Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.5935/1414-8145.20160074
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

The content of occupational health and teaching methods in nursing education

El contenido de salud del trabajador y las metodologías de enseñanza en la formación del enfermero

O conteúdo da saúde do trabalhador e as metodologias de ensino na formação do enfermeiro 

Marcela Costa Fernandes; Norma Valéria Dantas de Oliveira Souza; Iraneide Ferreira Mafra; Camila Arantes Ferreira Brecht D' Oliveira; Ariane da Silva Pires; Carolina Cabral Pereira da Costa

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Abstract

Objectives: To identify the content developed in the undergraduate degree course in nursing at a public university in the field of occupational health, and describe the teaching methods used by the nursing faculty for describing the content in this field.

Methods: A qualitative, descriptive, exploratory study involving 12 professors. The data collection instruments were semi-structured interviews and a documentary form for collecting data. The data, which were collected between May and July 2012, were examined through thematic analysis.

Results: The curriculum of the nursing course provides content that is essential for the training of nurses in the field of occupational health.

Conclusions: The faculty should integrate the contents of occupational health with different areas of nursing knowledge and emphasize the link between theory and practice.

 

Keywords

Occupational Health; Baccalaureate in Nursing; Curriculum

Resumen

Objetivos: Identificar los contenidos desarrollados en el curso de graduación en Enfermería, de una universidad pública, referentes al campo de la Salud del Trabajador; y describir las metodologías de enseñanza utilizadas por los docentes para el desarrollo de los contenidos relativos a este campo.

Métodos: Estudio cualitativo, descriptivo y exploratorio, realizado con 12 docentes. Las herramientas de colecta fueron entrevistas semiestructuradas y el formulario para colección de datos documentales. Los datos recorridos entre Mayo y Julio de 2012, fueron examinados por medio del Análisis Temático.

Resultados: El currículo del curso de Enfermería prevé, para la formación del enfermero, los contenidos esenciales al campo de la Salud del Trabajador.

Conclusiones: Se sugiere al cuerpo docente la integración de los contenidos de Salud del Trabajador con las distintas áreas de conocimiento de enfermería y el enfoque de la articulación entre teoría y práctica.

Palabras clave

Salud del Trabajador; Formación en Enfermería; Currículo

Resumo

Objetivos: Identificar os conteúdos desenvolvidos no curso de graduação em enfermagem, de uma universidade pública, referentes ao campo da Saúde do Trabalhador; e descrever as metodologias de ensino utilizadas pelos docentes de enfermagem para o desenvolvimento dos conteúdos referentes a esse campo.

Métodos: Estudo qualitativo, descritivo e exploratório, realizado com 12 docentes. Os instrumentos de coleta foram a entrevista semiestruturada e o formulário para coleta de dados documentais. Os dados, cuja coleta ocorreu entre maio e julho de 2012, foram examinados por meio da análise temática.

Resultados: Evidenciou-se que o currículo do curso de enfermagem prevê, para a formação do enfermeiro, os conteúdos essenciais ao campo da Saúde do Trabalhador.

Conclusões: Sugere-se que o corpo docente integre os conteúdos da Saúde do Trabalhador com as distintas áreas do conhecimento da enfermagem e enfatize a articulação entre teoria e prática.

Palavras-chave

Saúde do Trabalhador; Bacharelado em Enfermagem; Currículo

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Submetido em:
22/02/2016

Aceito em:
28/04/2016

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Esc. Anna Nery

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