Playful activities in health care for children and adolescents with cancer: the perspectives of the nursing staff
Juego lúdico en el cuidado de niños y adolescentes con cáncer: perspectivas de la enfermería
Lúdico no cuidado à criança e ao adolescente com câncer: perspectivas da equipe de de enfermagem
Elisandra Paula Marques; Tirzá Maris Bruneto Garcia; Jane Cristina Anders; Juliana Homem da Luz; Patricia Kuerten Rocha; Sabrina de Souza
Abstract
Objective: To describe the perspective of the nursing staff on the use of playful activities in health care for children and adolescents hospitalized with cancer.
Methodology: An exploratory descriptive study with a qualitative approach was performed between August 2013 and July 2015, including 29 nursing professionals from an Onco-hematology Inpatient Unit of a Pediatric Hospital in Southern Brazil. The data were collected through semi-structured interviews, analyzed and categorized according to Minayo, when two categories were formed, although only one was presented here: "When providing care, I take advantage to play, allowing the hospital environment to be more agreeable".
Results: Professionals reported the experience of playful activities in routine nursing practice, focusing on their benefits, difficulties and opportunities in health care.
Conclusion: Playful activities are an indispensable tool for care, but further theoretical and practical preparation is required to accomplish and experience it as a care strategy.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Descrever a perspectiva da equipe de enfermagem sobre a utilização do lúdico no cuidado à criança e ao adolescente com câncer hospitalizada.
Metodologia: Pesquisa descritiva exploratória de abordagem qualitativa, realizada entre agosto de 2013 e julho de 2015, com 29 profissionais de enfermagem de uma Unidade de Internação Onco-hematológica de um Hospital Pediátrico do Sul do Brasil. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas, analisados e categorizados segundo Minayo, constituindo-se duas categorias, sendo apresentada aqui a segunda categoria denominada "no cuidar eu aproveito para brincar: tornando o hospital mais agradável".
Resultados: Os profissionais relataram a vivência do lúdico no cotidiano da enfermagem, enfocando seus benefícios, dificuldades e possibilidades no cuidado.
Conclusão: Salienta-se que o lúdico é uma ferramenta indispensável para o cuidado, contudo necessita de maior preparação teórica e prática para efetivá-lo e vivenciá-lo como uma estratégia de cuidado.
Palavras-chave
Referencias
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Submitted date:
08/02/2016
Accepted date:
11/05/2016