do Trabalhador; e descrever as metodologias de ensino utilizadas pelos docentes de enfermagem para o desenvolvimento dos conteúdos referentes a esse campo.
Métodos: Estudo qualitativo, descritivo e exploratório, realizado com 12 docentes. Os instrumentos de coleta foram a entrevista semiestruturada e o formulário para coleta de dados documentais. Os dados, cuja coleta ocorreu entre maio e julho de 2012, foram examinados por meio da análise temática.
Resultados: Evidenciou-se que o currículo do curso de enfermagem prevê, para a formação do enfermeiro, os conteúdos essenciais ao campo da Saúde do Trabalhador.
Conclusões: Sugere-se que o corpo docente integre os conteúdos da Saúde do Trabalhador com as distintas áreas do conhecimento da enfermagem e enfatize a articulação entre teoria e prática.
Palavras-chave
Referências
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Submetido em:
22/02/2016
Aceito em:
28/04/2016