Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
https://app.periodikos.com.br/journal/ean/article/doi/10.5935/1414-8145.20150085
Escola Anna Nery Revista de Enfermagem
Pesquisa

Maintenance of the lactation of preterm newborns: health care routine, mother-child relationship and support

Manutención de la lactancia del recién nacido prematuro: la atención de rutina, la relación madre-hijo y el apoyo

Manutenção da lactação de recém-nascido pré-termo: rotina assistencial, relação mãe-filho e apoio 

Caroline Sissy Tronco; Stela Maris de Mello Padoin; Cristiane Cardoso de Paula; Andressa Peripolli Rodrigues; Eliane Tatsch Neves; Angela Regina Maciel Weinmann

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Abstract

Objective: To comprehend the experiences of mothers of preterm newborns admitted to the Neonatal Intensive Care Unit regarding the maintenance of the lactation.

Methods: This is a phenomenological approach study, of qualitative nature, grounded on the theoretical-philosophical-methodological benchmark of Martin Heidegger. It was developed with seven mothers, through phenomenological interviews, in the period from December 2010 to May 2011.

Results: Mothers deal with the maintenance of lactation and fear for the health of their babies and for the end of milk reserves. They present themselves as 'the being of the relationship' when she places the child on the breast. She gets involved with the dual routine that includes hospital and home duties.

Conclusion: Breastfeeding the infant on the chest in the neonatal unit enhances the bond and enables the mother to exit the mode of occupation with the maintenance of the lactation to establish her relationship with the child.

Keywords

Mothers; Infant, Premature; Neonatal Intensive Care Units; Hospitalization; Nursing  

Resumen

Objetivo: Conocer la experiencia de la madre de recién nacidos prematuro ingresados en la Unidad de Cuidados Intensivos Neonatal delante de la manutención de la lactancia.

Métodos: Estudio cualitativo fenomenológico de naturaleza cualitativa, con base en el marco teórico-filosófico y metodológico de Martin Heidegger. Desarrollado con siete madres, a través de encuestas fenomenológicas, de diciembre 2010 a mayo 2011.

Resultados: La madre se preocupa con la manutención de la lactancia, teme por la salud del niño y por la falta de la leche. Evidencia la relación del niño con su pecho. Tiene una doble rutina el hogar y en el hospital.

Conclusión: Amamantar el niño en el pecho en la unidad neonatal fortalece el vínculo y permite que la madre salga del modo de ocupación con la manutención de la lactación para establecer una relación con su hijo.

Palabras clave

Madres; Prematuro; Unidades de Terapia Intensiva Neonatal; Hospitalización; Enfermería

Resumo

Objetivo: Compreender a vivência da mãe de recém-nascido pré-termo internado na Unidade de Terapia Intensiva Neonatal diante da manutenção da lactação.

Métodos: Estudo de abordagem fenomenológica, de natureza qualitativa, pautado no referencial teórico-filosófico-metodológico de Martin Heidegger. Desenvolvido com sete mães, mediante entrevista fenomenológica, no período de dezembro de 2010 a maio de 2011.

Resultados: A mãe se ocupa com a manutenção da lactação, teme pela saúde do filho e pelo leite secar. Mostra-se como ser de relação quando coloca o filho no peito. Ocupa-se com a dupla rotina do lar e da hospitalização.

Conclusão: Amamentar o filho no peito, na unidade neonatal, potencializa o vínculo e possibilita que a mãe saia do modo da ocupação mantendo a lactação para estabelecer sua relação com o filho.

Palavras-chave

Mães; Prematuro; Unidades de Terapia Intensiva Neonatal; Hospitalização; Enfermagem

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Submetido em:
09/07/2015

Aceito em:
16/12/2015

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