Evaluation of the training of nurses in basic health units through telenfermagem
Evaluación de la capacitación de los enfermeros en unidades básicas de salud a través de la teleenfermería
Avaliação da capacitação dos enfermeiros em unidades básicas de saúde por meio da telenfermagem
Solange Cervinho Bicalho Godoy; Eliane Marina Palhares Guimarães; Driely Suzy Soares Assis
Abstract
The Telenursing Project is an activity that gathers both the extension and research of the School of Nursing, Federal University of Minas Gerais, included in the National Program for Telehealth. It offers new ways of providing assistance, collaborating with the transformation of practical realities by offering Distance Education for the healthcare team. The present study evaluated the continuing distance education for the nursing staff of the Basic Health Units. This is a descriptive study, in which a qualitative approach was used, performed in municipalities registered by the program. The sample comprised 17 participants. Data collection was performed through interviews, which were recorded and transcribed. Three categories emerged from the analysis: the significance of the Telenursing Project in terms of assistance; the use of Telenursing in the process of distance training, and; use of the tools in the Telenursing Project. The results showed that distance education is a teaching and learning strategy in health that makes use of information technology resources that contributes to the continuing education of nursing professionals, providing better care delivery.
Keywords
Resumen
Teleenfermería es un proyecto de extensión e investigación de la Escuela de Enfermería/UFMG del Programa Nacional de Telesalud. Objetiva visualizar nuevas maneras de prestar asistencia, colaborando para la transformación de las realidades prácticas de Educación a Distancia para profesionales del área. Este trabajo evaluó la educación permanente a distancia para profesionales de enfermería de las Unidades Básicas de Salud. Estudio descriptivo, de abordaje cualitativo, realizado en los municipios catastrados por el programa. La muestra acompañó 17 participantes. Los datos fueron obtenidos por medio de entrevistas grabadas y transcritas. Tres categorías emergieron del análisis: importancia del Proyecto Teleenfermería para la asistencia; Teleenfermería en el proceso de capacitación a distancia; y utilización de herramientas en el proyecto de Teleenfermería. La Educación a Distanciaes una estrategia de enseñanza-aprendizaje en salud, que utiliza recursos tecnológicos de información y contribuye para la formación permanente de los profesionales de enfermería, proporcionando mejor asistencia.
Palabras clave
Resumo
O Projeto Telenfermagem é um projeto de extensão e pesquisa da Escola de Enfermagem/UFMG integrante do Programa Nacional de Telessaúde. Visualiza novas formas de prestar assistência colaborando para transformação das realidades práticas ao oferecer Educação a Distância para a equipe de saúde. O presente trabalho avaliou a educação permanente adistância para a equipe de enfermagem das Unidades Básicas de Saúde. Trata-se de um estudo descritivo, de abordagem qualitativa, realizado nos municípios cadastrados pelo programa. A amostra constituiu-se de17 participantes. A coleta de dados empregou entrevista, gravada e transcrita. Da análise emergiram três categorias: importância do Projeto Telenfermagem para assistência; Telenfermagem no processo de capacitação adistância e utilização das ferramentas do Projeto de Telenfermagem. Os resultados demonstraram que Educação a Distância é uma estratégia de ensino-aprendizagem em saúde com recursos tecnológicos de informação que contribui para a formação permanente dos profissionais de enfermagem, proporcionando melhor prestação da assistência.
Palavras-chave
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Submetido em:
29/11/2012
Revisado em:
03/06/2013
Aceito em:
06/07/2013