Evaluation of an admission program for the nursing team
Evaluación de un programa de admisión para la equipe de enfermería
Avaliação de um programa admissional para a equipe de enfermagem
Talita Fernanda Sapatini; Renata Cristina Gasparino; Lucas Polli; André Silva de Oliveira
Abstract
Objective: To evaluate the efficacy of training programs administered to the nursing team during the integration period.
Methods: This evaluation and experimentation research project was developed with 52 nursing professionals. Data collection included the evaluation of reactions, which measured professionals' feelings about the instructor and the training content, as well as the evaluation of learning, which measured the training efficacy through technical multiple-choice questions concerning the content given in two moments: before the beginning and in the end of the integration period.
Results: The means of the evaluation of reactions of the practical and laboratory training were considered to be excellent, and pre- and post-training grades were 5.9 and 7.2 points (p < 0.0001) respectively.
Conclusion: Trainings ministered during the integration period were effective and developed the skills needed to improve patients' health care quality and safety.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Avaliar a eficácia dos treinamentos ministrados à equipe de enfermagem, no período de integração.
Métodos: Pesquisa de avaliação somativa e experimentação desenvolvida com 52 profissionais de enfermagem. Para a coleta de dados, foram consideradas a avaliação de reação, que mensurou o sentimento do profissional em relação ao instrutor e ao conteúdo do treinamento, e a avaliação da aprendizagem, que mensurou a eficácia do treinamento, por meio de questões técnicas de múltipla escolha sobre o conteúdo ministrado em dois momentos: antes do início e no término do período de integração.
Resultados: As médias da avaliação de reação do treinamento prático e de laboratório foram consideradas excelentes, e as notas do pré e pós-teste foram, respectivamente, 5,9 e 7,2 pontos (p < 0,0001).
Conclusão: Os treinamentos ministrados durante o período de integração foram eficazes e desenvolveram as competências necessárias para a melhoria da qualidade da assistência e segurança do paciente.
Palavras-chave
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Submitted date:
10/28/2015
Accepted date:
02/28/2016