Nurses graduated from Escola de Enfermagem Carlos Chagas: Work areas. 1936-1948
Egresas de la Escola de Enfermagem Carlos Chagas: campos de trabajo 1936-1948
Egressas da Escola de Enfermagem Carlos Chagas: campos de atuação. 1936-1948
Fernanda Batista Oliveira Santos; Rita de Cássia Marques
Abstract
Objective: To analyze the spread out Nurses Graduated, during the period of 1936-1948, from Carlos Chagas School of Nursing (EECC), several fieldwork areas.
Methods: Social-historical study was based on documental analysis of the "List of 1936-1948 graduated", from Memory Center School of Nursing (CEMENF), UFMG. It has followed the steps recommended by the historical method.
Results: About half of them were worked on public health. The hospital field was not a choice for former Nurse graduated from EECC, except for graduated Sisters of Charity. The work of Nurses was well accepted by the companies, starting the first forays into the world of Occupational Health Nursing. Teaching in nursing schools were the choice for Nurses who wanted to study and work.
Conclusion: Historically, EECC confirms the tendency for professionals aimed at the needs of the healthcare market regulated by the state.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Analisar a distribuição das egressas da Escola de Enfermagem Carlos Chagas (EECC) em seus campos de trabalho no período de 1936 a 1948.
Métodos: Estudo histórico-social, fundado na análise do documento "Relação de diplomadas 1936-1948", do Centro de Memória da Escola de Enfermagem da UFMG (CEMENF). Seguiu os passos preconizados pelo método histórico.
Resultados: Cerca de metade de suas egressas foi atuar na saúde pública. O campo hospitalar não foi dominado pelas ex-alunas da EECC, excetuando-se as Irmãs diplomadas. O trabalho da enfermeira foi bem aceito pelas empresas, iniciando as primeiras incursões no universo da Enfermagem do Trabalho. A docência nas escolas de enfermagem tornou-se um atrativo à mulher que desejava estudar e trabalhar.
Conclusão: A EECC confirma historicamente a tendência de formação de profissionais voltadas para as necessidades do mercado de saúde reguladas pelo Estado.
Palavras-chave
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Submetido em:
05/06/2014
Aceito em:
18/03/2015