Family (re)organization of elderly with Alzheimer: the professors perception based on its complexity
Reorganización de las familias con ancianos con Alzheimer: la percepción de los docentes a la luz de la complejidad
(Re)organização das famílias de idosos com Alzheimer: percepção de docentes à luz da complexidade
Silomar Ilha; Dirce Stein Backes; Marli Terezinha Stein Backes; Marlene Teda Pelzer; Valéria Lerch Lunardi; Regina Gema Santini Costenaro
Abstract
Objective: To learn the perception of health professors who integrate a university project to support family/caregivers of elderly people with Alzheimer disease about the family (re)organization based on its complexity.
Methods: Descriptive and exploratory study with qualitative approach made with health professionals who participate in a support group developed in a university institution in the central region of Rio Grande do Sul, Brazil. Data was collected between July and August of 2013, through focus group technique and submitted to strategic focus analysis.
Results: Three categories were identified: Alzheimer - singular and multidimensional process; Factors that weaken the family (re)organization; Strategies that strengthen family (re)organization.
Conclusion: The professionals recognize that the family (re)organization is a complex, gradual and singular process, understood as long as the alterations generated by the disease appear.
Keywords
Resumen
Palabras clave
Resumo
Objetivo: Conhecer a percepção de docentes dos cursos da área da saúde que integram um projeto universitário de apoio a familiares/cuidadores de idosos com a doença de Alzheimer acerca da (re)organização familiar à luz da complexidade.
Métodos: Trata-se de uma pesquisa descritiva, exploratória de abordagem qualitativa, realizada com docentes que participavam do grupo de apoio desenvolvido em uma instituição universitária da região central do Rio Grande do Sul, Brasil. Os dados foram coletados entre julho e agosto de 2013, por meio da técnica de Grupo Focal, e submetidos à Análise Focal Estratégica.
Resultados: Identificaram-se três categorias: Alzheimer: Processo singular e multidimensional; Fatores que fragilizam a (re)organização familiar; Estratégias que potencializam a (re)organização familiar.
Conclusão: Os docentes reconhecem que a (re)organização familiar é um processo complexo, gradual e singular, compreendido à medida em que surgem as alterações geradas pela doença.
Palavras-chave
Referências
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Submetido em:
28/05/2014
Aceito em:
05/03/2015