Sensitizing children with diabetes to self-care: Contributions to educational practice
Sensibilizando al niño con diabetes para el cuidado de sí: Contribuciones a la práctica educativa
Sensibilizando a criança com diabetes para o cuidado de si: Contribuição à prática educativa
Maria Veraci Oliveira Queiroz; Laura Martins Mendes Cavaleiro Brito; Viviane Peixoto dos Santos Pennafort; Fernanda Scheridan de Moraes Bezerra
Abstract
Objective: To analyze the applicability of Body Knowledge dynamics in sensitizing children, through the expression of their experiences, to the practice of self-care.
Methods: This descriptive and analytical study was conducted in May and June 2013 with six diabetic school-aged children attending the outpatient clinic of a referral hospital in Fortaleza, CE, Brazil.
Results: The dynamics promoted a relaxed environment conducive to the expression of feelings and the reporting of basic care provided for diabetes. Sensitization was permeated with reflections upon the onset of the disease and current time. Thus, the children shared with their peers the need for care actions and learning concerning metabolic control.
Conclusion: The application of Body Knowledge dynamics favored the development of educational activities with the participation of children, which promoted learning regarding self-care.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Analisar a aplicabilidade da dinâmica Corpo Saber na sensibilização da criança para o cuidado de si por meio de suas experiências.
Métodos: Estudo descritivo e analítico desenvolvido em maio e junho de 2013, com seis crianças diabéticas em idade escolar, atendidas no ambulatório de um hospital de referência em Fortaleza/CE.
Resultados: A dinâmica promoveu um ambiente de descontração favorável à expressão de sentimentos e demonstração dos cuidados básicos ao conviver com o diabetes. A sensibilização foi permeada de reflexões sobre o início da doença e o momento atual vivido. Assim, compartilharam com os pares as necessidades de cuidados e aprendizagens no controle metabólico.
Conclusão: A aplicação da dinâmica Corpo Saber favoreceu o desenvolvimento de atividades educativas com a participação das crianças em momentos de aprendizagem sobre o cuidado de si.
Palavras-chave
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Submitted date:
04/30/2015
Accepted date:
02/17/2016