Innovative nursing education from the perspective of epistemologies of the South
Enseñanza innovadora de enfermería desde la perspectiva de las epistemologías del Sur
Ensino inovador de enfermagem a partir da perspectiva das epistemologias do Sul
Cláudia Cristiane Filgueira Martins Rodrigues; Diana Paula de Souza Rego Pinto Carvalho; Pétala Tuani Candido de Oliveira Salvador; Soraya Maria de Medeiros; Rejane Maria de Paiva Menezes; Marcos Antonio Ferreira Júnior; Viviane Euzébia Pereira
Abstract
Objective: To reflect upon innovative nursing education based on the epistemology perspectives of the South of Boaventura de Souza Santos.
Methods: This is a theoretical essay. We used the Southern epistemology by Boaventura de Souza Santos as a reference, highlighting the concepts of decolonization of knowledge, post-abyssal thinking, and ecology of knowledge.
Results: The proposal to reflect on innovative nursing education from the perspective of Southern epistemologies is reflected in the understanding that de Souza Santos' approach can support the realization of the teaching-learning process, which is based on the recognition of the plurality of knowledge in sustainable interactions and the dynamics between them without compromising the autonomy of all.
Conclusion: There is an emphasis on the fact that it is essential to understand that the technologies for teaching need to integrate a broader educational process resulting from the theoretical reflections and dialogical skills of the nurse as an educator.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Refletir acerca do ensino inovador da enfermagem a partir do referencial das epistemologias do Sul, de Boaventura de Souza Santos.
Métodos: Trata-se de um ensaio teórico. Foi utilizado o referencial das epistemologias do Sul segundo Boaventura de Souza Santos, com destaque para os conceitos: descolonização do saber; pensamento pós-abissal; e ecologia dos saberes.
Resultados: A proposta de refletir acerca do ensino inovador da enfermagem sob a perspectiva das epistemologias do Sul traduz-se no entendimento de que a abordagem de Boaventura pode subsidiar a efetivação do processo de ensinar-aprender que tem por base o reconhecimento da pluralidade de conhecimentos em interações sustentáveis e dinâmicas entre eles sem comprometer a autonomia de todos.
Conclusão: Realçou-se a essencialidade de se compreender que as tecnologias para o ensino devem integrar um processo pedagógico mais amplo, resultante de reflexões teóricas e de competências dialógicas do enfermeiro enquanto educador.
Palavras-chave
Referências
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Submetido em:
01/04/2015
Aceito em:
18/01/2016