Education for culture of patient safety: Implications to professional training
Educación para la cultura de seguridad del paciente: Implicaciones para la formación
Educação para cultura da segurança do paciente: Implicações para a formação profissional
Wiliam Wegner; Silvana Cruz da Silva; Karen Jeanne Cantarelli Kantorski; Caroline Maier Predebon; Márcia Otero Sanches; Eva Neri Rubim Pedro
Abstract
Objective: To know the strategies adopted for the construction of patient safety culture from the perspective of health professionals.
Methods: A qualitative exploratory case study, held with 23 health professionals that work in a public teaching hospital, between August and December of 2010, conducted through semi-structured interviews and thematic analysis supported by QSR NVivo software.
Results: From the analysis emerged two categories - Construction of patient safety culture; and Education for patient safety - which addressed from the health professionals' perspective the need to learn from mistakes, the importance of teamwork, invest in continuing education and curriculum changes in training courses.
Conclusion: The acknowledgement of mistakes, the strengthening of teamwork, stimulus to continuing education and cross integration of the theme in professional training are strategies to build patient safety culture.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Conhecer as estratégias adotadas para a construção da cultura da segurança do paciente na perspectiva dos profissionais da saúde.
Métodos: Estudo de caso qualitativo exploratório, realizado com 23 profissionais da saúde que atuam em hospital público de ensino, entre agosto e dezembro de 2010, por meio de entrevistas semiestruturadas e análise temática com apoio do software QSR NVivo.
Resultados: Da análise emergiram duas categorias - Construção da cultura da segurança do paciente e Educação para a segurança do paciente - as quais abordaram na perspectiva dos profissionais de saúde a necessidade de aprender com os erros, trabalhar em equipe, investir em educação permanente e em mudanças curriculares nos cursos de formação.
Conclusão: O reconhecimento dos erros, o fortalecimento do trabalho em equipe, o estímulo à educação permanente e a inserção transversal do tema na formação profissional são estratégias para a construção da cultura da segurança do paciente.
Referências
1 Kohn LT, Corrigan JM, Donaldson MS. To err is human: building a safer health care system. Washington/DC: National Academy Press; 2000.
2 Wachter, RM. Patient safety at 10 years: how far have we come? What's next. OR Manager. 2010 mar;26(3):5-7.
3 World Health Organization (WHO). World Alliance for Patient Safety. Forward Programme 2008-2009. Geneva (Switzerland): World Health Organization; 2008.
4 Rede Brasileira de Enfermagem e Segurança do Paciente. Estratégias para a segurança do paciente: manual para profissionais da saúde. Porto Alegre (RS): EDIPUCRS; 2013.
5 Harada MJCS, Chanes DC, Kusahara DM, Pedreira MLG. Segurança na administração de medicamentos em Pediatria. Acta Paul. Enferm. 2012 jul/ago;25(4):639-42.
6 Duarte SC, Stipp MA, Silva MM, Oliveira FT. Adverse events and safety in nursing care. Rev. Bras. Enferm. 2015 jan/fev;68(1):136-46.
7 Oliveira RM, Leitão IMTA, Silva LMS, Figueiredo SV, Sampaio RL, Gondim MM. Strategies for promoting patient safety: from the identification of the risks to the evidence-based practices. Esc Anna Nery. 2014 jan/mar;18(1):122-129.
8 Silva T, Wegner W, Pedro ENR. Segurança da criança hospitalizada na UTI: compreendendo os eventos adversos sob a ótica do acompanhante. Rev. Eletr. Enf. 2012 abr/jun;14(2):337-44.
9 Tobias GC, Bezerra ALQ, Branquinho NCS, Silva AEBC. Cultura de la seguridad del paciente en la atención sanitaria: un estudio bibliométrico. Enferm. Glob. [on line]. 2014 Ene;13(33):336-348.
10 Minayo MC. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec; 2010.
11 Yin RK. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman; 2015.
12 Wegner W, Pedro ENR. Patient safety in care circumstances: prevention of adverse events in the hospitalization of children Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2012 mai/jun;20(3):427-34.
13 Jha AK, Prasopa-Plaizier N, Larizgoitia I, Bates DW. Patient safety research: an overview of the global evidence. Qual Saf Health Care. 2010 Feb;19(1):42-47.
14 Fassini P, Hahn GV. Riscos à segurança do paciente em unidade de internação hospitalar: Concepções da equipe de enfermagem. Rev Enferm. UFSM 2012 abr/jun;2(2):290-299.
15 Mello JF, Barbosa SFF. Cultura de segurança do paciente em terapia intensiva: recomendações da enfermagem. Texto Contexto Enferm. 2013 out/dez;22(4):1124-33
16 Ques AAM, Montoro CH, Gonzales MG. Strengths and threats regarding the patient's safety: nursing professionals' opinion. Rev Latino-Am Enferm. 2010; 18mai/jun(3):42-49.
17 Gomes ILV, Queiroz MVO, Bezerra LLAL, Souza NPG. A hospitalização no olhar de crianças e adolescentes: sentimentos e experiências vivenciadas. Cogitare enferm. 2012 out/dez;17(4):703-9.
18 Hemesath MP, Santos HB, Torelly SEM, Barbosa AS, Magalhães AMM. Estratégias educativas para melhorar a adesão à identificação do paciente. Rev. Gaúch. Enferm. 2015 out/dez;36(4):43-48.
19 Miccas FL, Batista SHSS. Permanent education in health: a review. Rev Saúde Pública 2014 jan/fev;48(1):170-185.
20 Morath JM, Hain PD, Deshpande JK, Gitlin JD, Churchwell KB. Patient safety as an academic discipline. The Journal of Pediatrics. 2009 Sep;155(3):303-304.
21 World Health Organization (WHO). Patient safety curriculum guide: multi-professional edition. Geneva: World Health Organization; 2011.
22 Steven A, Magnusson C, Smith P, Pearson PH. Patient safety in nursing education: contexts, tensions and feeling safe to learn. Nurse Educ Today. 2014 Feb;(2):277-284.
23 Yoshikawa JM, Sousa BEC, Peterlini MAS, Kusahara DM, Pedreira MLG, Avelar AFM. Compreensão de alunos de cursos de graduação em enfermagem e medicina sobre segurança do paciente. Acta Paul. Enferm. 2013 jan/fev;26(1):21-9.
Submetido em:
18/11/2015
Aceito em:
11/04/2016